۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۶
کد خبر: 82116240
T T
۰ نفر

38 گسل فعال در خراسان جنوبي و 120زمين لرزه

۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۶
کد خبر: 82116240
38 گسل فعال در خراسان جنوبي و 120زمين لرزه

روزنامه امروز خراسان جنوبي چاپ بيرجند روز 29 خرداد 1395 گزارشي به نوشته نرگس حميدي با عنوان « 120زمين لرزه در سال جاري » در شماره 3089 خود منتشر كرد.

ادامه گزارش به اين شرح است: زلزله هيچ گاه خبر نمي كند؛ گاه آهسته و آرام مي آيد و گاهي با لرزشي ويرانگر پيكره شهرها را در هم مي كوبد به هر حال دير يا زود اين حادثه طبيعي در صورت عدم پيشگيري؛ ما را با چالشي بزرگ روبرو مي سازد.
البته هيچگاه هم دير نيست و بايد مسئولان استاني و مردم آستين هاي همت را بالا بزنند و پيش از وقوع واقعه به فكر علاج و راه چاره باشند.
چهارشنبه هفته گذشته يعني در يك روز در استانمان 6 زمين لرزه به ثبت رسيده كه بنا به گفته مسئولان بزرگترين آنها 2/3 ريشتر قدرت داشته است و ازطرف ديگر از ابتداي سال جاري نيز حدود 120 زمين لرزه در خراسان جنوبي ثبت شده است.
زلزله رخدادي طبيعي است و مردم استانمان در طول تاريخ بارها طعم تلخ آن را چشيده اند.
اين حادثه رحم و مروت سرش نمي شود وقتي كه صداي پايش بيايد زمين و زمان را بهم مي دوزد و مردمان بسياري را به زير آوار مرگ فرو مي برد و هنوز مردم استانمان زلزله طبس و خضري دشت بياض كه حدود 7 ريشتر بود را فراموش نكرده اند و يا زلزله هايي كه در زيركوه قاين به وقوع پيوست هنوز در اذهان مردم باقي مانده است.
بنا به گفته مسئولان و كارشناسان وقوع زمين لرزه هايي با قدرت 3 ريشتر و كمتر با توجه به اينكه در استان 38 گسل فعال شناسايي شده امري طبيعي است و معمولا بر اساس اطلاعات هر 12 سال يكبار زلزله اي با قدرت 6 ريشتر به بالا در استان اتفاق مي افتد.
** وقوع 600 زمين لرزه بين يك تا 3 ريشتري در سال گذشته در استان
مديركل مديريت بحران استانداري خراسان جنوبي در گفت و گو با خبرنگار ما به وقوع 600 زمين لرزه در استان در سال گذشته كه بين يك تا 3 ريشتر قدرت داشته است، اشاره كرد و اظهار داشت: بطور متوسط بر اساس اين آمار روزانه دو زلزله در استان به وقوع پيوسته كه با توجه به تعداد گسل فراواني كه در استان وجود دارد و مي توان گفت خراسان جنوبي استان زلزله خيزي است اين زمين لرزه ها طبيعي به نظر مي رسند.
** زمين لرزه هاي زير 3 ريشتر مشكل خاصي ايجاد نمي كنند
سيد ابوالحسن مير جليلي با بيان اينكه بر اساس مطالعات ژئوفيزيك اين زمين لرزه ها مشكل خاصي ايجاد نمي كنند و جاي هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد، افزود: معمولا زمين لرزه هايي با قدرت 5 ريشتر خسارات وارد مي كنند كه اين منتج از اطلاعات 10 ساله گذشته در استان مي باشد.
** فعاليت دو شبكه و 11 ايستگاه زلزله نگاري در خراسان جنوبي
وي با اشاره به فعاليت دو شبكه زلزله نگاري در بيرجند و طبس و 11 ايستگاه لرزه نگاري در استان گفت: اين ايستگاه ها كوچكترين لرزشي را ثبت مي كنند و نمي توان گفت وقوع زمين لرزه هايي كه روزانه در استان شاهد آن هستيم نشان از وقوع زمين لرزه هاي بزرگتري هستند .
** وقوع 120 زمين لرزه از ابتداي سال در استان
وي ادامه داد: در خراسان جنوبي گسل هاي زيادي كه شناسنامه دار و قديمي هستند وجود دارد كه البته در كل كشور نيز همين گونه است بنابراين وقوع زلزله در استان طبيعي است و از ابتداي سال تاكنون نيز 120 زلزله در استان به وقوع پيوسته است.
مديركل مديريت بحران استانداري خراسان جنوبي با بيان اينكه اين تعداد زمين لرزه بين يك تا 3 ريشتر بوده است ،اذعان داشت: در سال هاي 94 و 95 زمين لرزه بالاي 4 ريشتر در استان نداشته ايم و اين زمين لرزه ها نيز خسارات مالي و جاني در پي نداشته اند.
** وقوع 6 زمين لرزه در يك روز
مير جليلي به وقوع 6 زمين لرزه در روز چهار شنبه هفته گذشته در استان اشاره كرد و گفت: دو زمين لرزه بالاي سه ريشتر در سربيشه با قدرت3.1 ريشتر ،عشق آباد طبس
3.2 ريشتر و بقيه زير 3 ريشتر و در خوسف با 2.2 ريشتر ، دو زمين لرزه در سربيشه با
