۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۸:۲۶
کد خبر: 82019605
T T
۰ نفر
موسویان: ایران برای رفع خصومت با آمریكا حسن نیت نشان داد ؛ آمریكا بدعهدی كرد

تهران-ایرنا- دیپلمات و عضو تیم اسبق مذاكره كننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت : ایران در دوران همه روسای جمهور بعد ازانقلاب همیشه برای رفع خصومت با آمریكا حسن نیت نشان داد و آمریكا بدعهدی كرد.

به گزارش ایرنا، سید حسین موسویان در نشست شورای روابط جهانی شهر كلیولند ایالت اوهایو آمریكا با بیان اینكه مسیرصلح بین ایران وآمریكا پیچیده ترین مسیرصلح در عالم دیپلماسی امروز است، گفت:آمریكا باید چهار محور را دررفتار با ایران رعایت كند كه از آن جمله؛ استفاده از دیپلماسی و نه تحریم،گفت و گو با زبان احترام و نه تهدید و تحقیر،تضمین عدم مداخله و نفوذ در ایران و بهره مندی از منافع مشترك است.
وی با اشاره به موارد استمرار خصومت های آمریكا بعد از برجام همچون كارشكنی كنگره در ارائه تحریم های جدید ، 10 دلیل بی اعتمادی ایران به آمریكا را برشمرد و به ذكر مواردی از خیانت های آمریكایی ها در حق ملت ایران پرداخت.
موسویان افزود: ساماندهی كودتای 1953 علیه مصدق، حمایت از دیكتاتوری شاه، اعمال سیاست تغییر رژیم در ایران،حمایت از تجاوز صدام، حمایت از بكارگیری سلاح شیمیایی علیه ایران ، جنگ سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی در دودهه گذشته ، ساقط كردن هواپیمای مسافری و كشتن 290 ایرانی،حمایت بی چون و چرا از جنایات اسراییل علیه فلسطینی ها،رفتار دوگانه در موضوع هسته ای با تحریم ایران و برقراری روابط استراتژیك با اسراییل و پاكستان و هند كه هم معاهده ان پی تی را نپذیرفته و هم بمب هسته ای ساخته اند، حمایت از رژیم های فاسد و دیكتاتور در منطقه از آن جمله است؛ آمریكایی ها باید بفهمند كه دلایل بی اعتمادی ایران به آمریكا گسترده ، مشروع و واقعی است.
معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با اشاره به چهار تحول بی سابقه در روابط تهران و واشنگتن بعد از برجام گفت: مذاكرات مستقیم دیپلمات های عالیرتبه ایران و آمریكا اولین تحول و عامل مهم حصول توافق هسته ای بود.
موسویان اضافه كرد: مذاكرات سیستم های امنیتی آمریكا و ایران در مورد تبادل زندانیان دومین واقعه بی سابقه، آزادی سریع ملوانان آمریكایی و توافق بر آزادسازی 7/1 میلیارد دلار دارایی ایران نیز سومین و چهارمین تحول بی سابقه در روابط دو كشور بعد از انقلاب تلقی می شوند.

