۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶
کد خبر: 81838819
T T
۰ نفر

توصیه های مهم در استفاده از واكسن آنفلوآنزا

۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶
کد خبر: 81838819
توصیه های مهم در استفاده از واكسن آنفلوآنزا

تربت حیدریه- ایرنا- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه گفت: واكسن آنفلوآنزا وارداتی و تاریخ انقضای آن حداكثر یك سال است لذا ضرورت دارد شهروندان در هنگام خرید آن از داروخانه نسبت به وجود برچسب اصالت وزارت بهداشت دقت لازم را داشته باشند.

دكتر سیدسعید خطیبی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بدان خاطر است كه ویروس واكسن آنفلوآنزا هر سال تغییر شكل و ساختار می دهد لذا شركتهای داروسازی هر سال نمونه جدیدیاز آن را به بازار عرضه می كنند تا اثربخشی لازم را داشته باشد.
وی گفت: افراد باید قبل از استفاده واكسن آنفلوآنزا از نداشتن حساسیت نسبت به آن نیز اطمینان حاصل كنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه افزود: برای تهیه واكس آنفلوآنزا، ویروس آن بر روی تخم مرغ كشت داد می شود لذا افرادی كه نسبت به تخم مرغ حساسیت دارند نیز باید از تزریق واكسن آنفلوآنز خودداری كنند.
وی ادامه داد: همچنین به افراد بالای 65 سال، كسانی كه بیماریهای قلبی و عروقی دارند، مبتلایان به سرطان و فشار خون، مادران باردار و شیرده و بطور كلی بیمارانی كه از داروهای تضعیف كننده دستگاه ایمنی بدن استفاده می كنند توصیه می شود واكسن آنفلوآنزا را تزریق كنند.
دكتر خطیبی بهترین زمان استفاده از واكسن آنفلوآنزا را اواخر تابستان و از سن شش ماهگی به بعد اعلام و بیان كرد: بعد از دو هفته از تزریق واكسن، ایمنی كامل در فرد ایجاد می شود و مدت ماندگاری آن یك سال تا 14 ماه است.
وی گفت: از آنجا كه در اطفال شش ماه تا سه سال تنها از نیم دوز واكسن استفاده می شود لذا استفاده آن برای دو نفر فاقد اشكال است ولی به محض باز شدن در شیشه واكسن باید بلافاصله تزریق برای هر دو نفر صورت گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه افزود: تزریق تنها به صورت عضلانی و بلافاصله بعد از تحویل از داروخانه انجام شود و نگهداری واكسن تنها در یخچال و دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد امكانپذیر است.
دانشگاه علوم پزشكی تربت حیدریه با استقلال از دانشگاه علوم پزشكی مشهد و زیر پوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه، یك میلیون نفر جمعیت را زیر پوشش خدمات خود دارد.
تربت حیدریه در 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
6121/1858
۰ نفر