۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۳۳
کد خبر: 81876177
T T
۰ نفر

خانه شهید مدرس بازسازی و احیا شد

۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۳۳
کد خبر: 81876177
خانه شهید مدرس بازسازی و احیا شد

تهران-ایرنا - مدیر دارالقرآن امام علی (ع) از خریداری و بازسازی خانه شهید آیت الله سید حسن مدرس در تهران خبر داد.

به گزارش عصر یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، مرتضی نجفی قدسی گفت: خانه شهید مدرس بعد از گذشت 80 سال از شهادت این عالم مجاهد و پس از آنكه سال ها این خانه مخروبه و غیرقابل استفاده شده بود، سال گذشته از سوی این دارالقرآن خریداری و با یك بازسازی 9 ماهه، اكنون این خانه پذیرای علاقمندان و ارادتمندان شهید مدرس است.
وی افزود: این خانه در بافت قدیمی محله تاریخی 'عودلاجان' تهران در نزدیكی سرچشمه، سال ها محل زندگی این شهید بوده و بسیاری از ملاقات و دیدارهای سیاسی و اجتماعی شهید مدرس در این مكان بوده و علاوه بر آن، محل تدریس آن شهید به طلاب علوم دینی بود و علوم حوزوی و تفسیر قرآن و نهج البلاغه را تدریس می كرد.
نجفی قدسی افزود: این قسمت از خانه كه در حكم بیرونی منزل بوده و حیاط مستقلی داشته و درب جداگانه ای هم دارد، حدیث شریف نبوی 'انا مدینه العلم و علی بابها' بر كاشی بالای آن نقش بسته است.
وی گفت: پس از آنكه باخبر شدیم سازمان میراث فرهنگی سال ها است كه می خواهد این خانه را مرمت كند، اما بودجه ندارد؛ با مدیركل میراث فرهنگی استان تهران صحبت كرده و اعلام آمادگی كردیم كه این خانه را در تملك قرار داده و مرمت كنیم.
این فعال قرآنی گفت: پس از افتتاح رسمی خانه از وجود اساتید قرآنی در سطوح مختلف به منظور آموزش های تعلیم و تعلم قرآن و تفسیر و علوم دینی و حوزوی استفاده خواهیم كرد و بخش موزه آن نیز برای بازدید عموم مردم مخصوصا دانش آموزان و دانشجویان از تاریخ معاصر ایران و مجاهدت های شهید مدرس، گشایش و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی در خصوص اشیاء و اسناد به نمایش گذاشته شده در این خانه گفت: از جمله اسناد گرانقدری كه از شهید مدرس باقی مانده، دلنوشته های ایشان در زندان خواف بوده كه آن هم منتشر شده و دست نوشته های ایشان را نتیجه دختری شهید مدرس به مركز ملی اسناد كشور تحویل داده و ما كپی آن را به نمایش گذاشتیم.
نجفی قدسی گفت: به منظور تقریب ذهنی بازدید كنندگان با دوره شهید مدرس، بخشی از اشیای آن دوره و تندیس های مربوط به ایشان و شخصیت هایی كه با شهید مدرس ملاقات كردند را در این خانه به نمایش در آوردیم.
وی درباره پرونده ثبتی این خانه نیز گفت: خانه شهید مدرس هنوز در فهرست میراث ملی ثبت نشده اما در بافت تاریخی و ثبت شده محله عودلاجان قرار دارد و مرمت كامل این خانه می تواند الگویی برای خانه های دیگر هم باشد.
این فعال قرآنی افزود: این خانه خاطرات فراوانی دارد و بسیاری از بزرگان، نمایندگان مجلس و رجال سیاسی از داخل و خارج به منظور دیدار و ملاقات شهید مدرس به آنجا رفت و آمد داشته اند و حتی حضرت امام خمینی(ره) كه در آن زمان جوانی برومند بودند، به این خانه بارها رفت و آمد داشته و با شهید مدرس ملاقات هایی داشته اند.
وی اضافه كرد: امام خمینی (ره) همیشه بر حفظ نام و یاد شهید مدرس تأكید داشتند و بر همین اساس به آیت الله واعظ طبسی مأموریت دادند تا آستان قدس رضوی نسبت به احیاء مقبره ایشان در كاشمر اهتمام ورزد و آستان قدس نیز اثر ارزشمندی را در آن مكان بنا نهاد و یادمان شهید مدرس در محل شهادت ایشان به نحو شایسته ای احیاء شد.
نجفی قدسی این خانه را یكی از شعبه های دارالقرآن امام علی(ع) دانست و گفت: بخشی از این خانه به عنوان موزه كه نمایانگر مجاهدت و مبارزات سیاسی شهید مدرس با استعمار و استبداد است، به نمایش گذاشته می شود و بخش دیگری كه محل درس و بحث علمی، حوزوی و تفسیری شهید مدرس بوده به عنوان دارالقرآن مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: شهید مدرس نسبت به قرآن اهتمام خاصی داشت به طوری كه در وصیتی به فرزندش سید عبدالباقی، در پشت جلد قرآن می نویسد 'فرزندم نماز را با قرآن خواندن هیچ گاه ترك نكن و پدر و مادر را دعا كن و در زندگی خود قناعت كن.'
مدیر دارالقرآن امام علی (ع) اضافه كرد: آیت الله شهید مدرس به موازات مجاهدت ها و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی، از شان علمی، روحانی و معنوی خاصی در حوزه های علمیه برخوردار بود و در جوانی از شاگردان مرحوم میرزا جهانگیر خان قشقایی بود.
وی با اشاره به فعالیت های سیاسی شهید مدرس گفت: بنا به تایید و سفارش مراجع عظام نجف اشرف، مدرس ابتدا به عنوان یكی از پنج مجتهد طراز اول وظیفه نظارت بر قانون اساسی مشروطیت را به عهده داشت و پس از آن پنج دوره نمایندگی مردم تهران را در مجلس شورای ملی برعهده داشت.
دارالقرآن امام علی(ع) چهار سال پیش نیز بیت شریف آیت الله علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان را در قم خریداری و احیاء كرد.

