۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82116666
T T
۰ نفر
مرز افغانستان و پاكستان پس از هفت روز به روی مسافران باز شد

كابل - ایرنا - مرز «تورخم» در استان ننگرهار در شرق افغانستان كه از هفت روز پیش بخاطر درگیرهای مرزبانان افغان و پاكستان، مسدود شده بود از امروز (شنبه) به روی مسافران دارای روادید و رانندگان خودروهای حامل كالا بازگشایی شد.

به گزارش ایرنا، مرز تورخم از یكشنبه شب هفته گذشته، زمانی كه نیروهای مرزی دو كشور بر سر ایجاد تاسیسات جدید در این منطقه درگیر شدند ، مسدود شد. این درگیری ها در طول یك هفته گذشته در مقاطعی متوقف و دوباره از سر گرفته شده بود.
مقام های محلی در ننگرهار به خبرنگاران گفتند كه مرز تورخم پا توافق پلیس مرزی افغانستان و پاكستان تنها برای مسافران دارای روادید باز شده است.
پیش از این مردم پشتون نشین دو طرف مرز پاكستان و افغانستان می توانستند بدون داشتن روادید برای دیدار با بستگان و آشنایان خود و نیز انتقال كالاهای خود از مرز تورخم رفت و آمد كنند.
«عطاالله خوگیانی» سخنگوی استاندار ننگرهار افغانستان گفته است كه با بازگشایی مرز تورخم، مشكلات اعزام بیماران به بیمارستان های پاكستان نیز برطرف شده است.
از سوی دیگر قرار است امروز (شنبه) هیأتی وزارت امور خارجه افغانستان برای حل مشكلات مرزی به اسلام آباد سفر كند.
«شكیب مستغنی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته است كه پاكستان از كابل درخواست كرد تا «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه و «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان برای گفت و گو در باره مرز تورخم به آن كشور سفر كنند، اما حكومت وحدت ملی تصمیم گرفته است تا هیاتی به ریاست معاون وزیر خارجه را به اسلام آباد اعزام كند.
منابع رسمی اعلام كرده اند كه در درگیری های مرز تورخوم، سه پلیس افغان و یك افسر ارشد ارتش پاكستان كشته و تعدادی از نیروهای مرزی دو كشور نیز زخمی شدند، اما برخی منابع گفته اند كه دهها نفر از طرفین در درگیری های یك هفته گذشته در تورخم كشته شده اند.
از یك هفته قبل «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان دو نشست مشورتی در باره وضعیت امنیتی مرز تورخم با رهبران جهادی و چهره های برجسته سیاسی برگزار كرده است و در این نشست ها بر یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیری ها در این منطقه مرزی تاكید شده است.
«حامد كرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز هفته گذشته با انتشار بیانیه ای از كابل و اسلام آباد خواست تا تنش های به وجود آمده در مرز تورخم را از راه های سیاسی به پایان برسانند زیرا هر دو طرف متحمل خسارت خواهند شد.
آساق*291*1610**1663**

سرخط اخبار جهان