۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲
کد خبر: 81903077
T T
۰ نفر
موفقیت تربیتی والدین در گرو شناخت تغییرات رفتاری فرزندان

تهران- ایرنا- برخورد والدین با فرزندان باید همزمان با تغییرات روانی و رفتاری فرزند در سنین مختلف تغییر كند تا تلاش های تربیتی نتیجه بخش باشد.

به گزارش ایرنا، دوره ابتدایی دوره نهفتگی است و دانش آموز آرام ترین مراحل خود را از نظر روانی، رفتاری و جنسی می گذراند، عشق و علاقه به آموختن و یادگیری بر دیگر گرایش ها برتری دارد و همین است كه درس و نمره های بیشتر دانش آموزان ابتدایی در سطح بالا و رضایت بخش است.
رفتارهای تخریبی كودك كم است، حرف معلم و والدین برای او الگو و مورد پذیرش است، اما دوره راهنمایی و متوسطه دوره بحران، شك كردن، پرخاشگری، درخود فرورفتن، گوشه گیری، دوره احساس استقلال و تصمیم و اقدام است.
دانش آموز راهنمایی و متوسطه از نظر احساس بسیار حساس است و حوادث محیط مدرسه و خانه، ساعت ها ذهن او را به خود مشغول می كند.
در دوره دبستان، دانش آموز با یك معلم سر و كار دارد و سازگاری با او آسان انجام می شود و او به مرور خود را با سلیقه و حساسیت های معلم وفق می دهد، اما همین دانش آموز یكباره در دوره راهنمایی با چند معلم رو به رو می شود و این امر سازگاری دانش آموز را با معلمان طولانی تر می كند.
مدرس مهارت های زندگی و كارشناس یادگیری، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره این تفاوت ها می گوید: دوره راهنمایی و متوسطه دوره تحولات روانی، رفتاری ذهنی و حتی یادگیری است، بررسی ها نشان می دهد، افت تحصیلی در این دوره تقریبا سه برابر دوره ابتدایی است بنابراین خانواده ها باید خود را برای اتفاقات جدید آماده كنند.
حسین علیزاده (كوزه كنان) اظهار می دارد: پدر و مادر آگاه كسی است كه با مراحل رشد روانی، جسمانی و ذهنی فرزندان خود آشنایی منطقی داشته باشد تا بتواند بر اساس این شناخت، با فرزند خود ارتباط برقرار كرده و زندگی كند.
این مدرس مهارت های خانواده ادامه می دهد: دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه ویژگی هایی دارند كه گاهی با دوره ابتدایی تفاوت های اساسی دارد، دوره ابتدایی دوره عملیات عینی است اما راهنمایی و متوسطه دوره عملیات ذهنی و انتزاعی است یعنی فعالیت ذهنی دانش آموزان ابتدایی بر پایه شنیدن، دیدن و لمس كردن است و آگاهی های خود را از این طریق كسب می كنند.
به گفته وی، بسیاری از دانش آموزان در دوره ابتدایی نمره های 19 و 20 می آورند و خانواده را خوشحال می كنند اما همین دانش آموزان ممكن است در دوره راهنمایی و متوسطه كه دوره استدلال است، نمره های بالا نیاورند و یك باره افت تحصیلی پیدا كنند این درحالیست كه نباید زیاد نگران شد زیرا این امر طبیعی و بر اساس تفاوت های فردی است.
علیزاده اضافه می كند: عكس این قضیه هم صادق است، یعنی برخی از دانش آموزان كه در دوره دبستان ضعیف بودند به یكباره در دوره راهنمایی و متوسطه شكوفا می شوند و توانایی های خود را نشان می دهند و حتی خانواده را با گرفتن نمره های 17 و 18 شگفت زده می كنند از این رو وظیفه خانواده این است كه درباره هوش و نمره های فرزند خود عجولانه قضاوت نكند و بر فرزند خود برچسب نزنند.
وی یادآور می شود: با توجه به این تغییر و تحولات ذهنی و دریافتی كه در دانش آموزان اتفاق می افتد، باید فراز و نشیب های یادگیری فرزندان را طبیعی بدانیم و زمینه خودباوری و تلاش محوری آنها را تقویت كنیم.

** توجه و برخورد منطقی با فرزندان
علیزاده می گوید: پذیرش تفاوت های دوره راهنمایی ، متوسطه و ابتدایی باعث می شود ما درباره فرزندان خود برخورد منطقی كنیم و به همیاری و كمك آنها بپردازیم.
وی با توصیه به والدین می افزاید: هرگز با به رخ كشیدن نمره های كم دوره ابتدایی فرزندان را مسخره نكنید و به او نگویید كه 'آفتاب از كدام طرف درآمده، می بینم كه 20 گرفته ای، چشم من آب نمی خورد تو نمره بالا بگیری،‌ نكند تقلب كرده ای، چرا وقتی دبستان بودی این مدلی نبودی؟
به گفته این كارشناس یادگیری، گفتن این واژه ها ذهن فرزند را راكد می كند و به خودباوری او آسیب می زند.
وی توضیح می دهد: ‌باید در این دوره به تلاش و داشته های فرزند بپردازیم و از او بخواهیم درباره درسهایی كه نمره كم آورده بیشتر وقت بگذارد و از نمره های خوب او قدردانی كنیم زیرا فراهم كردن یك شرایط مناسب روانی و تحصیلی كه دانش آموز بتواند به توانایی های خود بپردازد ضرورت دارد.
وی با بیان اینكه دوره ابتدایی دوره اطاعت پذیری و دوره راهنمایی و متوسطه دوره حس استقلال و دلیل خواهی است، می گوید: دانش آموز دبستانی از والدین و معلم حرف شنوی بالایی دارد و مطیع است و این ویژگی كار تربیت را آسان می كند اما دانش آموز دوره راهنمایی و متوسطه می خواهد روی پای خود بایستد و بگوید كه من دیگر بچه نیستم.
علیزاده ادامه می دهد: دانش آموزان راهنمایی و متوسطه برای انجام یا انجام ندادن هر كاری دلیل می خواهند و از خود كنجكاوی نشان می دهند و عدم اطاعت محض از دیگران از ویژگی های این دوره است كه خانواده باید با حوصله آن را بپذیرد و انتظار نداشته باشد دانش آموز راهنمایی و متوسطه مثل دانش آموز ابتدایی باشد.
فراهنگ**1880**1027
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