۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81877655
T T
۰ نفر
ابتكار: رويكرد دولت تسهيل فعاليت سمن ها و ثبت آنها است

تهران - ايرنا - معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: رويكرد كلان دولت يازدهم و وزارت كشور، تسهيل روند فعاليت و ثبت سمن ها در كشور است.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، معصومه ابتكار در ديدار با اعضاي شوراي هماهنگي شبكه تشكل هاي محيط زيست و منابع طبيعي كشور افزود: نهاد سازي و ايجاد شبكه بر اساس شاخص ها و تعاريف تشكيلاتي مزاياي بسيار زيادي به همراه دارد اما نبايد فراموش كرد كه اعتماد سازي فقط از طريق گسترش ارتباطات فراگير و گفت و گو ميسر مي شود.
وي اظهار كرد: براي اينكه رفتار شما مانع آسيب به جريان اجتماعي و ايجاد بي اعتمادي در فضاي مدني شود، براي فعاليت هاي تشكيلاتي خود ضوابط تعيين كنيد اما در گفت و گو دموكراسي را تمرين كنيد.
ابتكار با اشاره به نقص هاي موجود در زمينه فعاليت هاي جمعي و گروهي در كشور، گفت: اين موضوع نياز به آموزش هاي وسيع دارد ضمن آنكه به نمايندگان برگزيده سمن ها نيز بايد آموزش داده شود كه در كنار ظرفيت هاي فردي موظف به حفظ ارتباط ارگانيك و تبادل اطلاعات و گفتگوهاي گسترده دارند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: فعاليت تخصصي و ارتقاء دانش و آگاهي هاي تخصصي از ديگر ضروريات فعاليت سمن ها به ويژه سمن هاي محيط زيست و منابع طبيعي است.
معاون رئيس جمهور خاطرنشان كرد: شبكه ها و سازمان هاي مردم نهاد در حوزه هاي مختلف به ويژه محيط زيست و منابع طبيعي بايد تلاش كنند تا در كنار عدم انفعال نسبت به تصميم ها و اقدامات افراد مختلف در جايگاه هاي متفاوت، فعاليت هاي خود در اين زمينه را مبري از حمايت و طرفداري شخص يا گروهي خاص كنند زيرا هويت سمن ها به عدم وابستگي آنها است.
وي ادامه داد: بيان مطالبات و انتظارات از افراد مختلف همچون نمايندگان مجلس، افراد دولتي و سايرين بايد با طرح ملاك ها و شاخص ها و بررسي و ارزيابي درست اقدامات و كارنامه افراد باشد.
*** تاكيد چهار سند بالادستي ملي و بين المللي بر ضرورت مشاركت مردم در حفظ محيط زيست
ابتكار با اشاره به پيشينه فعاليت هاي داوطلبانه و مدني در حوزه هاي مختلف، گفت: معتقدم بر خلاف آنچه عده اي گمان مي كنند، تفكر و انديشه مشاركت مردمي و فعاليت مدني داوطلبانه با انگيزه هاي خيرخواهانه، ريشه در باورهاي فرهنگي، مذهبي و ملي ايرانيان دارد.
معاون رئيس جمهور ضمن يادآوري قدمت و سابقه فعاليت هاي خيريه در ايران، اظهار كرد: اگرچه فعاليت هاي خيريه اي به لحاظ ساختاري تفاوت هاي بسياري با نگاه توسعه مدني امروزي دارند اما ريشه و تفكر داوطلبانه و غيردولتي بودن، همچنين انگيزه هاي قوي ملي و مذهبي براي انجام آنها از جمله تشبيهات موجود است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر ضرورت استفاده صحيح از فرصت بي نظير به وجود آمده در دولت فعلي براي فعاليت سمن ها و نهادهاي مدني به ويژه سمن هاي محيط زيست و منابع طبيعي، تصريح كرد: هم اكنون در چهار سند بالادستي مهم ملي و بين المللي بر ضرورت مشاركت مردم و افزايش مشاركت مدني به منظور حفظ محيط زيست تاكيد شده است.
وي سياست هاي كلي محيط زيست ابلاغي توسط مقام معظم رهبري را يكي از مهم ترين اين سندها دانست و افزود: برنامه ششم توسعه، برنامه مشاركت ملي ايران براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و سند توسعه پايدار جهاني (SDG) ديگر اسنادي هستند كه بر ضرورت حضور و فعاليت هاي نهادهاي مدني و اجتماعي در حوزه محيط زيست تاكيد كرده اند.
ابتكار برنامه مشاركت ملي ايران براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، همچنين سند توسعه پايدار جهاني (SDG) را هم راستا با سياست هاي داخلي به ويژه بيانات و تاكيدات مقام معظم رهبري دانست.