* نگاهی به زندگی شهید مدرس
شهید‌ آیت‌الله سیدحسن مدرس در سال 1287 قمری به دنیا آمد. او تحصیل خود را در علوم دینی در اصفهان، سامرا و نجف در محضر بزرگانی چون آیت‌الله میرازی شیرازی و صاحب فتوای تحریم تنباكو و برخی دیگر از علما تا درجه اجتهاد ادامه داد، آنگاه به اصفهان مراجعت كرده و مشغول تدریس فقه و اصول شد.
ایشان در جریانات مربوط به نهضت مشروطه به سمت سیاست روی آورد. فعالیت سیاسی ایشان با عضویت در انجمن ایالتی اصفهان آغاز می‌شود و با انتخاب او به عنوان یكی از پنج تن علمای منتخب، برای دوره دوم قانون‌گذاری مجلس، در تاریخ 1289 شمسی، چهره‌ سیاسی او شناخته‌تر می‌شود.
مدرس در این مجلس نقش خود را به خوبی ایفا كرد. وی در دوره سوم نیز از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد ولی این مجلس به علت فشار خارجی و آغاز جنگ اول جهانی یكسال بیشتر دوم نیاورد.
مدرس از چهره‌های سرشناس كمیته دفاع ملی بود كه برای جلوگیری از پیشرفت نیروهای روسیه تزاری به سمت پایتخت به قم مهاجرت كردند. او سپس عازم اصفهان، كرمانشاه، عراق، تركیه و سوریه گردید و پس از دو سال به ایران بازگشت.
با امضای قرارداد 1919 وثوق‌الدوله، مدرس به مخالفت برخاست و با این قرارداد ننگین به شدت مخالفت كرد و اجازه نداد ایران بین اجانب تقسیم شود. پس از كودتای رضاخان و سید ضیاءالدین طباطبایی در سوم اسفند 1299، مدرس همراه بسیاری از ملیون و مبارزان دستگیر شد و تا پایان عمر كابینه سیاه سید ضیاءالدین طباطبایی در قزوین زندان بود.
مدرس پس از آزادی به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد و به عنوان نایب رییس مجلس و رهبری اكثریت مجلس برگزیده شد.
دوره پنجم مجلس در سال 1302 افتتاح شد و در این دوران پر اهمیت تاریخ مشروطه كه با تغییر سلسله قاجاریه و روی كار آمدن رضاخان همراه بود، مدرس رهبری اقلیت مجلس را بر عهده داشت. رضاخان كه به دنبال حذف قاجار و حاكمیت خود بود، طرح جمهوری را مطرح كرد اما وجود مدرس و رفقای او در مجلس كه فراكسیون اقلیت را تشكیل می‌دادند، مانع از به سرانجام رسیدن طرح جمهوری رضاخانی گردید. یكی از وقاع مهم مجلس پنجم استیضاح رضاخان، توسط مدرس بود اما رضاخان توانست با فریب و نیرنگ، مقدمات تصویب انقراض قاجاریه را فراهم كند و در نهم آبان 1304 این كار را عملی كرد و خود به پادشاهی ایران رسید.
رضاخان در طی برگزاری انتخابات مجلس هفتم، اجازه نداد مدرس به مجلس راه یابد و ابتدا مدتی او را خانه‌نشین كرد و سپس در 16 مهر 1307 دستگیر و به دامغان و مشهد و سپس به خواف تبعید كرد.
شهید مدرس هفت سال در خواف توسط ماموران تحت نظر بود و در 22 مهر 1316 از خواف به كاشمر منتقل شد. در این زمان رضاخان دستور قتل مدرس را به رییس شهربانی كاشمر داد ولی او به این كار تن نداد و در نتیجه این مأموریت به جهانسوزی، متوفیان و خلج واگذار شد و آنها در شب دهم آذر 1316 برابر با 27 رمضان 1356 قمری به سراغ آن عالم ربانی رفتند و او را به شهادت رساندند و پیكرش را مخفیانه به خاك سپردند.
قبر شهید مدرس پس از شهریور 1320 و خروج رضاخان از ایران، توسط اهالی محل شناسایی و مشخص شد و اینك آرامگاه این شهید زیارتگاهی برای آزادگان و مومنان است.
فراهنگ**1003**1027
۰ نفر