۲۸ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۲۳
کد خبر: 81925663
T T
۰ نفر
موسویان: كشورهای عربی با «دموكراسی صفر» علیه سوریه اقدام می كنند

مسكو- ایرنا- حسین موسویان كارشناسی سیاسی گفت: عربستان و چند كشور عربی حاشیه خلیج فارس در حالی علیه بشار اسد اقدام می كنند كه خود این كشورها دمكراسی در حد صفر دارند.

به گزارش ایرنا، موسویان در شبكه الجزیره در پاسخ به اظهارات جمال خاشجقی مشاور پیشین سازمان اطلاعات و امنیت عربستان با موضوع وقایع سوریه و متهم كردن حكومت این كشور به دیكتاتوری، گفت: احدی در جهان ادعای دموكراسی توسط ریاض را باور نمی كند، زیرا در خود عربستان، دموكراسی در حد صفر است.
موسویان افزود: روشن است كه اكنون تروریسم تكفیری مثل داعش، القاعده، جبهه النصره، احرار الشام و بوكو حرام تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی است و امروز برای جامعه جهانی روشن شده كه سعودی منبع اصلی مالی و تسلیحاتی و ایدیولوژیك این نوع گروه های تروریستی است.
وی افزود: از سوی دیگر، دولت سوریه از منظر سازمان ملل یك دولت قانونی است و نماینده رسمی در سازمان ملل دارد.
موسویان در پاسخ به پرسش مجری در باره حمایت های ایران از سوریه ضمن شرح سیر وقایع این كشور و حمایت اردوگاه ضدسوری از گروه های تروریستی، گفت: اگر از آغاز بحران سوریه، سیل پول و اسلحه سعودی ها برای تروریست ها ارسال نمی شد، بحران به راحتی قابل مدیریت بود و از سوی دیگر، ایجاد گروه های تروریستی راه مخالفت با نوع برخورد حكومت با مخالفان نبود.
موسویان همچنین در پاسخ به خاشجقی كه خواستار قطع حمایت های ایران از سوریه در برابر تروریست ها و گروه های مسلح شد، گفت: جامعه جهانی در نشست های اخیر خود در وین در باره راهكارهای صلح در سوریه توافق كرده است و نیازی به شرط و شروط عربستان نیست.
مجری مناظره در پاسخ به ادعای مقام سابق امنیتی سعودی كه گفت «عربستان یك دینار هم به داعش كمك نكرده است»، گفت: عربستان متهم به حمایت از گروههای تروریستی است و نیویورك تایمز هم فاش كرده كه هیلاری كلینتون وزیر خارجه وقت آمریكا گفته ریاض منبع اول حمایت از گروه های تروریستی است.
خاشجقی گفت: پول های بخش خصوصی سعودی برای تروریست ها می رود كه قاطعانه تحت تعقیب قرار داده ایم و جامعه جهانی هم قدردان است.
مجری با رد ادعای وی گفت: شما مدعی هستید، جامعه جهانی قدردان مبارزه عربستان با تروریست هاست. ولی امروزه بسیاری از سیاستمداران، نویسندگان، دیپلمات ها و وزرا برای گردن زدن ها، محرومیت های زنان و اقلیت ها منتقد عربستان هستند و تفاوتی بین داعش و عربستان وجود ندارد كه این موضوع سرمقاله چندی پیش روزنامه نیویورك تایمز هم بود.
مجری شبكه الجزیره در باره ادعای مقام امنیتی سابق سعودی مبنی بر استفاده ایران از جنگ قومی پرسید: مگر عربستان هم برای سركوب اقلیت شیعه به بحرین لشكر كشی نكرد.
خاشجقی گفت «نه! عربستان به درخواست دولت بحرین لشگركشی كرد» كه مجری الجزیره پاسخ داد: ایرانی ها هم دقیقا به همین دلیل به سوریه كمك می كنند. آیا مسلمانان جهان خسته نشده اند.خیلی از مفتی های سعودی عبارات زشت در مورد شیعه بكار می برند.
در بخش دیگری از این مناظره كه به روابط ایران و عربستان اختصاص داشت، موسویان با رد ادعای مقام سابق امنیتی سعودی مبنی بر اینكه سیاست های منطقه ای تهران عامل اختلافات با ریاض است، با شرح پیشینه رفتارهای ضد ایرانی عربستان، گفت: از اوائل مذاكرات هسته ای در سال 2003 اروپایی ها و آمریكایی ها می گفتند كه سعودی ها خواهان حل مسالمت آمیز مساله هسته ای نیستند و فقط حمله نظامی به ایران را می خواهند.
موسویان ادامه داد: تمامی خشم سعودی از توافق هسته ای است، زیرا در پی حمله نظامی آمریكا به ایران بودند و الان با توافق هسته ای نگرانی اصلی آنها هم بهبود روابط تهران و واشنگتن است.
مجری مناظره در ادامه با اشاره به واكنش منفی بین المللی در قبال اعدام شیخ «باقر نمر النمر» در عربستان پرسید: سازمان های حقوق بشری همه معتقدند روحانی اعدام شده یك مخالف سیاسی بود و به زور و خشونت متوسل نشده بود كه این را عفو بین الملل هم تایید كرده است. شما نمی دانستید عواقب این اقدام چیست؟ آیا ریاض در پی ایجاد بحران جاری بود؟
مجری الجزیره سپس در واكنش به ادعای جاشجقی مبنی بر اینكه شیخ باقر النمر درپی سلطه خارجی بر عربستان بود، گفت: پس شما مخالف سیاسی را كه از ابزارهای خشونت استفاده نمی كند، گردن می زنید.
خاشجقی با تكرار ادعای دعوت به خشونت طلبی برای شیخ نمر گفت: ما خیلی از مخالفانی را كه متوسل به زور نشده اند، اعدام می كنیم، زیرا آنان دعوت به خشونت كردند.
اروپام1516 شبد** 1528 ** 1095

سرخط اخبار جهان