۵ آبان ۱۳۹۴، ۸:۱۰
کد خبر: 81813484
T T
۰ نفر
شورايي از جنس دانش آموزي و تمرين مسووليت پذيري

تهران - ايرنا - هجدهمين دوره انتخابات شوراهاي دانش آموزي امروز - پنجم آبان - در بيش از 90 هزار واحد آموزشي كليد خورد، تا دانش آموزان در يك رقابت تنگاتنگ و در يك گستره كوچك به نام مدرسه راي اعتماد همسالان خود را جمع كنند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه آموزش و پرورش، دانش آموزان امروز شور و هيجان خاصي دارند پس از پنج روز كارهاي تبليغاتي و شناساندن خود به ديگر همشاگردي ها، امروز منتظر هستند تا نتيجه اين جلب اعتماد را بگيرند.
اين شور و حال دانش آموزان كه نمونه كوچك تري از انتخابات در سطح گسترده در جامعه است، نوعي تمرين براي ورود به دنياي بزرگسالي و اجتماع است و در حقيقت دانش آموزان مسووليت پذيري و نحوه رقابت سالم را در بين همسالان خود مي آموزند تا در آينده بتوانند در محافل بزرگ تري نقش آفريني كنند.
شوراي دانش آموزي اين فرصت را براي دانش آموزان فراهم كرده است تا ابتدا توانمندي خود در يك رقابت دسته جمعي را بسنجند و در مرحله بعد با كسب اكثريت آرا در فعاليت هاي مختلف آموزشي، تربيتي، فرهنگي و هنري مدرسه حضور پيدا كرده و از خلاقيت و توانايي خود استفاده كنند.

* شوراي دانش آموزي چيست؟
شوراي دانش آموزي در آيين نامه اجرايي مدارس در سال 79 به عنوان يكي از اركان مدرسه مورد توجه قرار گرفت و در راستاي تمركززدايي و حضور فعال دانش آموزان به استان ها ابلاغ شد.
اين شورا به منظور ايجاد زمينه مساعد براي تربيت اجتماعي، تكريم شخصيت دانش آموزان و ايجاد ارتباط صحيح و مستقيم بين دانش آموزان و اوليا مدرسه در سال 80-79 در مدارس متوسطه و راهنمايي اجرا شد و توانست در ايجاد روحيه مسووليت پذيري و بهبود نظام تعميم سازي و تصميم گيري، موفقيت هاي قابل توجهي كسب كند.
اين شورا اهدافي چون تحكيم و تعميق ارزش ها، باورهاي ديني، آموزه هاي سياسي و اجتماعي در بين دانش آموزان، تكريم عملي شخصيت دانش آموزان و تقويت خودباوري و اعتماد به نفس در آنان، تمرين مشاركت جويي و مسووليت پذيري و تقويت روحيه انتقاد پذيري و حسن سلوك و احترام متقابل و كسب مهارت براي نقش اجتماعي كه در آينده ايفا خواهند كرد را دنبال مي كند.
توجه عملي به مطالبات و خواسته هاي دانش آموزان در چارچوب مقررات، قوانين و آئين نامه اجرايي مدارس، تسهيل در حسن اجراي برنامه هاي آموزشي و پرورشي و امور اجرايي مدارس از طريق واگذاري مسووليت به دانش آموزان و همكاري با معاون پرورشي و تربيت بدني مدرسه، ايجاد زمينه مناسب به منظور آموزش و ارتقاي سطح علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي دانش آموزان براي حضور موثر آنان در عرصه هاي مختلف جامعه از ديگر اهداف تعريف شده براي شوراهاي دانش آموزي است.
در اين شورا زمينه مساعد در راستاي تبادل تجربيات، تعامل فكر و انديشه، تفاهم و همدلي بين دانش آموزان و برقراري ارتباط صحيح و دوسويه بين آنان و اوليا مدرسه فراهم مي شود و به منظور غني سازي اوقات غير رسمي مدرسه با همكاري معاون پرورشي و تربيت بدني و با هدف ايجاد نشاط و انگيزه بيشتر در بين دانش آموزان تلاش مي شود.