1.1و 1.8ريشتر و در طبس با 1.1 ريشتر به وقوع پيوسته است.
** بطور متوسط هر 12 سال يك زمين لرزه بالاي 6 ريشتر در استان رخ مي دهد
وي به پيشينه وقوع زمين لزره هاي با قدرت بالاي 6 ريشتر در استان اشاره كرد و افزود: در طول ساليان گذشته شاهد وقوع زمين لرزه هايي در بيرجند، زيركوه، فردوس، طبس
با 7.1 ريشتر،خضري دشت بياض با 7.2 ريشتر بوده ايم كه وقتي فاصله زماني اين زمين لرزه ها را بررسي مي كنيم مي توان عنوان كرد كه در خراسان جنوبي بطور متوسط هر 12 سال يك زلزله رخ مي دهد كه برخي از اين زلزله ها مانند طبس و خضري در كشور نيز با توجه به قدرت زياد آن صدا كرده است.
وي تاكيد كرد : ايستگاه هاي لرزه نگاري به طور دقيق زمين لرزه ها را رصد مي كنند و اگر پيش لرزه اي در استان رخ دهد حتما هشدارهاي لازم به مردم داده مي شود مانند هشداري كه در استان ايلام چند مدت قبل به مردم داده شد و خوشبختانه خسارات جاني اتفاق نيفتاد.
** مردم در مقاوم سازي ابنيه حساس باشند
مير جليلي با تاكيد بر اينكه ما در استان زلزله خيزي هستيم، اظهار داشت: مردم بايد حساس باشند و ابنيه خود را مقاوم سازي كنند چرا كه در تمامي نقاط استان گسل وجود دارد.
** وقوع زمين لرزه حتي با قدرت پايين نيز هشدار دهنده است
استاد زمين شناسي دانشگاه بيرجند نيز در گفت گو با خبرنگار ما با بكار بردن اين عبارت كه وقوع زمين لرزه در استان حتي با قدرت كمتر از 3 ريشتر نيز هشدار دهنده است ،گفت: هر چند نمي توان زمان دقيقي را براي وقوع زمين لرزه هايي با قدرت بالا مشخص كرد اما همين زمين لرزه هاي كوچك نيز هشدار دهنده هستند.
** به لحاظ علمي زمان زمين لرزه ها قابل پيش بيني نيست
دكتر محمد مهدي خطيب با بيان اينكه در ادوار گذشته به صورت ميانگين در فاصله زماني 10 تا 12 سال زلزله هاي بزرگي با قدرت حدود 7 ريشتر يا بيشتر به وقوع پيوسته است، افزود: وقوع زمين لرزه در استان ما كه زلزله خيزاست امري بديهي است اما نمي توان عنوان كرد كه وقوع اين زمين لرزه ها با قدرت پايين نشان از پيش لرزه هايي براي وقوع زلزله هاي بزرگتر است و به لحاظ علمي اين پيش بيني ها دقيق نيستند.
** وقوع زمين لرزه بزرگ در استان دور از انتظار نيست
وي از زمين لرزه هاي كوچك به عنوان فوج زمين لرزه ياد كرد و اذعان داشت: آخرين زمين لرزه بالاي 7 ريشتر در سال 76 در قاين بوقوع پيوسته بنابراين در عين حال وقوع زمين لرزه بزرگ در خراسان جنوبي دور از انتظار نيست و بايد اين آمادگي وجود داشته باشد.
** شناسايي 38 گسل فعال در استان
وي با بيان اينكه وقوع زمين لرزه با قدرت كمتر از 3 ريشتر خاصيت استان ماست، گفت: سرچشمه زمين لرزه ها فعاليت گسل هاست و در خراسان جنوبي 38 گسل فعال شناسايي شده كه در تمامي نقاط استان توزيع شده اند ولي بخش عمده آنها در شرق و غرب استان متمركز شده اند.
** پيش بيني وقوع زمين لرزه به لحاظ علمي امكان پذير نيست
استاد زمين شناسي دانشگاه بيرجند اظهار داشت: به لحاظ علمي با توجه به پيچيدگي هاي موجود نمي توان زمان دقيقي را براي وقوع زمين لرزه پيش بيني كرد نه تنها در ايران بلكه در تمام دنيا بيشتر تلاش بر اين است كه مكاني داشته باشند تا بتوانند با مقاوم سازي از خسارات بكاهند.
دكترخطيب تصريح كرد: در كشورهايي مانند غرب آمريكا و ژاپن زمين لرزه هاي بزرگي اتفاق مي افتد كه آنها بسمتي حركت كرده اند كه با شناسايي مكان هاي زلزله خيز خسارات مالي و جاني را كاهش داده اند.
وي به وقوع زمين لرزه هايي با قدرت5.1 ريشتر در آرين شهر در سال 86 و زلزله زهان در سال 91 اشاره كرد.
بنابراين با وجود 38 گسل در دل اين استان مي توان گفت خطر در بيخ گوشمان قرار دارد و اين امر نشان مي دهد كه وقوع زلزله در اين استان دور از ذهن نيست بنابراين مي توان با اقدامات پيشگيرانه و برنامه هاي علمي با اين رخداد طبيعي تا حد زيادي مقابله كرد.
بي ترديد اگر دست اندركاران و مردم مقاوم سازي در ساخت و سازها و استحكام بنا را مورد توجه جدي قرار دهند، خسارت هاي جاني ومالي ناشي از زلزله بسيار محدود خواهد بود.
2047/3215/

سرخط اخبار استان‌ها