۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۵۵
کد خبر: 82075688
T T
۰ نفر
مصرف مواد مخدر برای تمركز در شب امتحان، دامی بیش نیست

شیراز- ایرنا- معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور، شیوع استفاده از مواد مخدر جدید و صنعتی را در جامعه نگران كننده دانست و گفت: تبلیغ برخی افراد سودجو مبنی بر مصرف این گونه مواد برای تمركز در شب امتحان، دامی بیش نیست.

به گزارش ایرنا پرویز افشار، یكشنبه در همایش دانشجویی همیاران سلامت با رویكرد پیشگیری از مصرف دخانیات در دانشگاه شیراز، اظهار داشت: مصرف این مواد در درازمدت علاوه بر وابستگی و اعتیاد، عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.
وی، تعداد مواد مخدر جدید و صنعتی شناسایی شده در كشور را 500 نوع بیان كرد و افزود: ‌این قبیل مواد اعم از اینكه در قالب قرص و یا گیاهان دارویی در اختیار افراد قرار گیرد، نباید مصرف شود چرا كه گیاهان دارویی را فقط با تجویز پزشك متخصص و از داروخانه ها باید تهیه كرد.
افشار اظهار كرد:‌ مواد مخدر صنعتی علاوه بر وابستگی شدید می تواند تخریب شدید جسمی و روانی را در پی داشته باشد.
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور، تقویت مهارت آموزی دانشگاه ها به دانشجویان درباره آثار سوء مصرف مواد مخدر را خواستار شد و گفت:‌ محیط دانشگاه با وجود همه اندوخته هایی كه به دانشجویان منتقل می كند در ایجاد مهارت و توانایی در دانشجویان، به شیوه ای مطلوب عمل نكرده است.

** اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات در دانشگاه ها
مدیركل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش بیان كرد: طرح دانشگاه عاری از دخانیات هم اینك در این وزارتخانه در حال تدوین است تا از اول مهرماه 95 اجرایی شود.
حمید یعقوبی افزود:‌ در قالب این طرح، مراكز بهداشت و درمان دانشگاه ها برای ارائه خدمات ترك سیگار به دانشجویان، استادان و كاركنان دانشگاه تجهیز می شوند.
مدیركل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین در قالب این طرح و با آموزش دانشجویان، كاركنان و استادان، افرادی كه سیگار مصرف می كنند به ترك سیگار ترغیب می شوند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس نیز در این همایش گفت: ‌عدم حساسیت مردم وبرخی از مسئولان نسبت به حوزه مواد مخدر یكی از حلقه های مفقوده ماست.
محمدرضا ابراهیمی اظهار كرد: هنوز به این نتیجه نرسیده ایم كه مواد مخدر یك تهدید بزرگ است و تنها به دادن آمار بسنده می كنیم.
جشنواره دانشجویی یك روزه همیاران سلامت با رویكرد پیشگیری از مصرف دخانیات با محورهای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، روان گردان ها و دخانیات، عوارض و پیامدهای سوء مصرف مواد اعتیادآور و نقش همیاران سلامت روان در پیشگیری از اعتیاد عصر امروز (یكشنبه) به كار خود پایان داد.
2027 /6118

سرخط اخبار استان‌ها