۶ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81896571
T T
۰ نفر
بازگشت 40 هزاربازمانده از تحصیل به مدارس

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش از بازگشت 40 هزار بازمانده از تحصیل به مدارس خبر داد و گفت: عنایت دولت یازدهم به سوادآموزی نسبت به دولت های قبل بیشتر است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ،‌ علی اصغر فانی روز یكشنبه به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی ،‌ در دیدار با كاركنان این سازمان بیان كرد: با احیای شورای عالی سواد آموزی در دولت تدبیر و امید پس ازگذشت سال ها خدمات زیادی در این بخش انجام پذیرفت.
وی طی سخنانی در این دیدار كه در ساختمان شهید رجایی برگزار شد ، با تبریك فرارسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر اكرم (ص) ،‌اظهاركرد: باید تلاش كرد در چند سال آینده هیچ بی سوادی در كشور نداشته باشیم.
وی سوادآموزی را از حقوق مسلم شهروندی عنوان كرد و افزود: اگر به دنبال توسعه همه جانبه در كشور هستیم باید به سواد آموزی كه عامل عدالت اجتماعی و از ابزارهای اولیه هر نظام اسلامی است بها دهیم و آموزش وپرورش همواره تلاش می كند بحث سوادآموزی به صورت آموزش مستمر و مادام العمر و افزایش دانسته ها و ارتقاء بینش مردم را فراهم كند.
فانی با بیان اینكه دین مبین اسلام نیز بر سوادآموزی تأكید دارد، تصریح كرد: لازمه بصیرت و استفاده از دستاوردهای بشری، سواد است و چنانچه كسی سواد نداشته باشد قطعا محدود به محیط اطراف خود می شود و نمی تواند از موهبت های جدید دنیای مدرن بهره ببرد.
وی گفت: بحث سوادآموزی جزو اولویت های جدی آموزش وپرورش دولت یازدهم می باشد و تاكنون توفیقات زیادی را برای جامعه و كشور به دست آورده است و در طرح اولیا توانستیم آن را به عنوان یك تجربه منحصر به دنیا نیز عرضه كنیم.
وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری كه آموزش وپرورش 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد، بیان كرد: آموزش وپرورش متعلق به كل جامعه و فراوزارتخانه است و به همین دلیل باید كل جامعه از آن حمایت كند.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به مأموریت های سازمان نهضت سوادآموزی، اظهار كرد: آموزش وپرورش امكان تحصیل اجباری برای بی سوادان را ندارد و باید از مشوق های خاص در این امر استفاده كرد كه آموزش فرد و فرد از جمله آنهاست.
فانی با اشاره به اجرای طرح اولیا در مدارس، گفت: در این طرح اولیای بی سواد دانش آموزان مدارس تحت پوشش برنامه های سوادآموزی قرار می گیرند و دراین راستا بهترین آموزشیاران نهضت سوادآموزی همان معلمین رسمی مدارس هستند.
عضو كابینه تدبیر وامید توسعه مشاركت ها را یكی از سیاست های پنجگانه آموزش وپرورش عنوان كرد و افزود: باید باكمك بخش های مختلف درون و بیرون آموزش وپرورش، شرایطی را فراهم كرد تا با مشاركت بخش های مختلف جامعه، سوادآموزی در كل كشور فراگیر شود.
فانی گفت: آموزش وپرورش در سال گذشته از طریق مراجعه خانه به خانه در مناطق محروم كشور توانست 40 هزار بازمانده از تحصیل را جذب مدارس كشور كند كه گام بزرگی در راستای انسداد مبادی بی سوادی به حساب می آید و اگر بتوان كودكان لازم التعلیم را جذب سیستم آموزش رسمی كشور كنیم ، قطعا در آینده بی سواد نخواهیم داشت كه در مرحله اول جذب كودكان بازمانده از تحصیل (20-10) سال اولویت اصلی سازمان است و در این زمینه آموزش وپرورش موفقیت های زیادی را به دست آورده است.
فانی درخصوص كتاب های درسی سازمان نیز ، افزود: باید بیش از پیش در محتوا و روش های آموزشی انعطاف داشته به طوری كه نوآموز یا دانش آموز نسبت به محتواهای درس احساس نیاز كند و با رغبت در برنامه های سوادآموزی شركت كند و لازمه این كار تقویت و توانمندسازی نیروی انسانی در بدنه آموزش وپرورش است.
فراهنگ 1417 ** 1569
۰ نفر