۲ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۳۴
کد خبر: 81891218
T T
۰ نفر
بازیهای رایانه ای ایرانی درمدارس توزیع می شود

تهران-ایرنا-معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از توزیع بازی های رایانه ای ایرانی در مدارس در آینده نزدیك خبرداد.

حمیدرضا كفاش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: براساس امضای تفاهم نامه ای بین بنیاد ملی بازی های رایانه ای و وزارت آموزش و پرورش كه سازمان دانش آموزی مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد، بازی های رایانه ای در مدارس توزیع می شود.
وی به مفاد این تفاهم نامه اشاره كرد و افزود: توزیع بازی های رایانه ای ایرانی در مدارس در آینده نزدیك، بررسی مجدد بازی های رایانه ای هم در مركز ملی بازی های رایانه ای و هم در معاونت های مرتبط با محتوا در وزارت آموزش و پرورش، راه اندازی پنل خاص بازی های رایانه ای در جشنواره فاوای آموزش و پرورش در سال 1392 از جمله موضوعات اصلی این تفاهم نامه به شمار می روند.
وی در ادامه به وضعیت بازی های رایانه ای در كشور اشاره كرد و افزود: دستور رهبر معظم انقلاب برای تشكیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در نهم خرداد ماه سال 1385 و بیانات ایشان در نشست های متعدد در مورد اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع، مسئولیت وزارت آموزش وپرورش را در ورود جدی به امر توسعه آموزش بازی های رایانه ای خاطر نشان می سازد.
وی گفت: بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای به لحاظ تأثیرگذاری در زمینه فرهنگ‌سازی، رشد و تكوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش‌های آموزشی و كمك آموزشی و همچنین پر كردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود به اهمیت بهره گیری از بازی های رایانه ای به عنوان ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی تاكید داشته اند.
وی در ادامه با اشاره به چالش های موجود بر سر راه آموزش بازی های رایانه ای گفت: متاسفانه به دلیل این كه هنرستانی با عنوان بازیهای رایانه ای در كشور وجود ندارد كه حتی به صورت پایلوت در زمینه آموزش بازی های رایانه ای فعالیت كند؛ تلاش های پراكنده در این زمینه به ثمر نمی رسد.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد: بر همین اساس معتقدم ما با خلاء آموزش در كشور در بخش بازی های رایانه ای مواجه هستیم.
وی در ادامه با اشاره به فرصت های بهره برداری نشده در منطقه كه تبدیل به تهدید شدند، اظهار كرد: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در سال 1394 ایران در رتبه چهارم توسعه صنعت بازی سازی منطقه قرار گرفته است و به ترتیب كشورهای تركیه، مصر و عربستان، قبل از ایران مقام های اول تا سوم منطقه را به خود اختصاص داده اند.
كفاش افزود: این امر در حالی رخ داده است كه تا سال 1390 ایران رتبه اول منطقه را در صنعت بازی های رایانه ای كسب و حفظ كرده بود.
وی یادآور شد: تقویت رویكرد آموزش بازی های رایانه ای، حمایت از بازی سازها توسط شركت های چند ملیتی و توسعه زیرساخت و تجهیزات از جمله مهم ترین عوامل برتری تدریجی كشورهای اشاره شده به شمار می روند.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین طبق آخرین نظرسنجی اعلام شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای كه در پاییز 1394 منتشر شد، بازی سازان كشور، دغدغه اصلی خود را نیاز به آموزش برشمرده اند.
وی اظهار داشت: بازی سازان از دولت توقع دارند زمینه های ارائه آموزش این صنعت را در كشور ایجاد كرده و از آن حمایت كند و موجبات توسعه آموزش را نیز فراهم آورد.
كفاش گفت: پیگیری سریع ایجاد برنامه درسی رشته بازی های رایانه ای از طریق دوره فنی حرفه ای و كاردانش، اجرای برنامه درسی این رشته در نقاط مستعد كشور بر اساس آمار مستخرج از جشنواره های انجام شده و نیز آمار ارائه شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، فرهنگ سازی از طریق برگزاری همایش های بازی های رایانه ای با تاكید بر جنبه های تربیتی بازی های رایانه ای و تقویت و گسترش برگزاری مسابقات بازی های رایانه ای در برنامه مسابقات فرهنگی و هنری معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای سال های آینده از جمله اقدامات پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در راستای تربیت نیروی انسانی بازی ساز است.
وی گفت: همچنین وزارت آموزش و پرورش با تعریف دوره های ضمن خدمت مرتبط با بازی های رایانه ای با عنوان رویكردهای یاددهی- یادگیری توسط بازی های رایانه ای برای آموزش معلمان سعی دارد تا ضمن آشنایی با این ابزار مهم و ایجاد حساسیت، نسبت به موضوع علاقمند شده و در فرآیند تدریس خود از آن استفاده كنند.
كفاش افزود: افزایش دادن سطح درگیری حوزه های مختلف وزارت آموزش و پرورش با موضوع بازی های رایانه ای از جمله، بخش هوشمند سازی مدارس و ‌معاونت پرورشی و فرهنگی از جمله سایر اقدامات است.
فراهنگ**9187**1569
۰ نفر