کد خبر: 82034458 (5270533) | تاریخ خبر: 26/01/1395 | ساعت: 10:42|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

دفاتر پیشخوان دولت، مشکلات و درخواست های پیش رو

قزوین - ایرنا - دفاتر پیشخوان خدمات دولت که با اندیشه گسترش خدمات دولت الکترونیک در استان ها شکل گرفت امروز با مشکلات متعددی در حوزه مدیریت، نظارت و کسب درآمد روبرو هستند.

به گزارش ایرنا، وارد دفاتر پشخوان خدمات دولت که می شوی ازدحام جمعیت و کمبود فضا در وهله نخست ذهن هر بیننده ای را به این سو می برد که به طور حتم مدیران آن درآمد هنگفتی را از این راه کسب می کنند.
ازدحام مراجعه کنندگان یکی برای اتصال دوباره تلفن ثابت، دیگری برای قبض تلفن همراه، آن یکی برای خرید گوشی همراه و دیگری برای پرداخت عوارض خودرو و شهرداری، لحظاتی مراجعه کننده را به سکوت وا می دارد.
در این میان، کارمندان دفاتر که بیشتر هم خانم هستند به علت ازدحام مراجعه کنندگان با بی حوصلگی و بی اعتنایی و حتی بدون نگاه جوابت را می دهند.
این وضعیت دفاتری است که به طور معمول در موقعیت های حساس در شهرها مکان یابی شده و با ارائه بیشتر خدماتی که در اساسنامه دفاتر پیشخوان تعریف شده، توانسته اند جایگاه خود را در ارایه خدمات به مراجعه کنندگان تثبیت و تعیین کنند.
در بخش دریافت خدمات نیز وضعیت میان همه دفاتر پیشخوان خدمات دولت یکسان و متوازن نبوده و ممکن است یک دفتر در مرکز استان به ارایه چندین خدمات مبادرت کند که در سایر مراکز این اتفاق بوقوع نپیوندد.
اما طی روزهای اخیر ادعایی در فضاهای مجازی مبنی بر متولی شدن اداره پست بر این دفاتر مطرح شده که این موضوع باعث نگرانی و اعتراض دفاتر گردیده و حتی در این زمینه طومارهایی نیز تهیه شده است.
یکی از مدیران دفاتر پیشخوان که خواست نامش فاش نشود در این رابطه به ایرنا گفت: متاسفانه هر دفتر پیشخوان دولت برای ارایه خدمت به هر یک از دستگاه های اجرایی و خدماتی باید اقدام به ارایه آزمایش عدم اعتیاد و سوء پیشینه و سایر مدارک مورد نیاز کند که تکرار این موضوع برای ما آزار دهنده می باشد.
به گفته وی، علاوه بر این موضوع که موجب به هدر رفتن وقت و هزینه برای ما می شود، مساله بی نظمی و سوء مدیریت بر این دفاتر از سوی مراجع ذیربط نیز به دغدغه های ما اضافه شده است.
یکی دیگر از مدیران دفاتر پیشخوان در قزوین نیز اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که مدیران این دفاتر را آزار می دهد وجود ناظران متعدد و پاسخگو بودن به هر یک از آنان می باشد که این مهم مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است.
وی که خواست نامش فاش نشود، بیمه کارکنان، ارزش افزوده دفاتر، ارایه نشدن خدمات به شکل یکسان در همه دفاتر، امکان نداشتن انتقال جواز دفاتر، کارمزد پایین ارائه خدمات، به موقع پرداخت نشدن کارمزدها، بی اعتنایی و واگذار نشدن بسیاری از خدمات قابل ارایه از سوی سازمان ها، تمکین نکردن دستگاه های اجرایی از مراجع بالادستی را از جمله مشکلات این دفاتر اعلام کرد.
وی در ادامه یادآور شد: با همه این مشکلات و رفت و آمدها، متاسفانه تنها چیزی که برای یک مدیر دفتر پیشخوان باقی می ماند دردسرهای فراوان، جیب خالی و کوهی از مشکلات پیش رو می باشد.
مسئول انجمن صنفی دفاتر پیشخوان استان قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران براساس تبصره 2 ماده 26 اساسنامه خود در پی تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر سرپرستی و مدیریت شبکه دفاتر پیشخوان دولت برآمده است.
قسم علی صفرزاده ادامه داد: شرکت پست جمهوری اسلامی مدعی است که خاستگاه اصلی دفاتر پیشخوان دولت به عنوان دفاتر خدمات ارتباطی در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده و در حال حاضر پروانه فعالیت این دفاتر توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر می گردد.
این مسوول خاطرنشان کرد: شرکت پست با این نگاه معتقد است بیشتر فعالیت های دفاتر یاد شده مرتبط با خدمات اصالتی و نیابتی شرکت های پست، پست بانک و مخابرات است و از این رو باید دبیری کارگروه راهبردی دفاتر پیشخوان همانند گذشته به شرکت پست جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دفاتر پیشخوان دولت از خدمات ارائه شده شرکت پست و نحوه مدیریت این شرکت راضی نبوده و در سال های گذشته استقلال خود را از این شرکت به دست آورده اند با انتشار طوماری نارضایتی خود را نسبت به این موضوع اعلام داشته اند.
صفرزاده با بیان اینکه این طومار به امضای دفاتر پیشخوان خدمات دولت رسیده، خاطرنشان کرد: در سال 87 نیز که عرصه به دفاتر به تنگ آمده بود از سوء مدیریت شرکت پست جمهوری اسلامی جهت پیگیری و مساعدت دولت، خانه ملت و تصویب بند 2 بخش ج ماده 46 قانون برنامه پنجم، سرانجام به استقلال رسیدند.
وی اضافه کرد: دفاتر پیشخوان خدمات دولت پس از طی مشکلات فراوان و با استناد به آیین نامه ایجاد و بهره برداری از این دفاتر به ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و عضو وزارت ارتباطات، مسایل و مشکلات خود را پیگیری کرده و به استقلال نسبی نیز دست یافتند.
این مسوول ادامه داد: در بیانیه دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان قزوین به صراحت از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست شده نسبت به حذف تبصره یاد شده که مغایر با اصل 44 قانون اساسی است مساعدت کرده تا 70 هزار شاغل در این حوزه را از نگرانی نجات دهند.
به گفته صفرزاده، بی شک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان یک سازمان فرابخشی به این موضوع نگاه کرده و مشکل را به گونه ای که دفاتر راضی باشند، مرتفع خواهد کرد.
لازم به یادآور است که بیش از سه دهه از ایجاد دفاتر پیشخوان دولت می گذرد و در ابتدا به عنوان دفاتر پستی از دهه هفتاد افتتاح شده و در دهه 80 و در زمان دولت هشتم به دفاتر خدمات ارتباطی تغییر نام پیدا کردند.
در اواخر دهه 80 دفاتر خدمات ارتباطی به دفاتر پیشخوان دولت تغییر نام یافتند و براساس مصوبه هیات دولت مقرر شد تمامی سازمان ها، اداره های دولتی و بخش های عمومی غیردولتی خدمات خود را از طریق این دفاتر به مردم ارائه نمایند.
6101/8054

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال

 

گالری تصاویر

پربیننده ترین ها

گریه های همکارانم را دیدم داوطلبانه راهی تهران شدم

سرپرست ایمنی و آتش نشانی معدن مس سونگون:

گریه های همکارانم را دیدم داوطلبانه راهی تهران شدم

جدیدترین مطالب سایت

موضوعات مرتبط