۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۹:۵۳
کد خبر: 81910519
T T
۰ نفر
معاون فرهنگي وزارت علوم: نهادهاي ديگر در دانشگاه دخالت نكنند و حرمت آن را نگه دارند

اهواز- ايرنا- معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشگاه يك نهاد مستقل است و نهادهاي بيرون نبايد در دانشگاه دخالت كرده و حرمت آن را نگه دارند.

به گزارش ايرنا سيدضياء هاشمي چهارشنبه در نشست شوراي فرهنگي در سرسراي جلسات ساختمان مركزي دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار كرد: دانشگاه ها در همه جاي دنيا و در كشور ما يك نهاد مستقل هستند و نهادهاي بيرون نبايد در دانشگاه دخالت كنند.
وي ادامه داد: استقلال و حرمت دانشگاه بايد نگه داشته شود و نگرش ما به فرهنگ بايد درست باشد و بايد با رويكرد مشاركتي كار كنيم.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: در جامعه ما اگر ميزان طلاق رسمي 22.5 درصد شده و سرعت و شتاب آن اوج گرفته و اعتياد و مشكلات ديگر را شاهد هستيم نبايد همه اين مشكلات را به دانشگاه نسبت داد.
وي با بيان اينكه اين فرهنگ بدون هم افزايي پيش نمي رود و فرهنگ يك امر ديربازده است كه محصول عملكرد آن را امروز نمي توان ديد گفت: فرهنگ با برخوردهاي لفظي و تحكم آميز اصلاح نمي شود بلكه با زمينه سازي قابل پيشرفت و قابل مديريت است اما اگر نگاه به فرهنگ يك بعدي باشد نتيجه معكوس از آن خواهيم گرفت.
هاشمي افزود: مشكل ما همدلي و همزباني است كه به ويژه در اين سال بيشتر به دنبال مچ گيري به جاي دستگيري هستيم كه نجات دانشگاه از سياست زدگي بايد نخستين قدم ما باشد و توجه به محورهاي مشترك و گفت و گو در محل هاي اختلاف قدم دوم باشد.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه سهم فرهنگ در دانشگاه كمتر از علم نيست تصريح كرد: پيشرفت فرهنگي جزو كاركردهاي ذاتي دانشگاه است و اين نگاه اشتباهي است كه وظيفه دانشگاه را آموزش و فرهنگ را تكميل كننده آن مي دانند بلكه فرهنگ نقش محوري دارد.
وي گفت: متولي نخست فرهنگ در دانشگاه رئيس دانشگاه و پس از آن به ترتيب معاونت فرهنگي، نهاد رهبري، تشكل ها و سپس اساتيد و مديران هستند.
هاشمي پيشرفت دانشگاه را افتخاري براي همه دانشگاهيان دانست و گفت: اگر دانشگاه متضرر شد همه دانشگاهيان بايد پاسخگو باشند.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: ساختار نظام جمهوري اسلامي يك ساختار مترقي براي اداره يك كشور است و مي تواند الگويي براي كشورهاي اسلامي باشد اما اگر بگوييم كه ناكام هستيم در واقع يك آرمان را زير سوال برده ايم.
هاشمي بيان كرد: اهداف اصلي در ساختار نظام جمهوري اسلامي استقلال، آزادي، جمهوري و اسلاميت است و فرهنگ بدون هر يك از اينها شكل نمي گيرد.
وي افزود: جمهوريت در كشور ما يك اصل است و انتخابات برگرفته از اين جمهوريت يك تشريفات نيست بلكه تعيين كننده است و هر كسي انتخابات را زير سوال برد تخطي كرده است.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يادآور شد: امام و رهبري مبناي جمهوري اسلامي است و اسلاميت نيز يك شعار نيست و محور اين ساختار ولايت فقيه است.
هاشمي تاكيد كرد: طبق مبناي قانون اسلامي چارچوب ها تعيين شده و بايد بر اساس اين مبناي قانوني عمل شود.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به مناسبت روز شهداي دانشجو در خوزستان به اهواز سفر كرد.
7148/6065

سرخط اخبار استان‌ها