۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵
کد خبر: 81817772
T T
۰ نفر

ابداع روشی برای افزایش تاثیر واكسن آنفلوانزا

۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۵
کد خبر: 81817772
ابداع روشی برای افزایش تاثیر واكسن آنفلوانزا

تهران- ایرنا- محققان می گویند روشی ابداع كرده اند كه كارایی واكسن آنفلوانزای فصلی را افزایش می دهد و در برابر چند گونه مختلف آنفلوانزا مقاومت ایجاد می كند.

به گزارش گروه علمی ایرنا ازپایگاه اینترنتی مدیكال نیوز تودی، در این روش یك سری مولكول های چربی مصنوعی اضافه می شوند كه افزایش واكنش سیستم ایمنی بدن به گونه های مختلف ویروس آنفلوانزا را در پی خواهند داشت.
برآورد می شود كه عفونت های آنفلوانزا در سراسر جهان عامل حدود سه تا پنج میلیون مورد بیماری شدید و 250 تا 500 هزار مورد مرگ و میر سالیانه است.
كودكان، زنان بارداری و بزرگسالان مسن تر از 65 سال و افرادی كه سیستم ایمنی ضعیف دارند، در معرض بیشترین خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آنفلوانزا قرار دارند.
بهترین راهكار برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، استفاده از واكسن فصلی است كه هر سال براساس پیش بینی گونه هایی كه احتمالا در گردش خواهند بود، ساخته می شود.
اما این پیش بینی ها برخی اوقات دقیق نیستند به طوری كه اوایل امسال، گزارش یك مركز كنترل و پیشگیری از بیماری نشان داد كه تزریق واكسن آنفلوانزا در سال 2014 - 2015 در تمامی گروه های سنی تنها 23 درصد موثر بود.
پایین بودن توان محافظتی واكسن آنفلوانزا در سال گذشته باعث ظهور ویروس A H3N2 این بیماری به عنوان غالب ترین ویروس ها شد كه این واكسن در برابر آن اثر چندانی نداشت.
فرضیه محققان در تازترین مطالعه این بود كه با استفاده از یك درمان كمكی كه انواعی از واكنش های ایمنی مستقل از آنتی بادی را فعال می كند، می توان واكسن آنفلوانزای موثرتری ساخت كه در برابر چند گونه آنفلوانزا مقاومت ایجاد می كند.
محققان به یك گروه از موش ها دوز اندكی از یك واكسن فعال نشده آنفلوانزای A دادند كه به آن لیپوپتید ساختگی افزوده شده بود و به گروه دیگری از موش ها تنها یك واكسن فعال نشده آنفلوانزایA دادند.
سه روز بعد موش ها در معرض گونه ای از آنفلوانزا كه در این واكسن وجود داشت و گونه دیگری از آنفلوانزا كه در واكسن وجود نداشت، قرار گرفتند.
محققان متوجه شدند موش هایی كه واكسن آنفلوانزا با لیپوپتید مصنوعی دریافت كرده بودند، در قیاس با موش هایی كه واكسن آنفلوانزای استاندارد دریافت كرده بودند، مقاومت بهتری در برابر هر دو نوع گونه آنفلوانزا نشان دادند.
محققان معتقدند این یافته ها نشان می دهد كه افزودن یك مولفه ساده به واكسن فصلی آنفلوانزا نه تنها به مقاومت بهتر علیه ویروس آنفلوانزا منجر می شود، بلكه از جامعه نیز در برابر گونه جدیدی از آنفلوانزا كه در مراحل اولیه شیوع به سر می برد، محافظت می كند.
علمی**2038**2017** 1724
۰ نفر