نبود یكپارچگی خدمات، عمده ترین مانع برای تحقق دولت الكترونیك است

تهران- ایرنا- معاون دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات، نبود یكپارچگی خدمات را عمده‌ترین مانع برای تحقق دولت الكترونیك در كشور دانست و گفت: در تلاش هستیم در برنامه ششم توسعه این مشكل برطرف و راه برای ارائه خدمات مطلوب به مردم گشوده شود.

رضا باقری اصل روز شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: مشخص نبودن مالكیت داده‌ ها و اخذ وجه برای تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ ها از دیگر موانع كندی این كار بوده است.
وی بیان كرد: دستگاه ‌های اجرائی در یكپارچگی خدمات و هماهنگی‌ های بین بخشی ضعیف هستند و این موضوعات سبب كندی در تحقق دولت الكترونیك شده است.
معاون دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات، حذف مجوزهای زائد و تسهیل در قوانین و مقررات را ازجمله راهكارهای مفید برای تسریع در روند توسعه دولت الكترونیك اعلام كرد و گفت: باید در این مسیر حركت كنیم تا موانع حركت دولت الكترونیك برداشته شود.
وی با اشاره به این كه تقریباً اكثر دستگاه ‌های اجرائی توانستند فعالیت ‌های خود را الكترونیكی كنند، اظهار كرد: دستگاه‌ هایی كه در این مرحله عقب مانده اند، باید بكوشند تا خدمات خود را به‌ صورت الكترونیكی درآورند.
باقری، ایجاد یكپارچگی در لایه‌های مختلف دستگاه‌ های اجرایی را از جمله اهداف مرحله دوم دولت الكترونیك اعلام كرد و گفت: نباز به یكپارچگی و حركت به‌ سوی هماهنگی بیشتر در دولت الكترونیك احساس می‌ شد و تقریباً از ابتدای دولت یازدهم به دنبال تحقق این هدف مهم بودیم.
وی اظهار كرد: برای تحقق این موضوع چند زیرساخت اصلی لازم بود كه برخی از آنها در برنامه پنجم توسعه دیده نشده بود كه یكی از آنها، ایجاد ریزساختار مركز ملی تبادل اطلاعات بود.
معاون دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: مركز تبادل اطلاعات در سازمان فناوری اطلاعات كشور راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است تا مشكل دستگاه‌ ها برای تبادل اطلاعات را برطرف كند.

** دستگاه‌های اجرایی برای تبادل اطلاعات درخواست وجه نكنند
وی تاكید كرد: دستگاه دولتی نباید امكان اخذ وجه از سایر دستگاه ها را برای تبادل اطلاعات داشته باشد و این اقدام بین دستگاه های اجرایی باید به صورت رایگان انجام شود.
باقری با اشاره به اینكه در بند ب ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه بر تبادل رایگان اطلاعات تاكید دارد، افزود: در قوانین بودجه سالانه این موضوع نقض شد و به یكسری از دستگاه ها اجازه داده شد برای ارائه خدمات به دستگاه های دیگر درخواست وجه كنند.
معاون دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات گفت: مطالبه وجه برای تبادل اطلاعات، مانع جدی برای ارائه خدمات مطلوب به مردم است و در لایحه برنامه ششم توسعه سعی شده است تا این مورد به دقت بررسی شود و راهكار رفع آن ارائه شود.
وی تاكید كرد: در لایحه بودجه سال آینده هم ردیف های بودجه ای برای هزینه تبادل اطلاعات دستگاه ها در نظر گرفته شده كه برخلاف برنامه پنجم توسعه و مانع تحقق دولت الكترونیك است و این موضوع باید اصلاح شود.
باقری به مالكیت داده های عمومی اشاره كرد و گفت: مالكیت داده هایی كه با بودجه عمومی و یا پول مردم تهیه شده، با دولت است. این موضوع یكی از معضلات اصلی و مانع تحقق دولت الكترونیك بوده و انتظار می رود در برنامه ششم توسعه برطرف شود.

** ارتقاء چشمگیر جایگاه دولت الكترونیك كشور در برنامه ششم توسعه
باقری افزود: در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی لازم برای ارتقاء چشمگیر در رتبه كشور در دولت الكترونیك و ارتقا شاخص ها در این حوزه، صورت گرفته است.
وی با اشاره به این كه راه حل های رفع موانع در برنامه ششم توسعه تدوین شده است، گفت: برنامه ریزی ما در برنامه ششم توسعه، برای یكپارچه سازی و حركت به سوی هماهنگی بیشتر و ارائه خدمات مناسب به مردم است.
باقری افزود: مسیری كه كشور برای تحقق بیشتر زیرساخت ها اعم از پهن باند در دستور كار خود قرار داده، زمینه را برای توسعه و تحقق دولت الكترونیك فراهم آورده است. با تحقق پورتال جامع خدمات دولت، گذرگاه ملی خدمات دولت، به زودی مسیر تحول دولت الكترونیكی هموار می شود.
علمی ** 1201 **2017

سرخط اخبار اقتصاد