۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۰
کد خبر: 82108977
T T
۰ نفر
بیست و نهمین نمایشگاه كتاب تهران از نگاه بازدیدكنندگان

تهران- ایرنا - موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، نتایج استخراج شده نظرسنجی از بازدیدكنندگان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران را منتشر كرد.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، روش این پیمایش و نحوه گردآوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه مبتنی بر مصاحبه ساختار یافته و حجم نمونه آن یكهزار نفر بوده است.
بر این اساس محل زندگی 57.6 درصد پاسخگویان استان تهران، 7.6 درصد استان البرز، 4.5 درصد استان قم، 3.8 درصد استان اصفهان، 3.5 درصد استان فارس، 2.7 درصد استان كردستان و 1.8 درصد استان مازندران بوده است. حدود دو سوم بازدیدكنندگان نمایشگاه ساكنین دو استان تهران و البرز بوده اند.
نتایج به دست آمده از این نظرسنجی نشان می دهد 51.6 درصد پاسخگویان از مترو، 28.4 درصد از خودرو شخصی، 8.8 درصد از اتوبوس های شركت واحد، 4.3 درصد از تاكسی یا ون، 2.3 درصد از اتوبوس های بین شهری و 1.9 درصد نیز از اتوبوس های دانشگاه و یا محل كار خود برای آمدن به نمایشگاه استفاده كرده اند.
براساس نتایج به دست آمده حدود یك چهارم از بازدیدكنندگان نمایشگاه اولین سالی است كه از نمایشگاه كتاب بازدید كرده اند و حدود نیمی از بازدیدكنندگان هم بین 2 تا 5 بار از نمایشگاه های كتاب برگزار شده در سال های گذشته بازدید كرده اند.
بر اساس یافته های تحقیق از بازدیدكنندگان 57.3 درصد پاسخگویان به صورت گروهی با دوستان و یا همكاران و 29.6 درصد نیز با خانواده برای بازدید به نمایشگاه آمده اند. تنها 13.1 درصد به صورت انفرادی از نمایشگاه بازدید داشته اند.
نتایج حاصله از این پژوهش نشان می دهد 60.7 درصد بازدید كنندگان از اطلاع رسانی زمان و مكان نمایشگاه رضایت داشته اند و 38.4 درصد نیز از اطلاع رسانی محیطی و علائم راهنمای داخل نمایشگاه برای دسترسی به سالن ها و غرفه ها درحد خیلی زیاد و یا زیاد رضایت داشته اند.
درخصوص بازدید از بخش های مختلف نمایشگاه 82.7 درصد بازدید كنندگان از بخش ناشران عمومی، 58.6 درصد از بخش ناشران دانشگاهی، 45.2 درصد از بخش ناشران كودك و نوجوان، 34 درصد از بخش ناشران بین الملل، 30.4 درصد از بخش آموزشی و كمك درسی و 24.1 درصد از بخش فعالیت های جنبی و فرهنگی بازدید كرده اند و بیش از 82 درصد بازدید كنندگان از میزان كیفیت كتاب های عرضه شده درنمایشگاه رضایت داشته اند.
از پاسخگویان درخصوص اطلاع رسانی درمورد دسترسی به كتاب و یا غرفه مورد نظر سوال شد كه نتایج نشان می دهد 30.3 درصد از پاسخگویان در حد خیلی زیاد و یا زیاد، 37.8 درصد در حد متوسط و 30.7 درصد در حد كم و یا خیلی كم از اطلاع رسانی در مورد دسترسی به كتاب و یا غرفه مورد نظر در نمایشگاه رضایت داشته اند.
موضوعات مورد علاقه پاسخگویان برای مطالعه عناوین كتاب های مورد علاقه بر اساس این تحقیق به ترتیب رمان با 24.5 درصد، روان شناسی با 22.3 درصد، تاریخ با 15.5 درصد، ادبیات با 14.1 درصد، علمی با 10.3 درصد، شعر با 9.9 درصد، مذهبی با 9.4 درصد، درسی با 9.1 درصد، فلسفه با 8 درصد، سیاسی با 7.5 درصد و اجتماعی با 7 درصد بوده است.
نتایج حاصله از این پژوهش نشان می دهد، 16.5 درصد پاسخگویان از 500 هزار ریال و كمتر، 31.4 درصد از 510 هزار ریال تا یك میلیون ریال، 13.9 درصد از 101 تا 150 هزار تومان، 14.7 درصد از 151 تا 200 هزار تومان، 9.8 درصد از 201 تا 300 هزار تومان و 5.8 درصد نیز از 401 هزار تومان و بیشتر از نمایشگاه كتاب خریداری كرده اند.
میانگین كتاب های خریداری شده از نمایشگاه از سوی پاسخگویان 197 هزار تومان بوده است. نتایج نشان می دهد كه نیمی از پاسخگویان بیشتر از یك میلیون ریال از نمایشگاه كتاب خریداری كرده اند.
كتاب غذای روح، كتاب یار مهربان، كتاب لازمه زندگی، ازحالاشروع كنید، هرروزمی خوانم چون می خواهم بدانم، همیشه با كتاب، همیشه برای خواندن دیر است، كتاب و فرهنگ=زندگی و كتاب دوست قدیمی از جمله پیشنهادات شعار سال آینده برای نمایشگاه كتاب از طرف بازدید كننده بوده است.
فراهنگ**1085**1027
۰ نفر