۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۲۳
کد خبر: 81995022
T T
۰ نفر
وزیر اقتصاد تركیه: همكاری تجاری با ایران به سرعت رشد می كند

آنكارا – ایرنا – مصطفی الی تاش وزیر اقتصاد تركیه با اشاره به رفع تحریم ها و شروع فرایند الحاق اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی، گفت: بر این باور است كه در دوران پساتحریم همكاری های تجاری دو كشور همسایه ایران و تركیه به سرعت روبه افزایش خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا، الی تاش این مطلب را در گفت و گو با مدیر اخبار اقتصادی شبكه خبر «ان.تی.وی» عنوان كرد و گفت: جامعه 80 میلیونی ایران سالهاست كه تحت تحریم قرار داشت و اكنون با برداشته شدن آن، بازار بسیار بزرگی در همسایگی تركیه در حال شكوفایی است و تركیه با توجه به آشنایی 50 درصدی مردم ایران با زبان و فرهنگ این كشور از شانس خوبی برای همكاری تجاری با ایران برخوردار است.
او گفت: با توجه به اینكه مردم سالهاست به خاطر تحریم ها خیلی از خریدهای خود را به تعویق انداخته اند، لذا حداقل برای یك دوره ای، گرایش به مصرف در جامعه ایران بالا خواهد ماند.
الی تاش یكی از 5 وزیر همراه احمد داوداوغلو نخست وزیر تركیه در سفر شنبه گذشته وی به ایران بود كه در بازگشت ملاقاتهای خود با مقامات كشورمان را مفید و سازنده ارزیابی كرده است.
الی تاش تاكید دارد كه اجرای خوب موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو كشور و افزایش شمار كالاهای مشمول این موافقتنامه، راه را برای گذار به نظام تجارت آزاد ایران و تركیه هموار خواهد كرد.
در سال 2015 میلادی حجم مبادلات بازرگانی دو كشور با نزدیك به 29 درصد كاهش نسبت به سال 2014، به 9 میلیارد و 761 میلیون و 482 هزار دلار رسید. اما دست اندر كاران تجارت با ایران ابراز امیدواری می كنند كه در سال جاری حجم مبادلات تجاری ماهانه دوباره از سقف یك میلیارد دلار فراتر رود.
در اولین ماه سال جاری حجم مبادلات بازرگانی دو كشور نزدیك به 600 میلیون دلار شد.
وزیر اقتصاد تركیه در ادامه در خصوص فرایند كلی تجارت در سال جاری میلادی گفت: امیدوارند رقم صادرات در پایان سال به 155 میلیارد دلار برسد.
صادرات تركیه در سال 2014 میلادی 157.610 میلیارد دلار بود كه در سال 2015 میلادی با 8.7 درصد كاهش به 143.883 میلیارد دلار رسید.
خاورم/2011**1566

سرخط اخبار جهان