موسویان در ادامه اظهار داشت: ایرانی ها ملت مغروری هستند و زبان زور و تحقیر را تحمل نمی كنند؛ متاسفانه اكثر سیاستمداران آمریكا عادت كرده اند با ایران با زبان زور و تهدید حرف بزنند؛ این روش، نتیجه معكوس داشته و سیاسیون آمریكا باید درك كنند كه با ایران با تاریخ و تمدن چند هزار ساله، با احترام حرف بزنند.
وی با اشاره به مطالعات شرق شناس بزرگ آرتور پوپ، گفت: مطالعات این دانشمند شرق شناس نشان می دهد كه ایرانی ها اولین تمدن بشری را تشكیل دادند.
این دیپلمات سابق كشورمان تصریح كرد: تمدن ایرانی ها 500 سال قبل از مصر، هزار سال قبل از هند، 2 هزار سال قبل از چین، سه هزار سال قبل از یونان و 4 هزار سال قبل از تمدن رم بوده است. لذا مردم ایران حق دارند كه به چنین تمدنی افتخار كنند و زبان تحقیر خارجی را تحمل نكنند.
موسویان تاكید كرد: علت موفقیت مذاكرات هسته ای این بود كه هیات آمریكایی با زبان احترام با همتایان ایرانی حرف زدند. واشنگتن بداند كه هرگاه با زبان تهدید با ایرانی ها صحبت كنند، ایرانی ها تهاجمی برخورد خواهند كرد.
سفیر سابق ایران در آلمان همچنین در مورد نگرانی های ایران از نفوذ خارجی گفت: تمامیت ارضی كشور ایران در دو قرن گذشته بارها بخاطر اشغالگری برخی قدرتهای بزرگ و تجاوز برخی از كشورهای منطقه مورد تهدید قرار داشته است؛ لذا آمریكا باید حساسیت ایرانی ها در مورد مداخله و نفوذ خارجی را درك كند.
وی همچنین با اشاره به تلاش های جناح های تندرو آمریكا، لابی صهیونیست و وهابی ها گفت: این جماعت باید بدانند كه پس از برجام، آمریكا قادر به بازگرداندن اجماع جهانی علیه ایران نخواهد بود و آمریكا هم نمی تواند مانع تعامل جهانی با ایران شود.
این عضو سابق تیم هسته ای كشورمان تصریح كرد: دولت آمریكا هم باید حساب روابط با ایران را از روابط با اسراییل و عربستان جدا كرده و اجازه مداخله خارجی در روند كاهش تخاصم با تهران را ندهد.
موسویان با اشاره به موفقیت ایران و قدرتهای جهانی در حل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماسی گفت : البته ما نباید دچار توهم شویم. ایران و آمریكا بعد از برجام هم اختلافات زیادی همچون مسئله اسراییل ، سوریه، تروریسم و یمن دارند و اینها هم به سادگی برطرف نمی شود اما برجام راهبرد دیپلماسی را برای حل و فصل سایر اختلافات دو كشور روی میز گذاشته است.
وی با یادآوری سخنان اوباما مبنی بر اینكه ایران در اجرای تعهدات خود پاسخگو و متعهد بوده است گفت : اما من تردید دارم كه در آینده آمریكا بتواند متعهد و پاسخگو باقی بماند زیرا كاندیداهای فعلی ریاست جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود و اعضای كنگره درمورد برخورد تند با ایران مسابقه گذاشته اند.
این دیپلمات سابق كشورمان در پاسخ به این پرسش كه شما می گویید ایران معقول، پاسخگو و منطقی است اما در جناح تندرو، سپاه پاسداران، چه می گویید؟ به دفاع از سپاه پاسداران پرداخت و گفت: وقتی اصول توافق هسته ای در آوریل 2015بین ایران و قدرتهای جهانی حاصل شد، فرمانده سپاه ایران در زمره اولین شخصیتهایی بود كه تبریك گفت.
موسویان اضافه كرد: سخت ترین بخش تعهدات ایران در اجرای برجام، درمورد بازرسی های مربوط به پی ام دی بود كه نیازمند بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین بود؛ سپاه پاسداران ایران در این زمینه همراهی كرد.
وی ادامه داد: اخیرا، ملوانان آمریكا وارد آبهای ایران شدند و این نقض آشكار مقررات بین الملل بود؛ آقای كری با آقای ظریف تماس گرفت وكمك خواست؛ مسئله ظرف 15 ساعت حل شد؛ آزادی ملوانان آمریكایی هم بدون همكاری سپاه مقدور نبود.
این دیپلمات سابق كشورمان افزود: در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی هم آمریكا از ایران تقاضای كمك برای نجات گروگانهای آمریكایی و غربی در لبنان را كرد و قول داد در مقابل حسن نیت ایران، حسن نیت نشان دهد. آقای هاشمی معاون وزیر خارجه و من را مسئول پیگیری این امر كرد؛ همه گروگانهای غربی و آمریكایی آزاد شدند و این كار بدون همكاری سپاه ممكن نبود اما این آمریكا بود كه به جای حسن نیت متقابل، فشارها را افزایش داد.
موسویان خاطر نشان كرد: حتی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی، ایران و آمریكا در مبارزه با تروریسم طالبان والقاعده همكاری داشتند و این هم بدون سپاه ممكن نبود اما متاسفانه باز هم این آمریكا بود كه بعد از فتح كابل، ایران را محور شرارت خواند؛ لذا بی اعتمادی ایران و سپاه پاسداران به آمریكا بی مبنا نیست.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه آیا شما واقعا معتقدید كه ایران حامی تروریسم نیست؟ گفت: بگذارید با هم صادقانه وصریح حرف بزنیم. اختلافات ما در مورد تروریسم در دوبخش است. بخش اول كه معضل اصلی امروز امنیت منطقه ای و جهانی است ، مربوط به تروریسم داعش و القاعده و جبهه النصره و امثالهم است.
این كارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: امروز آمریكا و اروپا و سایر قدرتهای جهانی پذیرفته اند كه عربستان و متحدین آن، منبع اصلی ایدئولوژی و تسلیحاتی و مالی این جریان تروریستی هستند و ایران در خط مقدم مبارزه با این گروههای تكفیری است.
موسویان ادامه داد : اصل اختلاف ایران و آمریكا در مورد تروریسم، به گروههای جهادی بویژه حزب الله است كه مربوط به قضیه اسراییل است. در این مورد هم اول باید فلسفه پیدایش حزب الله را درك كنید. حزب الله در اوایل دهه 1980 بوجود آمد؛ وقتی كه اسراییل به لبنان تجاوز كرد و تا بیروت را اشغال كرد و هزاران نفر را به خاك و خون كشید و قدرتهای جهانی و رژیم های عربی دست روی دست گذاشتند. حزب الله لبنان برای مقابله با تجاوز اسراییل وحفظ تمامیت ارضی لبنان بوجود آمد و در چند دهه هم همین وظیفه را به عهده داشت. به همین خاطر هم لبنانیها وجود حزب الله را برای مقابله با تجاوزهای اسراییل لازم می دانند و از آن حمایت می كنند. نقش اضافی حزب الله هم كه اخیرا عهده دار شده ، مبارزه با گروههای تروریستی همچون داعش است.
وی اضافه كرد:حضور حزب الله در سوریه هم برای دفع تجاوزات گروههای تروریستی به لبنان و با دعوت دولت سوریه صورت گرفته است؛ دولتی كه از نظر شورای امنیت سازمان ملل تنها دولت قانونی سوریه است.
سیام**7261 /1449
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست