۲۰ دی ۱۳۹۴، ۹:۱۱
کد خبر: 81914096
T T
۰ نفر
لاریجانی:اگر دولت آمریكا مانع طرح های كنگره علیه ایران نشود مقابله به مثل می كنیم

تهران- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اقدام اخیر آمریكا درباره محدودیت سفر به ایران را مخالف روح برجام دانست و گفت: اگر آن را اصلاح نكنند از طرف ایران مقابله به مثل خواهد شد و در این زمینه تدبیر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز یكشنبه افزود: اخیرا برخی نمایندگان آمریكا طرح های سرهم بندی شده را مطرح كردند كه در هر سه طرحی كه مطرح كردند نامی جز ایذا نمی توان برآنها گذاشت كه قصد آنها تخریب پرونده حل و فصل اتمی است كه ایران و 1+5 به ثمر رسانده اند.
وی تاكید كرد: در مورد این چند طرح هم چنانچه دولت آمریكا مانع نشود نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی طرح های مقابل آن را به اجرا درخواهند آورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ارائه كنندگان طرح های سخیف بنیه كشور به ویژه در زمینه موشكی و همین طور طرحی در مورد سوابق هسته ای ایران پشیزی نزد ملت ایران محل اعتنا نخواهد بود بلكه ملت ایران را در تقویت بنیه دفاعی كشور مصمم تر می كند و چنانچه این مسیر را دنبال كنند ما چه در زمینه دفاعی و چه در فعالیت هسته ای تجدیدنظر می كنیم.

**اگر نیروی قدس در مقابل تروریست ها نبود ده ها حادثه مشابه پاریش رخ می داد
لاریجانی با بیان این كه كنگره آمریكا چه معنایی دارد در مورد سپاه پاسداران و نیروی قدس كه چشم و چراغ ملت ایران در تامین امنیت كشور هستند با گستاخی طرح های ناشیانه مطرح می كنند گفت: اگر نیروی قدس در مقابل تروریست ها در منطقه حضور نداشت شما دهها حادثه شبیه پاریس را مشاهده كرده بودید.
وی تاكید كرد: سپاه و نیروی قدس مستحق تحقیر جیره بگیر صهیونیست در كنگره و سنا نیستند بلكه سیا یك نهاد تروریستی است كه در ماجرای افغانستان و عراق به كرات با تروریست ها زد و بند داشته است.

**رفتار سعودی ها سبك و از سر دشمنی با ملت ایران است
لاریجانی در ادامه به اعدام شیخ نمر اشاره كرد و گفت: در هفته اخیر دولت سعودی با اعدام سبوعانه روحانی برجسته شیخ نمر و عده ای دیگر وجدان عمومی امت اسلامی را آزرده كرد و با مخلوط كردن این اقدام غیرانسانی با اعدام عده ای تروریست تلاش كرد كه ماجرا را سرهم بندی كند كه البته نشد و صحنه بین المللی نیز به این اقدام وحشتناك واكنش نشان داد.
وی افزود: به دنبال این حادثه به بهانه حمله به سفارت عربستان در تهران این كشور رابطه سیاسی و اقتصادی خود را با تهران قطع كرد و با فشار بر تعدادی از كشورها آنها را تحریك به قطع رابطه یا كاهش رابطه با ایران كرد و از طرف دیگر با اقدامی ماجراجویانه در یمن كرارا به اطراف سفارت ایران حمله نظامی كرد تا آسیب هایی به سفارت وارد شود كه همگی این اقدامات نشانگر رفتار سیاسی سبك و از سر دشمنی با ملت ایران می باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این كه البته در گذشته نیز شاهد عداوت این دولت با ملت ایران بودیم، ادامه داد: سالها بعد از جنگ تحمیلی، یكی از مسولان سعودی گفته بود ما دو اشتباه در منطقه انجام دادیم یكی این كه در جنگ صدام علیه ایران 40میلیارد دلار به صدام و دیگر این كه به طالبان كمك كردیم.
لاریجانی اضافه كرد: یا مكررا آمریكایی ها را تحریك علیه ایران كردند به طوری كه یكی از صاحب منصبان آمریكایی در خاطرات خود نوشته است در ملاقات با مسولان ارشد سعودی آنها نظیر مسئولان رژیم اسراییل ما را تحریك می كردند كه با ایران درگیری نظامی ایجاد كنیم كه بر حسب نوشته او اعتراض كرده است كه شما رقابت های خود را می خواهید با هزینه ما به پیش ببرید.
وی گفت: همین طور در جنگ 33 روزه كه قلوب همه ملت های مسلمان در كنار مقاومت لبنان و حزب الله قهرمان می تپید، سعودی ها برحسب اطلاعات به دست آمده كمك اطلاعاتی به رژیم صهیونیستی می كردند و دهها مورد دیگر نظیر این وقایع داشتند.
رئیس مجلس افزود: سوال مهم این است كه دولت سعودی با این كارنامه در سالهای گذشته چه نفعی برد؟ آیا با اینگونه رفتارها بزرگی پیدا كرد یا در بین مسلمانان یك كشور مسئولیت شناس تلقی شد؟ آیا گامی در همبستگی امت اسلامی برداشت؟ آیا حادثه منا و كشته شدن هزاران نفر حاجی و بعد مخفی كردن آن باعث آبروی آنها شد؟ آیا دخالت نظامی در بحرین، قدرتمندی آنها را نشان داد یا وحشت آنها را بیشتر نمایان ساخت؟
لاریجانی خاطرنشان كرد: آیا بیش از چهار سال دخالت در سوریه برای سعودی نتیجه ای دربرداشت جز این كه عده زیادی از مردم سوریه را گرفتار پدیده شوم تروریزم كرد؟