* رقابت انتخاباتي دانش آموزان در 90 هزار واحد آموزشي
مديركل فرهنگي، هنري و اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش نيز از برگزاري هجدهمين دوره انتخابات شوراهاي دانش آموزي در بيش از 90 هزار واحد آموزشي خبر داد.
مهدي علي اكبرزاده اظهار داشت: تبليغات دانش آموزان پنج روز قبل از انتخابات در مدارس انجام شده است و در اين دوره انتخابات شوراها بار ديگر موضوع دانش آموز محوري و دانش آموزباوري در راس برنامه هاي آموزش و پرورش قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: اين انتخابات شرايطي را فراهم مي كند تا دانش آموزان احساس قدرت كنند و در فرايند تصميم گيري حضور داشته باشند، ضمن اينكه اين حركت تمريني براي مشاركت در فعاليت هاي اجتماعي است.
علي اكبرزاده با بيان اينكه در مواد 18 و 20 آيين نامه اجرايي مدارس، برگزاري انتخابات شوراهاي دانش آموزي جزو وظايف مديران اين نهاد است، گفت: تمام دانش آموزان پايه سوم ابتدايي و بالاتر مي توانند در انتخابات شوراهاي دانش آموزي كانديدا شوند و به كانديداهاي خود نيز راي بدهند.
وي در خصوص اعضاي شوراي دانش آموزي در هر مدرسه نيز يادآورشد: تعداد اعضاي شوراي دانش آموزي در مدارس به تعداد دانش آموزان مدارس بستگي دارد، به اين صورت كه در دبستان هاي تا 100 دانش آموز، پنج عضو اصلي و دو عضو علي البدل، در دبستان هاي از 101 تا 150 دانش آموز، هفت عضو اصلي و دو عضو علي البدل و در دبستان هاي بيش از 151 دانش آموز 9 عضو اصلي و دو عضو علي البدل انتخاب مي شوند.
مدير كل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: در مقاطع متوسطه اول و دوم تا 250 دانش آموز، پنج عضو اصلي و دو عضو علي البدل، از 250 تا 300 دانش آموز هفت عضو اصلي و دو عضو علي البدل، از 350 تا 550 دانش آموز 9 عضو اصلي و دو عضو علي البدل و از 550 دانش آموز به بالا 11 عضو اصلي و دو عضو علي البدل انتخاب خواهد شد.
علي اكبر زاده اضافه كرد: انتظار مي رود امسال بيش از 9 ميليون دانش آموز در انتخابات شوراهاي دانش آموزي شركت كنند كه پس از برگزاري انتخابات 650 هزار دانش آموز در واحدهاي مختلف انتخاب مي شوند و اين اعضا در فعاليت هاي مختلف مدرسه مانند شركت در شوراي دبيران، شركت در انجمن اوليا و مربيان و شركت در تصميماتي كه مدير واحد آموزشي اتخاذ مي كند، حضور خواهند داشت.
وي گفت: شوراهاي دانش آموزي بازوهاي فكري و عملياتي مدرسه هستند و فعاليت اين شوراي يك ساله است و امسال ارزشيابي لازم را از اين شوراها به عمل مي آوريم.
مدير كل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: دانش آموزاني كه سال گذشته عضو شوراي دانش آموزي مدرسه بودند، موظف هستند تمام فرايند انتخابات جديد را برگزار كنند و نتيجه انتخابات، پس از شمارش آرا در مدرسه اعلام مي شود البته فرصت اعتراض به نتايج آرا نيز وجود دارد.
علي اكبرزاده گفت: فعاليت شوراهاي دانش آموزي در مدارس از نيمه دوم آبان ماه آغاز و توضيحات لازم توسط مدير مدرسه به دانش آموزان منتخب ارايه مي شود، ضمن اينكه شيوه نامه اجرايي شوراهاي دانش آموزي نيز در اختيار دانش آموزان برگزيده قرار مي گيرد.
شوراهاي دانش آموزي را بايد محفلي براي ارايه نظرها، انتقادها و پيشنهادها دانست، مجموعه اي كه اگر به درستي مديريت شود مي تواند الگويي ثمر بخش براي فعاليت اجتماعي دانش آموزان در سطح مدرسه باشد، شورايي كه نوعي تمرين براي ورود بچه ها در آينده به مجموعه هاي بزرگ تر و موثر تصميم گيري كشور است.
فراهنگ **‌ 1883 **1569

سرخط اخبار جامعه