۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۷
کد خبر: 82116613
T T
۰ نفر
پاكستان: از عضویت دائم ایران در سازمان همكاری شانگهای استقبال می كنیم

اسلام آباد - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه پاكستان اعلام كرد: پاكستان، به عنوان یكی از سیاست های اصولی خود، از پیوستن ایران به اعضای اصلی و دائمی 'سازمان همكاری شانگهای'(SCO) استقبال می كند.

'نفیس زكریا' روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: حضور ایران به عنوان همسایه پاكستان و كشور مهم منطقه در میان اعضای دائم سازمان همكاری شانگهای، می تواند آثار مطلوب و فواید زیادی برای این سازمان و منطقه داشته باشد.
وی با بیان اینكه مسیر پیوستن پاكستان نیز به جمع اعضای اصلی سازمان همكاری شانگهای فراهم شده است، گفت: عضویت دائم پاكستان در این سازمان نهایی شده و پس از انجام یك سری مقدمات و تشریفات، پاكستان در آینده نزدیك رسما به جمع اعضای دائم این سازمان افزوده می شود.
این سخنگو با بیان اینكه پاكستان هنوز بطور رسمی به عضویت كامل سازمان همكاری شانگهای درنیامده است، گفت: در شرایط حاضر، پاكستان بطور طبیعی نمی تواند در تصمیم گیری های اصلی این سازمان مشاركت كند. با این وجود، اسلام آباد از پیوستن ایران به جمع اعضای اصلی این سازمان مهم استقبال می كند.
وی همچنین درخصوص فواید پیوستن پاكستان به سازمان همكاری شانگهای گفت كه این اقدام، سبب می شود تا منافع پاكستان در حوزه های صلح، ثبات و توسعه منطقه ای بیش از پیش تامین شود.
نفیس زكریا گفت كه ارتقای جایگاه كشورهای ناظر از جمله پاكستان و ایران به عنوان اعضای اصلی سازمان همكاری شانگهای باعث می شود كه زمینه گسترش بیش از پیش روابط میان این كشورها با كشورهایی مثل چین و روسیه به عنوان قدرتمندترین اعضای سازمان همكاری شانگهای و همچنین با كشورهای مهم آسیای میانه، در زمینه های گوناگون به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری فراهم شود.
ایران، پاكستان، هند، مغولستان و افغانستان اعضای ناظر سازمان همكاری شانگهای هستند كه از این میان، با عضویت دائم پاكستان و هند در این سازمان موافقت شده و تشریفات مقدماتی برای پیوستن این دو كشور به جمع اعضای اصلی این سازمان درحال انجام است. چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان هم اكنون اعضای دائم این سازمان هستند.
ایران نیز درخواست خود را برای پیوستن به جمع اعضای دائم سازمان همكاری شانگهای مطرح كرده است اما در سال های گذشته، وجود تحریم ها مانعی برسر راه عضویت دائم این در این سازمان بود. اكنون كه تحریم ها لغو شده است، روسیه و چین كه از نزدیك ترین كشورهای دوست ایران به شمار می روند، از عضویت دائمی ایران در این اجلاس حمایت كرده اند زیرا این عضویت به تحكیم قدرت این كشورها در عرضه بین المللی می انجامد و بر شمار حامیان آنها می افزاید.
سازمان همكاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است كه برای همكاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشكیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین كننده را، در سازمان شانگهای، دو كشور چین و روسیه تشكیل می‌دهند. سازمان همكاری شانگهای در حقیقت تركیب جدید سازمان «شانگهای 5» است كه در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبكستان به «سازمان همكاری شانگهای» تغییر داده شد.
آساق*272**1723

سرخط اخبار جهان