**حمله به سفارت عربستان اشتباه بود/ریشه این رفتارها از بین برود
وی به حادثه مشكوك سفارت عربستان در تهران نیز اشاره كرد و گفت: البته حمله به سفارت عربستان كار اشتباهی بود و باید وزارت كشور با كسانی كه از نظر ایجاد امنیت در آنجا قصور یا تقصیر داشتند، برخورد كند و مجلس نیز موضوع را پیگیری خواهد كرد كه ریشه اینگونه رفتارها در كشور از بین برود.
رئیس مجلس یادآور شد: اما اقدامات سعودی موضوع اساسی دیگری است كه ریشه های چندین ساله دارد و البته در یكسال اخیر مخصوصا بعد از حملات نظامی به یمن مظلوم ابعاد گسترده ای پیداكرده است. چرا باید دولت سعودی كه نماینده مردم سرزمین وحی است از خود چهره یك كشور ماجراجوی بی فكر را نشان دهد كه هم به خودش لطمه حیثیتی و اقتصادی وارد می كند و هم به دیگران.
لاریجانی ادامه داد: نظیر اقدام یكسال اخیر در ایجاد عرضه زیاد نفت جهت كاهش قیمت آن كه صدها میلیارد دلار به مردم عربستان لطمه وارد كرد و البته خسارت مادی به سایر ملل مسلمان نیز زد.
وی گفت: عربستان این كارها را با این هدف كه ملت ایران در توافق هسته ای بهره اقتصادی نبرد در صورتی كه سعودی ها باید این معنا را درك كرده باشند كه ملت ایران ملت توانمند ، هوشمند و با فرهنگی است و در شرایط سخت تر اهداف انقلاب را به پیش برده است و این گونه اقدامات موزیانه هیچ گاه سد راه ملت نخواهد بود.
رئیس مجلس افزود: اما سخن در این است كه اگر این اراده ها و منافع مادی را صرف نجات مردم مظلوم فلسطین می كردید برایتان آبرومندی ایجاد می كرد یا این روش هایی كه تا امروز داشته اید؟
لاریجانی ادامه داد: اگر همت خود را صرف همگرایی امت اسلامی و تقویت بنیه اقتصادی كشورهای اسلامی می كردید در مقابل ملل مسلمانان عزتمند بودید. این را مقایسه كنید با وضعیت امروز كه چهره ای مساله ساز در بین كشورهای اسلامی پیدا كرده اید تا جایی كه سایر دول غیرمسلمان نیز كار شما را تقبیح می كنند و به دنبال میانجیگری هستند.
وی یادآور شد: بدون تردید امروز رژیم صهیونیستی و استبكار جهانی از این آشفتگی دنیای اسلام بیشترین بهره را می برد و ملاحظه می كنید چگونه رژیم صهیونیستی در چنین فضایی انواع ستم ها را به مردم مظلوم فلسطین وارد كرده است و به حول و قوه الهی ملت فلسطین با انتفاضه خود پاسخ این گستاخی ها را خواهد داد.
رئیس مجلس اضافه كرد: تعجب آور این است كه در همین چند هفته اخیر با وزیرخارجه و سفیر ما مقام های سعودی مذاكرات داشتند كه از طریق مذاكرات مساله حل و فصل شود و از جانب دیگر با این اقدامات غیراخلاقی و ماجراجویانه مواجه می شویم كه نشانگر آشفتگی در تصمیم گیری ها است.
لاریجانی تصریح كرد: مجلس شورای اسلامی ضمن محكوم كردن این اقدامات نسجیده دولت سعودی از سر دلسوزی برای منافع امت اسلامی، مسئولین این كشور را به راه و رسم حكمرانی در تراز اسلام دعوت می كند كه تا دیر نشده است عقلانیت را در برخورد با سایر كشورهای اسلامی در برگیرند تا دچار خشم امت اسلام نشوند.

**شجاعت،‌استقلال و آزاد بودن كلید رستگاری ملی
وی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم اشاره كرد و گفت: سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (دامت بركاته) در دیدار با مردم انقلابی استان قم در روز گذشته و سالروز قیام 19دی كه آنان را پیشروان و پیشرانان انقلاب خطاب كردند و به این جهت مدال زرین انقلاب را به سینه مردم استان قم نصب كردند، از جهات مختلف دارای اهمیت بود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: هم از جهت ماهیت انقلاب اسلامی كه به دلیل اسلامیت و اهداف بلند آن ماندگاری یافته است و صیانت از این امر فهم درست و بصیرت و حضور به موقع در صحنه را نیازمند است و هم در مورد انتخابات آینده نكات راهگشایی را بیان كردند كه همه جریان های سیاسی و رسانه ها باید به آن توجه تام كنند.
لاریجانی ادامه داد: مخصوصا نماد مجلس آتی را در شجاعت، استقلال و آزاد بودن آن تعریف كردند كه در شرایط فعلی كشور كلید رستگاری ملی خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: این سه ویژگی هم كارآمدی مجلس را تضمین می كند و هم در فضای آشفته بین المللی و منطقه ای برای ریل گذاری قوای دیگر پراهمیت است كه امیدواریم با رهنمودهای حضرتشان شاهد انتخاباتی پرشور، همراه با نتایج درخشان برای ملت باشیم.
سیام*1058*1429
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست