۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۰
کد خبر: 81867199
T T
۰ نفر

شهرها در آستانه بحران زیست محیطی

۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۰
کد خبر: 81867199
شهرها در آستانه بحران زیست محیطی

تهران- ایرنا-دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص جایگاه شهرها در سیاست های كلی محیط زیست كه چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت:‌ باید توجه داشته باشیم كه بیش از 70 درصد از جمعیت ایران هم اكنون در شهرها زندگی می كنند و در سطح جهانی نیز پیش بینی می شود طی سه دهه آتی دو سوم از جمعیت كل جهان در شهرها زندگی كنند كه رقمی بالغ بر 6.3 میلیارد نفر می شود.

'سید محسن طباطبایی مزدآبادی' امروز -یكشنبه-در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اذعان به این كه شهرنشینی همچون یك شمشیر دولبه در برابر محیط زیست عمل می كند، ادامه داد: ‌از یك سو آمارها نشان می دهد كه روند پرشتاب شهرنشینی در جهان هزینه های سنگینی را بر كره خاكی تحمیل كرده است، به طوری كه امروز شهرها بیش از نیمی از مصرف انرژی جهانی را به خود اختصاص داده اند و در عوض 80 درصد از گازهای گلخانه ای را كه عامل اصلی گرمایش زمین هستند، تولید می كنند.
طباطبایی با تاكید بر این كه صاحب نظران برای مقابله با این تهدیدها موضوع توسعه پایدار شهری را مطرح كرده اند، یادآور شد: ‌منظور از توسعه پایدار حركت به سمت جلو با حفظ منابع، برای نسل های آتی است.
مدرس دانشگاه خوارزمی همچنین به رشد پرشتاب شهرنشینی در كشور اشاره كرد و گفت:‌ اگر تصمیم های لازم برای صیانت از محیط زیست همپای این رشد شهرنشینی صورت نگیرد، در آینده ای نه چندان دور محیط زیست شهری با یك بحران به تمام معنا مواجه خواهد شد.
وی ابلاغ سیاست های كلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری را یك نقطه عطف در توجه به ابعاد محیط زیستی گسترش شهرها خواند و توضیح داد: بند 8 از این ابلاغیه به موضوع اقتصاد سبز می پردازد كه ارتباط مستقیمی با توسعه شهری دارد.
طباطبایی ادامه داد: این ابلاغیه صنعت كم كربن، استفاده از انرژی‌های پاك، محصولات كشاورزی سالم و ارگانیك و مدیریت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیّت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست محیطی را مورد تاكید قرار می دهد و یا در بند 11 سیاست های مذكور به بحث حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز اشاره شده است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاكید بر اینكه مدیریت شهری در تمامی شهرهای ایران باید این ابلاغیه را به عنوان یك سند حیاتی و راهگشا قلمداد كنند، افزود: امیدواریم با ابلاغ این سیاست ها یك تحول جدی در زمینه توجه به ابعاد محیط زیستی توسعه شهری صورت بگیرد.
علمی** 2017
۰ نفر