۹ آبان ۱۳۹۴، ۲۰:۳۰
کد خبر: 81819827
T T
۰ نفر

تغيير ژنتيكي يك علت چاقي

۹ آبان ۱۳۹۴، ۲۰:۳۰
کد خبر: 81819827
تغيير ژنتيكي يك علت چاقي

تهران- ايرنا- محققان در يك مطالعه جديد متوجه شدند كه يك واريان ژن 'عامل نورون زايي مشتق شده از مغز' BDNF باعث كاهش توليد پروتيين كنترل كننده اشتها و در نتيجه چاقي كودكان و بزرگسالان مي شود.

به گزارش گروه علمي ايرنا از خبرگزاري يونايتدپرس، محققان معتقدند كه تقويت اين پروتيين در افراد مبتلا به اين واريان كه بيشتر در ميان سياه پوستان و اسپانيايي تبارها هستند، به اصلاح چاقي مرتبط با اشتها كمك مي كند.
پروتيين BDNF در سطوح مغزي و عصبي نقش دارد و عامل تحريك احساس سيري است.
محققان در اين مطالعه جديد موفق شدند كه با تجزيه و تحليل نمونه هاي بافت مغزي، منطقه اي از اين ژن را كشف كنند كه در آنجا يك تغيير صرف، موجب تغيير سطوح پروتيينBDNF در هيپوتالاموس مي شود؛ هيپوتالاموس بخشي از مغز است كه غذاخوردن و وزن بدن را كنترل مي كند.
دكتر جك يانوسكي محقق موسسه ملي بهداشت كودكان و تكامل انسان در يونيس كندي شرايور گفت: پيش از اين مشخص شده بود كه ژن BDNF با چاقي ارتباط دارد و چند سال است كه محققان در صدد كشف اين موضوع هستند كه چگونه تغييرات در اين ژن خاص، انسان ها را مستعد چاقي مي كند.
به گفته يانوسكي، مطالعه جديد در ارتباط با بيش از 31 هزار مرد و زن نشان مي دهد كه چگونه يك تغيير ژنتيكي در BDNF موجب چاقي مي شود و بر سطح پروتيين BDNF تاثير مي گذارد. يافتن افرادي با دلايل مشخص چاقي به محققان اجازه مي دهد كه درمان هاي موثر و شخصي تري را براي چاقي بررسي كنند.
اين مطالعه در نشريه Cell Reports منتشر شده است.
علمي**2038**2017
۰ نفر