معاون رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: دولت يازدهم به دنبال تسهيل گري براي رسيدن به رهيافت و برنامه اقدام ملي در حوزه سازمان هاي مردم نهاد از سوي خود اين نهادها است و حتي صحبت هاي رئيس جمهور همزمان با هفته محيط زيست سال 93 و 94 در سازمان حفاظت محيط زيست نيز مويد همين باور و اهتمام است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر نقش تعيين كننده مردم براي به نتيجه رسيدن برنامه ها و سياست هاي كلان كشور به ويژه در حوزه محيط زيست، تصريح كرد: فضاي آزادي بيان و رفع محدوديت هايي كه در اين زمينه وجود داشت از سوي دولت نشان دهنده انديشه و اراده محكم دولت يازدهم در اين زمينه است تا جايي كه رئيس جمهور در سال 93 سمن هاي محيط زيست را به واگويي حركت هاي خلاف محيط زيست جهت مطالبه گري و اصلاح روندهاي نادرست در اين حوزه دعوت كردند.
وي گفت: لازمه موفقيت در فعاليت هاي جمعي، افزايش صبر و بردباري و ظرفيت پذيرش نگاه هاي مختلف و منتقد است، زيرا نهادسازي و كار جمعي و تشكيلاتي همواره با موانع و مشكلاتي مواجه است.
ابتكار مشاركت در قدرت و سهيم بودن مردم در ساماندهي و مديريت امور را يكي از اركان مهم حكومت جمهوري اسلامي ايران دانست و اظهار كرد: از اين رو تسهيل گري براي بسط نهادهاي اجتماعي از جمله وظايف مهم دولت ها است به همين دليل دولت يازدهم لايحه خاص اين موضوع تدوين كرده است كه با تصويب نمايندگان مجلس مي تواند به عنوان قانون در اين زمينه مورد ارجاع قرار گيرد.
معاون رئيس جمهور از حضور و حق راي نمايندگان سمن هاي محيط زيست و منابع طبيعي سراسر كشور در جلسات تدوين فصل محيط زيست برنامه ششم توسعه كشور، همچنين حضور و حق راي آنها در بسياري از جلسات و كميته هاي تخصصي سازمان حفاظت محيط زيست همچون جلسات كميته ارزيابي به عنوان فرصتي مهم براي آن ها نام برد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست درج نام شبكه مردم نهاد محيط زيست كشور در مصوبه جديد دولت كه مرتبط با اصلاح ' آئين نامه شوراي برنامه ريزي كشور' است را از ديگر فرصت ها برشمرده و افزود: در تمام سفرهاي استاني ضمن نشست و جلسه با سمن هاي استاني، از معاون استاندار مي خواهم گزارشي از وضعيت فعاليت سمن ها و نحوه همكاري با آن ها به ويژه در حوزه محيط زيست ارائه كند.

*** بسيج اجتماعي ضرورت امروز براي رفع مشكلات و چالش هاي كنوني كشور
رييس سازمان حفاظت محيط زيست، بسيج اجتماعي را از مهم ترين نيازها و ضروريات كشور براي اجراي برنامه ها و سياست هاي كلان، همچنين رفع مشكلات و چالش هاي كنوني برشمرد و گفت: فرصت به وجود آمده را مغتنم بدانيد و براي رسيدن به اين هدف تلاش كنيد.
معاون رئيس جمهور در خصوص درخواست نمايندگان شبكه سمن ها مبني بر حضور يك نماينده در جلسات شوراي عالي محيط زيست با بيان اينكه شورا قوانين و ساز و كارهاي خود را دارد، افزود: البته امكان حضور يك نفر به عنوان همراه با تيم سازمان حفاظت محيط زيست امكان پذير است.
در اين جلسه كه با حضور محمد درويش مديركل دفتر آموزش و مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست و سعيد طهماسبيان، مسعود مولانا، سياووش آقاخاني، حميد نوروزي و محمد الموتي به عنوان اعضاي شوراي هماهنگي شبكه تشكل هاي محيط زيست و منابع طبيعي كشور و نمايندگان سمن ها در تدوين فصل محيط زيست برنامه ششم توسعه برگزار شد، از تارنماي اطلاع رساني و هماهنگي شبكه سمن هاي كشور نيز رونمايي شد.
همچنين اين اعضاء گزارشي از روند برگزاري انتخابات و اقدامات صورت گرفته پس از انتخاب به عنوان اعضاي شوراي هماهنگي شبكه تشكل هاي محيط زيست و منابع طبيعي كشور ارائه كردند.
علمي 9014**1440
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه