کد خبر: 82100162 (5364403) | تاریخ خبر: 15/03/1395 | ساعت: 10:7|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

سالمندی و سلامت

تهران-ایرنا-دبیرانجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با بیان اینکه ورزش دردوران سالمندان ضروری است، گفت: ورزش منظم سبب افزایش قدرت، دامنه حرکت، تعادل و کاهش بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، فشار خون، چاقی، دیابت نوع 2 و پوکی استخوان می شود.

دکترسیداحمد رییس السادات روز شنبه درگفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: توانایی انجام فعالیت های روزانه حتی در افراد سالم با افزایش سن کاهش می یابد که به طور قابل ملاحظه ای ناشی از تغییرات در سیستم اسکلتی عضلانی است.این تغییرات آسیب های بیشتری ایجاد کرده و سبب تشدید درد و ناتوانی در دوران سالمندی می شود.
وی با بیان اینکه یکی ازمشکلات سالمندان اختلال در راه رفتن است، گفت:این اختلال تحت تاثیر عوامل مختلفی وابسته به سن از جمله کاهش بینایی، اختلال شناختی و حسی، اختلال درکنترل حرکت و تعادل، کاهش قدرت عضلات و اختلالات مفاصل است.
عضو هیات علمی بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: با افزایش سن سرعت راه رفتن کم، گام ها کوچک تر و تعادل کمتر می شود که البته تمامی این عوامل فرد را مستعد زمین خوردن می کند.
رئیس السادات درمورد عوامل خطر زمین خوردن در سالمندان یاد آورشد: اختلالات فیزیکی، اختلالات شناختی، مصرف داروهای خواب آور و شرایط محیطی مانند نورکم و ارتفاع تختخواب، فرد را مستعد زمین خوردن می کند.
وی با اشاره به اینکه سالمندان همچنین درمعرض پوکی استخوان قراردارند، گفت: پوکی استخوان سالمندان را مستعد شکستگی مچ دست، لگن و مهره ها می کند.

** ورزش های سالمندی های
دبیرانجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت:ورزش های ایزومتریک سبب فعالیت عضلات، بدون درگیر شدن مفاصل می شود که در بیماران مبتلا به استئوآرتریت سودمند است.
وی با اشاره به اینکه ورزش های در آب و ورزش های هوازی برای بهبود عملکرد سیستم قلبی ریوی سالمندان مفید است،افزود:همچنین ورزش های تعادلی و تقویتی عضلات پشت و انجام تای چی می تواند از احتمال زمین خوردن در سالمندان بکاهد.
رئیس السادات اضافه کرد: اصلاح محل زندگی و محیط پیرامون سالمندان در کاهش میزان زمین خوردن بسیارمؤثر است. نورکافی محیط، قالیچه های غیرلغزنده، روشن بودن چراغ های کافی در زمان بیدارشدن سالمندان در شب و کاهش ارتفاع تختخواب در جلوگیری از زمین خوردن سالمندان بسیار مؤثر است.
به توصیه وی، درافرادی که از واکر استفاده می کنند بهتر است فضای کافی در اتاق ها و راهروها وجود داشته باشد. همچنین تغییرات درمحیط مانند طولانی تر کردن زمان چراغ عابر پیاده تا سالمندان فرصت کافی برای عبور از خیابان داشته باشند در کاهش زمین خوردن آنها مفید است. طراحی فضاهایی برای پیاده روی و ورزش سالمندان، نور کافی خیابان ها و کوچه ها و وجود وسایل نقلیه عمومی مطمئن برای افرادی که قادر به رانندگی نیستند در افزایش فعالیت فیزیکی و استقلال سالمندان بسیار مؤثر است.

**ضرورت توجه به داروها ، تغذیه و ورزش در سالمندان
وی با تاکید بر اینکه برای مراقبت بهتر از سالمندان باید به نوع داروهای تجویز شده، تغذیه آنها توجه کرد، گفت :بهتر است داروهای بیمار به گونه ای انتخاب شود که قیمت مناسب و کمترین اثر را بر روی وضعیت شناختی فرد داشته باشد.همچنین تجویز داروها در دوزهای متعدد روزانه همکاری فرد را برای مصرف صحیح آنها کاهش می دهد.
رئیس السادات توصیه کرد: نکته مهم در مراقبت از این افراد کنترل درد است که شامل روش های دارویی و غیر دارویی است با توجه به اینکه سالمندان داروهای ضد درد از جمله مخدرها را کمتر تحمل می کنند بنابراین روش های کنترل درد غیر دارویی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
وی یادآور شد: کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدن سالمندان سبب افزایش مرگ و میر آنها می شود، بنابراین توجه به تغدیه این افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی توصیه کرد :مصرف روزانه پروتئین افراد بالای 65 سال باید 1.2 – 1 گرم به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن باشد که با توجه به بیماری های زمینه ای ممکن است تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه سطح ویتامین D باید اندازه گیری شده و در صورت لزوم کمبود آن اصلاح شود، گفت : ویتامین D در رشد، حفظ و عملکرد توده عضله نقش دارد که بهتر است از طریق نور خورشید یا مصرف مکمل تأمین شود.
علمی **1354**1440**1724

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال