همراه با سی و یکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر؛

شاهین فرهت: دوئت بهشتی و فریوسفی برنامه ای بی مانند بود

تهران- ایرنا- آهنگساز برجستهٔ موسیقی ایران گفت: ویلون و ویولا به دلیل نداشتن باس، رپرتوآر زیادی ندارد و آنچه اینجا اجرا شد، به سبب اینکه مجمعی بود از کارهای آهنگسازان ایرانی با سبک های مختلف، به جرئت می توان بگویم که در تاریخ کنسرت ها در ایران، برنامه ای خاص بود.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، اجرای شب گذشتهٔ دوئت (دونوازی) ویولا و ویلون ستاره بهشتی و پانیذ فریوسفی که در تالار رودکی برگزار شد، تماشاگران ویژه ای داشت؛ آهنگسازانِ قطعه های اجرا شده در کنسرت دیشب، مهمان اجرای این دوئت بودند و همگی از نوازنگی بانوان نوازنده رضایت کامل داشتند.
یکی از آهنگسازانی که در اجرای دیشب حضور داشت، استاد شاهین فرهت بود. این آهنگساز برجسته در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار موسیقی ایرنا، دیدگاه خود را دربارهٔ دونوازی شب گذشته بیان کرد: برنامه ای که خانم ها بهشتی و فریوسفی اجرا کردند، نه تنها در جشنواره، که در دنیا نیز برنامه ای متفاوت و منحصر به فرد بود؛ چراکه ویلون و ویولا به دلیل نداشتن باس، رپرتوآر زیادی ندارد و آنچه اینجا اجرا شد، به سبب اینکه مجمعی بود از کارهای آهنگسازان ایرانی با سبک های مختلف، به جرئت می توان بگویم که در تاریخ کنسرت ها در ایران، برنامه ای خاص بود.
شاهین فرهت دربارهٔ کیفیت اجرای دیشب گفت: این برنامه بسیار خوب اجرا شد؛ و از آنجایی که آهنگسازی کلاسیک در ایران جوان است، اثرهای آهنگسازانی که قطعه هایشان در این کنسرت اجرا شد، هیچ کدام به هم شبیه نبود و دیدیم که هر کدام احساس و سبک خودشان را دنبال می کنند.
وی افزود: این دست برنامه ها این امکان را برای آهنگساز فراهم می کند که بتواند اثر خود را بشنود و با مردم ارتباط برقرار کند. همچنین این گونه اجراها موجب می شود اثری که آهنگساز می سازد، به گوش مخاطب برسد، چراکه آهنگسازان کار می کنند تا شنونده داشته باشند، و اگر کارهایشان در قفسه ها خاک بخورد، شاید آهنگساز ناامید شود، البته من بارها دچار این وضعیت شدم، اما ناامید نشدم ولی شاید جوانانی که مقاومتشان کم تر است، ناامید شوند.
وی دربارهٔ اینکه کم تر اثر آهنگسازان ایرانی در ارکسترهای داخلی اجرا می شود، گفت: به هر روی کار آهنگسازان ایرانی باید اجرا شود؛ و این چیزی است که من از سال های پیش مرتب دارم گوشزد می کنم. البته امیدوارم آقای علی رهبری نیز که این به کارگیری کار آهنگسازان ایرانی را در برنامهٔ ارکستر سمفونیک قرار داده است، بتواند آن را عملی کند؛ چراکه تاکنون به شکل جدی عملی نشده است.
استاد شاهین دربارهٔ دلنشین ترین قطعه ای که در دونوازی بهشتی و فریوسفی شنیده بود، گفت: من همهٔ قطعه ها را دوست داشتم، اما طبیعتاً قطعهٔ هرمز فرهت را بیش تر دوست داشتم. به دلیل اینکه نخستین استاد و پیشکسوت من بوده است و من خاطرهٔ دوران کودکی از او دارم؛ وی برای من مقامی مقدس دارد. اما به طور کلی حتی قطعه هایی که امشب اجرا شد و سبک مدرن داشت، برای من بسیار جالب بود، مانند قطعهٔ آقای رادمان که بسیار احساسی بود و تراژدی جالبی داشت.
این استاد موسیقی ایران دربارهٔ فضای کلی جشنوارهٔ امسال هم گفت: خوبی این جشنواره این است که هر سال در آن، یک تم و یک فضا مورد توجه قرار می گیرد؛ یک سال بیش تر رقابتی است، یک سال توجه به اجرای آهنگسازان بزرگ دارد و یک سال بیش تر محلی است؛ اما ویژگی امسال جشنواره این بوده که بیش تر از هنرمندان شاخص و غیرجوان ایران دعوت شد؛ چیزی که مردم ایران تشنهٔ آن بوده اند.
سی و یکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر تا یکم اسفند ماه ادامه دارد.
فراهنگ**3067**1569

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال