۱۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸
کد خبر: 81989363
T T
۰ نفر
دستگاهي كه ضايعات پلاستيكي را به قارچ خوراكي تبديل مي كند

تهران - ايرنا - محققان با استفاده از دو ميكروارگانيسم موجود در يك گونه‌ قارچ كه توانايي هضم تركيبات پلاستيك و تبديل آن به مواد غيرسمي را دارند، توانستند دستگاهي بسازند كه ضايعات پلاستيكي را به قارچ خوراكي تبديل مي كند.

به گزارش روز جمعه گروه اخبار علمي ايرنا، اين فناوري كه Fungi Mutarium نام دارد، پس از چند سال تلاش محققان ساخته شد و اكنون مطالعات بيشتري در رابطه با انواع قارچ هايي كه مي توان در آن به كار گرفت و روش هاي بهينه سازي اين فناوري در دست انجام است.
پيش بيني مي شود ظرف 35 سال آينده وزن ضايعات پلاستيكي با وزن تمام ماهيان موجود در كره زمين برابري كند و تا سال 2050 ميلادي ميزان توليدات پلاستيكي تا سه برابر ميزان توليد شده در سال 2014 ميلادي افزايش يابد.
فناوري هاي موجود براي حل اين معضل داراي نقاط ضعف مختص به خود هستند و سوزاندن پلاستيك نيز موجب توليد گاز دي اكسيد كربن مي شود. اما فناوري Fungi Mutarium با استفاده از يك فرآيند سنتز طبيعي ضايعات پلاستيكي را به مواد غذايي تبديل مي كند.
ايده اصلي اين فناوري در سال 2012 پس از شناسايي گونه اي از قارچ ها به نام Pestalotiopsis microspora در آمازون كه قادر بود تركيبات پلي اورتان را بشكند، در دانشگاه ييل مطرح شد. پلي اورتان ماده اصلي مورد استفاده در توليد پلاستيك است. نكته قابل توجه اين بود كه قارچ مذكور مي توانست تركيبات پلي اورتان را در محيط هاي فاقد اكسيژن مانند كف باتلاق ها تجزيه كند و به بقاي خود ادامه دهد.
اين دستگاه فوق العاده داراي مجموعه اي از فنجان هاي سفيد كوچك است كه از جنس آگار (نوعي جلبك ژلاتيني)، قند، نشاسته و تكه هايي از ضايعات پلاستيكي كه با استفاده از نور UV استريل شده اند، ساخته شده است. ريشه دونوع قارچ پلاستيك خوار موسوم به Pleurotus ostreatus و Schizophyllum commune درون اين فنجان ها قرار مي گيرد و قارچ ها براي رشد خود از پلاستيك و مواد مغذي تشكيل دهنده فنجان استفاده مي كنند. فرآيند تجزيه پلاستيك چند ماه به طول مي انجامد و در پايان كار يك فنجان پر از قارچ رشته اي خوراكي باقي مي ماند.
اين دستگاه هنوز مراحل اوليه توليد را سپري مي كند و محققان بر اين باورند كه قارچ هاي به دست آمده از اين فرآيند فاقد تركيبات سمي هستند. اما پيش از اين كه دستگاه موردبحث به صورت تجاري توليد شود و به خانه ها راه يابد، لازم است آزمايشات بيشتري براي اثبات نظرات محققان انجام پذيرد.
علمي (6) ** 9259**1440
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش