۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82101306
T T
۰ نفر
بحران آب در كشور به مرحله هشدار رسیده است

اراك - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان مركزی گفت: بحران آب در كشور به مرحله هشدار رسیده و نیاز است كه به منظور پیشگیری از پیامدهای وخیم كمبود آب، اصلاح الگوی مصرف نقشه عملیاتی هدفمند و كاربردی داشته باشد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز یكشنبه در جمع ائمه جمعه استان مركزی در محل سد كمال صالح اراك افزود: ایران در منطقه خشك و نیمه خشك واقع شده و باید با اتخاذ تدابیر و راهكارهای ویژه در مدیریت مصرف آب، جلوی بروز بحران كم ابی بخصوص در فصل تابستان را گرفت.
وی ادامه داد: اجرا و نظارت دقیق بر روش های آبیاری و الگوی كشت یكی از بخش های مهم مدیریت مصرف اب است كه مسئولان استان مركزی باید راهبردهای عملیاتی مشخصی برای ان داشته باشند و با جدیت آن را پی بگیرند
امام جمعه اراك اظهار كرد: بر اثر خشكسالی سال های گذشته، بخش بزرگی از منابع آبی چاه، قنات و چشمه های استان مركزی خشك شده است و با افت شدید آب سفره های زیرزمینی ،زنگ خطر كیفیت و كمیت آب در دشت های منطقه به صدا درآمده است.
وی با بیان اینكه بیش از 90 درصد آب های زیرزمینی استان مركزی در بخش كشاورزی به مصرف می رسد، افزود: با وجود بحران آب در استان مركزی، كشاورزان این استان به كشت برخی محصولات آب بر نظیر هندوانه و پیاز با روش های سنتی اقدام می كنندكه مسئولان ذیربط باید در این خصوص چاره اندیشی قاطع داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان مركزی گفت: توسعه شبكه آبیاری نوین و تحت فشار، مرمت و لایروبی قنات ها از نیازهای اصلی كشاورزی استان است و در صورت غفلت از این مهم در زمان نه چندان دور باید منتظر خشكی مطلق استان مركزی بود.
وی اظهار كرد: این استان یكی از قطب های مهم محصولات كشاورزی است كه با مدیریت اصولی منابع آب و توسعه هدفمند روش های آبیاری نوین می توان سطح زیركشت را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
آیت الله دری نجف آبادی، نقش ائمه جمعه و روحانیت را در نهادینه كردن فرهنگ صرفه جویی آب جدی و مهم عنوان كرد و گفت: اگر ملت ایران به اهمیت آب در سرنوشت خود پی ببرند، اقتصاد آب را در راس دل نگرانی های خود قرار می دهند.
وی، میزان بارندگی در بهار امسال را رضایت بخش عنوان كرد و گفت: اگر چه به واسطه این مهم بسیاری از سدهای نقاط مختلف كشور سیراب و سرریز شدند، اما اصلاح الگوی مصرف باید سرلوحه امور ملت و مسئولان قرار بگیرد.
سد كمال صالح بر روی رودخانه تیره از سر شاخه‌های رود دز در 45 كیلومتری جنوب شازند و 74 كیلومتری جنوب غربی اراك واقع شده است كه با هدف تامین آب شرب و صنعت اراك و شازند ساخته شده است.
سد كمال صالح با توان ذخیره سازی 110 میلیون متر مكعب آب دارای 760 متر طول و 80 متر ارتفاع بوده و سطح دریاچه آن 4٫6 كیلومتر مربع وسعت دارد.
3017/6013/
۰ نفر