۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82052115
T T
۰ نفر
دیده بان حقوق بشر «اخراج» پناهجویان از اتحادیه اروپا به تركیه را محكوم كرد

تهران-ایرنا- اتحادیه اروپا و یونان پس از دو هفته وقفه، از دیروز (سه شنبه) روند بازگرداندن افراد موسوم به «پناهجویان غیرعادی» از یونان به تركیه را آغاز كردند؛ اقدامی كه سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر آن را به عنوان «اخراج» پناهجویان محكوم كرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیویورپ»، از تاریخ 4 آوریل (16 فروردین) روند بازگرداندن پناهجویان در چارچوب توافق اتحادیه اروپا و تركیه آغاز شد و یونان و آژانس كنترل مرزی اتحادیه اروپا موسوم به «فرانتكس» 375 نفر را از سه جزیره یونانی به تركیه بازگرداند.
دیده بان حقوق بشر با زیر سوال بردن ادعای اتحادیه اروپا و یونان درباره تقاضای پناهندگی افراد اخراج شده اعلام كرد: اتحادیه اروپا و یونان تاكید دارند كه همه افراد اخراج شده از تقاضای پناهندگی در یونان خودداری كرده اند اما آیا می توان در این زمینه مطمئن بود؟
طبق گزارش كمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHRC)، در میان نخستین گروه اخراج شدگان در اوایل ماه آوریل (فروردین)، 13 نفر خواستار آن بودند كه در یونان از آنها حمایت شود. تحقیقات این سازمان بین المللی در جزایر یونانی همچنین نشان می دهد كه این تعداد ممكن است بیشتر از این باشد.
بر اساس گزارش نیویورپ، دست كم 12 نفر از اولین گروه اعزامی از یونان بدون ساك بازگردانده شدند كه برخی از آنها مدارك و تلفن همراه خود را در آنها حمل می كردند. بعلاوه، تلفن همراه برخی از آنها احتمالا توسط مسئولان تركیه مصادره شده است كه این امر به قطع ارتباط شان با دوستان و اعضای خانواده شان منجر شده كه هنوز هم در یونان بسر می برند.
«فرد آبراهامز» رئیس تیم تحقیقات دیده بان حقوق بشر این احتمال را كه همه این افراد از امكان پناهندگی در تركیه برخوردار باشند، زیر سوال برده است.
وی گفت: توافق اتحادیه اروپا و تركیه در شرایط فقدان سازوكارهای محافظتی از حقوق پناهجویان در تركیه و یونان، نقض حقوق بین الملل و قوانین اروپاست.
به نوشته نیویورپ، حتی اگر همه این افراد از امكان پناهندگی در تركیه برخوردار باشند، آنها فقط تا زمان اسكان دوباره در كشور دیگری از چنین امتیازی بهره مند خواهند شد. به غیر از پناهجویان سوری، سایر پناهجویان از سایر كشورها نمی توانند از امتیاز حمایت موقت در تركیه برخوردار باشند.
مقامات اروپایی تركیه را كشوری امن برای پناهجویان معرفی كرده اند و «دونالد توسك» رئیس شورای اروپا، تركیه را «بهترین الگو برای كل جهان درباره نحوه برخورد با مساله پناهجویان» توصیف كرده است.
در عین حال وی و برخی دیگر به دلیل نادیده گرفتن وضعیت بیش از 100 هزار پناهجوی سوری كه نزدیك مرز سوریه و تركیه گرفتار شده اند مورد انتقاد قرار دارند. برخی از این پناهجویان كه به دلیل جنگ و ناآرامی در سوریه مجبور به ترك كشورشان شده اند، توسط نیروهای گارد مرزی تركیه مورد حمله قرار گرفته اند.
توافق تركیه و اتحادیه اروپا با هدف كنترل هجوم بی سابقه پناهجویان به مرزهای اروپا امضا شد. این طرح شامل بازگرداندن پناهجویان از یونان به تركیه است. آنكارا در مقابل، از كمك مالی برخوردار و روند مذاكرات این كشور برای الحاق به اتحادیه اروپا تسریع خواهد شد.
اروپام**9158**1517
۰ نفر