کد خبر: 81835946 (4983150) | تاریخ خبر: 21/08/1394 | ساعت: 15:52|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

رییس گروه ارزشیابی تحصیلی دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

تراکم بالای دانش آموزان از موانع مهم نظام ارزشیابی کیفی توصیفی است

قزوین-ایرنا- رییس گروه ارزشیابی تحصیلی دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تراکم بیش از حد دانش آموزان در کلاس درس از مهمترین موانع و آسیب های طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس است.

به گزارش ایرنا بهمن قره داغی در همایش استانی ارزشیابی کیفی توصیفی که روز پنجشنبه با حضور 400 نفر از روسا، معاونین و کارشناسان آموزش دوره ابتدایی دوره ابتدایی در سالن اجتماعات کوثر شهر قزوین برگزار شد، افزود: ناکارآمد بودن آموزش های ضمن خدمت معلمان به دلیل تسلط نداشتن مدرسان استانی به موضوع، کمبود منابع مطالعاتی و آموزشی در حوزه ارزشیابی، عدم هماهنگی در اجرا بین معلمان و مسوولان و هماهنگ نبودن مجریان برنامه در استان ها از دیگر موانعی می باشد که این نظام را با کندی مواجه ساخته است.
وی نظام ارزشیابی کیفی و توصیفی را نیاز اساسی نظام تعلیم و تربیت دانست و اضافه کرد: این نظام به دنبال آن است تا یکی از اهداف و انگاره های رها مانده و معطل شده دوره ابتدایی در آموزش و پرورش را احیا کند.
قره داغی ادامه داد: بر اساس پژوهش ها اجرای آزمایشی و سراسری ارزشیابی توصیفی در سه مرحله نشان داد که اجرای آن نه تنها در بین دانش آموزان مشمول افت تحصیلی ایجاد نکرده است، بلکه یادگیری آنان از لحاظ کمی و کیفی نیز ارتقا و بهداشت روانی محیط یادگیری هم افزایش یافته است.
وی گفت: ارزشیابی کیفی توصیفی به معنای حذف عدد نیست، چرا که حذف عدد بدون جایگزینی راهکارهای مناسب نه تنها ارزشیابی تحصیلی را کیفی نخواهد کرد بلکه از عینیت و اعتبار اندازه گیری فرایندها، مهارت ها و فرآورده های یادگیری دانش آموزان نیز خواهد کاست.
قره داغی با بیان اینکه این نظام ارزشیابی به معنای ارتقای خود بخودی نیز نیست، خاطرنشان کرد: ارتقای خود بخودی زمانی در نظام آموزشی یک کشور قابل اجرا است که در کل نظام آموزشی از درون فرایندها تا برون دادهای آن یک بازنگری جامع و اساسی انجام شود.
وی افزود: نظام ارزشیابی کیفی توصیفی بوروکراسی ابزارها، یک مدل جدید از ارزشیابی نیست بلکه در ادامه سیر منطقی نظام ارزشیابی گذشته نوسازی شده و کاملا بومی است و ما هنوز با آن شکلی که در آلمان و ژاپن اجرا می شود فاصله داریم.
قره داغی خاطرنشان کرد: معلم برای همسویی و همخوانی با خواسته های امروز دانش آموزان باید انگیزاننده های درونی را در وی تقویت کند تا یادگیری افزایش یابد.
وی حذف رقابت بین دانش آموزان را در مدارس یکی از راهکارهای مهم انگیزشی در مدارس برشمرد و افزود: در فضای تربیتی رقابت معنایی ندارد، زیرا تمام دانش آموزان می توانند با رعایت تفاوت های فردی و به شرط فقدان نقص این توانایی ها را کسب کنند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در ادامه این مراسم گفت: هدف از برگزاری این همایش آشنایی مدیران و معلمان دوره ابتدایی با ارزشیابی کیفی توصیفی است و اصلاح، بهبود و ارتقای فرایند یاددهی و یادگیری در کلاس درس و مدرسه از نکات مهم و مورد توجه کارشناسان آموزش ابتدایی است.
رضا طاهرخانی افزود: براساس نظام ارزشیابی کیفی توصیفی دانش آموزی در خرداد ماه شرایط ارتقا به پایه بالاتر را دارد که در نوبت دوم در تمام درس ها حداقل سطح قابل قبول را کسب کرده باشد، در غیر اینصورت تا شهریور ماه فرصت دارد با شرکت در کلاس های جبرانی و یا انجام فعالیت های پیشنهادی، معلم یا مربی در قالب پروژه نسبت به جبران ضعف خود اقدام کند.
وی اضافه کرد: معلم یا مربی با بررسی عملکرد دانش آموز در کلاس های جبرانی یا فعالیت های انجام شده توسط وی و یا انجام آزمون های مناسب عملکردی نتیجه ارزشیابی وی را اعلام می کند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، مشارکت والدین و خانواده ها را در پیشبرد اهداف و برنامه های آموزش ابتدایی لازم دانست و افزود: مشارکت والدین در فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموز و پیشرفت تحصیلی و تربیتی وی موثر است.
7388/ 6128

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال