۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۰۹
کد خبر: 81958253
T T
۰ نفر
كم‌تحركي شهرها و نداشتن برنامه براي پساتحريم/ ديپلماسي شهري را دريابيم

تهران-ايرنا-دبيرانجمن علمي اقتصاد شهري ايران با اشاره به اينكه آنچه كه به نظر مي ‌رسد شهرها چندان به پسابرجام واكنش نشان نداده‌ اند و در اين زمينه تحرك كافي را ندارند، گفت:جايي كه ديپلماسي شهري بايد به عنوان مكمل ديپلماسي رسمي عمل كند شهرهاي كشور ما چندان موفق ظاهر نشده‌ اند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا ازانجمن علمي اقتصاد شهري ايران، سيد محسن طباطبايي با بيان اينكه شهرها مكان و مقر تحولات اجتماعي و سياسي هستند و هر گونه تحول اجتماعي، سياسي و اقتصادي بازتاب خود را بر چهره شهرها بر جاي مي‌گذارد، گفت: حال اگر برجام را يك تحول سياسي و سرآغاز فصلي جديد و متفاوت از مناسبات سياسي و اقتصادي ايران با دنيا بدانيم به راستي شهرها چگونه به اين ماجرا واكنش نشان خواهند داد.
وي گفت: علاوه بركلانشهرها، شهرهاي مياني وكوچك كشور ما به خاطرداشتن استعدادهاي منحصر بفرد توانايي كسب وجهه جهاني را دارند كه براي اين مهم مديران شهرها بايد بيش از پيش راه ديپلماسي شهري را در پيش گرفته و توسعه را براي شهر و كشور به ارمغان بياورند.
طباطبائي با اشاره به اينكه شهرها به دنبال نقش‌ آفريني و ارائه كاركردي منحصر بفرد از خود هستند، يادآور شد: امروزه شهرها همچون شركت‌ هاي چند مليتي ، مستقل از دولت‌ هاي ملي با هم به مذاكره مي‌ كنند و قراردادها و تفاهم ‌نامه‌ هاي همكاري امضا مي‌ نمايند.
وي با بيان اينكه در شرايط امروزي هر شهري براي خود كاركردي تعريف مي‌ كند و مدام آن را تقويت مي‌ كند، گفت: نيويورك، توكيو و لندن خود را مركز مالي جهان مي‌دانند، شهرهاي سوييس و اتريش به ميز مذاكره تبديل مي ‌شوند و سالانه رويدادهاي سياسي بسياري را ميزباني مي‌كنند، سئول خود را مركز برگزاري نشست ‌ها و همايش‌ هاي علمي تعريف مي‌كند، بنگلور هندوستان در عرصه نرم‌افزار و ريز تراشه ‌ها نقش جهاني به عهده مي‌گيرد، سنگاپور به قطب پزشكي دنيا تبديل مي‌شود و عتبات عاليات به كانون توريسم مذهبي تبديل مي‌شوند و يك رويداد شگفت انگيز جهاني مانند راهپيمايي اربعين را ميزباني مي‌كنند.
وي با تاكيد بر اينكه امروزه كلانشهر تهران به عنوان يك كلانشهر امن و نقش‌ آفرين منطقه‌ اي توانايي تبديل شدن به يك شهر با نقش و كاركرد جهاني را داراست، گفت: كلانشهر اصفهان با معماري بي‌نظيرش مي‌تواند پايتخت رويدادهاي فرهنگي و معماري در سطح جهان باشد.
طباطايي افزود: همچنين كلانشهر مشهد در فضاي پسابرجام توانايي تبديل شدن به قطب گردشگري مذهبي در دنيا را داراست، در ساير كلانشهرهايي همچون تبريز، شيراز و اهواز نيز وضع به همين منوال است.
علمي (1) ** 1201 **1440
۰ نفر