۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱
کد خبر: 81906152
T T
۰ نفر

نیاز فك های خزری به امضا برای بقا

۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱
کد خبر: 81906152
نیاز فك های خزری به امضا برای بقا

تهران-ایرنا- مدیرمركز درمانی و تحقیقاتی فك خزری گفت: درصدد جمع آوری امضای الكترونیكی در كشورهای حاشیه دریای خزر برای توقف شكار قانونی فك خزری هستیم كه برای رسیدن به این هدف به 100 هزار امضا نیاز است.

امیرصیاد شیرازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اكنون فك های خزری در كشورهای روسیه و قزاقستان به صورت قانونی شكار می شوند كه این كار در مقیاس بسیار وسیع انجام می شود.
وی اظهار كرد: با توجه به كاهش جمعیت این گونه ارزشمند خزری، تصمیم گرفتیم با حضور در اجلاس COP6 كه اواخر ژانویه 2016 ( اواسط بهمن ماه) با حضور پنج كشور حاشیه دریای خزر در جمهوری آذربایجان برگزار می شود، نسبت به اطلاع رسانی شكار فك ها در روسیه و قزاقستان اطلاع رسانی و از مردم درخواست كمك كنیم.
به گفته وی اجلاس COP6 با هدف اعمال قوانین و پروتكل های حفاظتی در راستای حفظ اكوسیستم دریای خزر برگزار می شود.
وی ادامه داد: برای اینكه شكار قانونی فك های خزری این گونه ارزشمند در خطر انقراض متوقف شود باید 100 هزار امضا به صورت الكترونیكی جمع آوری شود كه در صدد جمع آوری آن هستیم.
صیاد شیرازی گفت: هدف ما حساس كردن مردم روسیه و قزاقستان نسبت به بقای فك ها بود كه به آن دست یافتیم زیرا این یك حركت اجتماعی و محیط زیستی است و بدون شك با همكاری مردم نتیجه خواهد داد.
وی با اشاره به اینكه فك خزری تنها پستاندار دریای خزر است، افزود: این گونه در خطر انقراض است و بر اساس آخرین آمار رسمی در سال 2008 حدود 100 هزار قلاده از این فك ها در خزر باقی مانده است اما سال گذشته آماری غیررسمی اعلام كرد كه حدود 70 هزار قلاده فك در دریای خزر زندگی می كند.
مدیر مركز درمانی و تحقیقاتی فك خزری اظهار كرد: اصلی ترین تهدید فك های خزری در ایران تور صیادان است اما در یك تا دو سال گذشته با اطلاع رسانی كه صورت گرفته به ندرت شاهد مرگ فكی گرفتار در تورها هستیم.
فك خزری با نام علمی Pusa caspica یكی از پستانداران كمیاب آبزی دنیا است كه فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می كند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و كاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.
فك خزری به طور میانگین 1.5 متر طول و 68 كیلوگرم وزن دارد و یكی از كوچكترین انواع فك به شمار می رود.
ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فك ها جانورانی با ارزش اند كه حتی با مدفوع خود یك منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اكوسیستم خزر را به خطر می اندازد.
فك ها در تابستان، بهار وپاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می كنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می كنند.
علمی 9014**1440
۰ نفر