۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81854720
T T
۰ نفر

نشست سران روسیه و تركیه لغو شد

۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81854720
نشست سران روسیه و تركیه لغو شد

مسكو - ایرنا - یك مقام كاخ كرملین مقر ریاست جمهوری روسیه اعلام كرد كه برنامه مذاكرات «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این كشور با «رجب طیب اردوغان» كه برای نیمه ماه آینده میلادی در نظر گرفته شده بود، لغو شده است.

به گزارش ایرنا، مقام كاخ كرملین بدون ذكر نام به روزنامه كامرسانت گفته است: نشست سران در سن پترزبورگ كه برای 15 دسامبر در نظر گرفته شده بود، به علت سنگینی سایه اقدام تركیه در ساقط كردن هواپیمای جنگنده سوخو 24 در سوریه، لغو شده و امكان دارد برنامه های دیگر بین دو كشور هم در آینده دچار چنین سرنوشتی شود.
«دیمیتری پسكوف» سخنگوی رییس جمهوری روسیه نیز دیروز اعلام كرده بود كه تصمیم گیری در باره برنامه این نشست در دستور كار است كه به عوامل متعددی بستگی دارد.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز سه شنبه شب چند ساعت پس از اقدام نظامی ضد روسی تركیه، برنامه حضور خود در نشست شورای راهبردی دو كشور را كه قرار بود دیروز (چهارشنبه) در استانبول برگزار شود، لغو كرد.
این دو نشست قرار بود در چارچوب راهبرد سران دو كشور برای رساندن ارزش حجم روابط بازرگانی دو كشور از 30 میلیارد دلار سالانه كنونی به 100 میلیارد دلار تا سال 2025 برگزار شود.
افزایش تنش ها بین مسكو و آنكارا بر سر سوریه و همچنین ساقط كردن هواپیمای روسی حتی می تواند سطح روابط كنونی دو كشور را به شدت كاهش دهد.
پوتین هم در واكنش به ساقط كردن جنگنده روسیه، ضمن همدست خواندن تركیه با تروریست ها، گفت: سرنگون كردن هواپیمای روسی زدن خنجر از پشت به مسكو بود كه فداكارانه در حال مبارزه با تروریسم بین المللی است و این اقدام بر روابط دو كشور تاثیر خواهد گذاشت.
توصیه اكید منع سفر شهروندان روسیه به تركیه، تاكید پوتین بر پاسخ قاطع به تكرار عملیات مشابه ضد روسی، استقرار سامانه های پیشرفته ضد هوایی اس 300، 400و اعزام ناو پرقدرت موشك انداز ضد هوایی ماسكوا به سواحل مدیترانه روسیه همراه قطع واردات گوشت از تركیه بخشی از واكنش های مسكو در قبال اقدام آنكار در دو روز گذشته است.
روسیه سخنان مقامات تركیه را مبنی بر تجاوز جنگنده روسی به حریم هوایی این كشور را رد و اعلام كرده كه بررسی اطلاعات پروازی و نقشه های ثبت شده ماهواره ای نشان می دهد كه این ادعا نادرست است.
كشورهای اردوگاه ضد سوری شامل آمریكا، انگلیس، فرانسه، آلمان، تركیه، قطر، كویت و عربستان همراه رژیم صهیونیستی از پنج سال پیش برنامه جذب و اعزام تروریست های افراطی را از سراسر جهان به سوریه و همچنین سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش با هدف سرنگونی حكومت «بشار اسد» ادامه می دهند و بر اساس تازه ترین گزارش سازمان امنیت فدرال روسیه 30 هزار تروریست از 100 كشور در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.
اروپام**391**1516**1144

سرخط اخبار جهان