۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81842344
T T
۰ نفر

ضرورت تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی در وزارت خارجه

۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81842344
ضرورت تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی در وزارت خارجه

تهران- ایرنا- صادر نشدن روادید گوام برای چند بازیكن تیم ملی فوتبال ایران یك بار دیگر مشكلات ورزش ایران در روابط بین المللی را نمایان كرد و ضرورت تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی در وزارت خارجه را نشان داد.

به گزارش ایرنا،تیم ملی فوتبال ایران برای سفر به گوام و رویارویی با این تیم باید روادید آمریكا را دریافت می كرد زیرا گوام تحت حاكمیت این كشور محسوب می شود. این مسئله مدت ها به دردسر اصلی تیم ملی تبدیل شده بود و در نهایت نیز چهار بازیكن نتوانستند روادید گوام را دریافت و تیم ملی را در سفر به این كشور دریافت كنند.
مشكل تیم های ورزشی ایران در دریافت روادید كشورهای مختلف بارها و بارها تكرار شده است. یك سال پیش تیم ملی كاراته به دلیل نداشتن ویزای آلمان، مسابقات قهرمانی جهان را از دست داد. خرداد امسال هم تیم فوتبال هفت نفره به دلیل همین مشكل نتوانست در جام جهانی و رقابت های سهمیه پارالمپیك كه در انگلیس برگزار می شد شركت كند. تیم های كشتی و دوچرخه سواری ایران نیز سال گذشته با دردسرهای زیاد روادید هند را دریافت كردند و حتی برخی ركابزنان ایران به دلیل تاخیر در صدور ویزا، دقیقا در روز مسابقه به این كشور رسیدند.
دو سال قبل تیم ملی والیبال ایران قرار بود به دعوت فدراسیون هلند به این كشور سفر كند تا علاوه بر تشكیل یك اردوی تداركاتی، چند مسابقه دوستانه نیز برگزار كند اما با وجود اینكه دعوتنامه فدراسیون این كشور را داشت با شرایط عجیب و غریبی مانند لزوم حضور والدین بازیكنان در سفارت هلند در تهران مواجه شد و در نهایت نیز قید سفر به هلند را زد.
نظیر چنین اتفاقاتی در ورزش ایران بی شمار است اما یكی از تازه ترین و پر سروصداترین آنها، مشكل تیم ملی فوتسال زنان برای شركت در جام جهانی گواتمالا بود كه در نهایت با دستور مستقیم رئیس جمهوری به وزارت خارجه حل شد.
با توجه به اینكه تیم های ورزشی ایران در طول سال بارها و بارها مجبورند برای شركت در رقابت های بین المللی به كشورهای مختلف سفر كنند، 51 فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان و كمیته ملی المپیك همواره به صورت مستقیم درگیر روابط خارجی هستند.
مشكل نداشتن ویزا فقط به تیم های ورزشی خاتمه پیدا نمی كند. محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، دو سال قبل به دلیل صادر نشدن ویزای آمریكا، اجلاس فدراسیون بین المللی را از دست داد.
وقتی این مشكلات را در كنار برخی ناهماهنگی های داخلی میان نهادهای ورزشی با وزارت خارجه بگذاریم، ضرورت تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی در وزارت خارجه را بیش از پیش می كند. این ناهماهنگی ها باعث می شود در بیشتر موارد تیم های ورزشی در سفر به كشورهای خارجی مجبور باشند تمامی نیازهای خود و حتی پرچم هایی كه قرار است در اختیار هواداران قرار بگیرد را از ایران تامین و به كشور مقصد حمل كنند و سفارتخانه های ایران در كشورهای مختلف، نیز در این راه همكاری خود را افزایش دهند.
ابراهیم شعبانلو كارشناس مسائل سیاسی كه خود از نزدیك با مشكل سفر تیم ملی كیك بوكسینگ ایران به اسپانیا درگیر بوده است، با اشاره به اینكه تشكیل ادارات كل ورزش و گردشگری در وزارت امور خارجه ضروری است گفت: در اعزام اخیر تیم كیك بوكسینگ به مسابقات قهرمانی جهان اسپانیا، روادید شش ملی پوش كشورمان صادر نشد. این مشكل را از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیری كردیم و با تلاش سخنگوی وزارت امور خارجه و مدیران كنسولی ایران، سرانجام روادید حضور در این كشور برای 22 ورزشكار زن و مرد كشورمان صادر شد.
این كارشناس مسائل سیاسی از وزیر امورخارجه خواست تا در جهت یاری و حمایت از ورزشكاران، اداره دیپلماسی ورزشی را تاسیس كند.
وی خاطرنشان كرد: تشكیل اداره كل مستقل ورزش و گردشگری در وزارت امور خارجه باعث می شود كه بسیاری از بلاتكلیفی های فدراسیون های ورزشی با وزارت امور خارجه برای اعزام ورزشكاران به خارج از كشور برطرف شود.
وزارت امور خارجه در دوران تصدی محمد جواد ظریف با به نتیجه رساندن پیروزمندانه پرونده هسته ای ایران، علاوه بر اثبات توانمندی دیپلماسی ایران در سطح بین المللی، به جایگاه ویژه ای در افكار عمومی ایران نیز دست یافته است. وزیر خارجه نیز رابطه خوبی با اهالی ورزش دارد كه نمونه آن حضورش در مراسم روز ملی فرهنگ پهلوانی و اهدای تندیس پهلوانی به وی بود.
رویكرد مثبت وزیر خارجه به ورزش و فعال تر شدن دیپلماسی ایران در دوران پسابرجام، می تواند با تاسیس اداره دیپلماسی ورزشی در وزارت خارجه كمك بزرگی به توسعه همكاری های بین المللی ورزش كشورمان كند.
ورزشی **2024** 1701
۰ نفر