مرتضی شكوهی روز چهارشنبه در همایش تدبیر مدارس ابتدایی پیشوا كه در محل مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد اظهار كرد: تغییر نگرش و تدبیر مدیران در دوره ابتدایی باعث شكوفایی علم در آموزش و پرورش می شود كه این امر با اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی سراسر كشور محقق خواهد شد.
وی افزود: طرح تدبیر به مدیران كمك می كند تا با رویكرد بهبود مستمر فرآیندها، با مشاركت عوامل انسانی و براساس اهداف، سیاست ها، مقررات و شاخص های آموزش و پرورش ، نسبت به تدوین برنامه سالانه متناسب با نیازهای مدرسه اقدام كنند و با اجرای برنامه توسط اركان مختلف مدرسه همراه با ارزیابی مداوم، وضعیت عملكرد مدرسه را بهبود بخشند.
شكوهی مهمترین هدف اجرای طرح تدبیر را نهادینه كردن فرهنگ برنامه محوری، توسعه خودارزیابی، جلب مشاركت درونی و بیرونی، تقویت فرآیند ارزیابی مستمر و تلاش برای بهبود مستمر كیفیت فرآیندها یاد كرد.
شكوهی افزود: این برنامه با تكیه بر سند تحول بنیادین و نگاه تعالی بخش، مدرسه محور، مشاركت جو و كیفیت مدار در مدارس انجام می شود و طی آن تلاش می شود تا مدیران مدارس با ایجاد خلاقیت و نوآوری و اعمال روش هایی مطابق با فناوری روز در راستای تعالی وضع مطلوب تلاش كنند.
وی گفت: امروزه با چرخش نگرش و دیدگاهی كه در مدیران مدارس ابتدایی در بعد آكادمیك، علمی و اجرایی رخ داده شاهد پیشرفت های عظیمی در این دوره از تحصیل دانش آموزان هستیم، به گونه ای كه مدیران مقطع ابتدایی با بكارگیری خلاقیت، توان، علم، مهارت و نوآوری خود توانسته اند از امكانات حداقلی خود بیشترین استفاده را ببرند.
وی افزود: واژه تدبیر دراین طرح به این دلیل استفاده شده كه تدبیر درهیچ زمانی از انسان جدا نبوده و انسان در هر برهه از زمان كه كار هوشمندانه ای انجام داده، یقینا با تدبیر به موفقیت دست پیدا كرده است بنابراین تدبیر حفظ هوشمندی در برابر پیچیدگی ها و استفاده بهینه از منابع است و در اصل مدیریت با تدبیر معنا می یابد.
شكوهی بیان داشت: در مدارس معلمان و سایر كاركنان سرمایه محسوب شده و مدیران با بهره گیری از توانمندی نیروهای انسانی مدرسه را در مسیر رشد قرار می دهند.
تهرام/7254//1348 /1596
تهران -ایرنا- معاون مدیركل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح تدبیر در مدارس ابتدایی سراسر كشور خبر داد.