از هر یکهزار تولد در ایران حدود 4 نوزاد با اختلال شنوایی متولد می شوند

تهران-ایرنا-دبیرعلمی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی با بیان اینکه در ایران از هر 1000 تولد زنده 4.7 درصد نوزادان با اختلال شنوایی محیطی متولد می شوند، گفت: این آمار از میزان جهانی بیشتر است اما برنامه ملی غربالگری اجرا نمی شود.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکتر سعید فراهانی روزسه شنبه در نشست خبری اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی اظهار کرد: طبق آمار جهانی از هر 1000 تولد زنده 3سه تا چهار نفر با اختلال شنوایی محیطی به دنیا می آیند. همچنین 2دو تا سه درصد جوامع مختلف بر اساس آمار جهانی به اختلالات شنوایی مرکزی مبتلا هستند و این اختلال در سالمندان به 30 تا 40 درصد می رسد. فراهانی با تاکید بر لزوم توجه به بررسی شنوایی نوزادان و کودکان اظهار کرد: میزان شیوع اختلالات شنوایی مرکزی در بین کودکان که سابقه عفونت های مکرر گوش میانی دارند به هفت درصد می رسد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:گاهی به دلیل تشخیص ندادن کم شنوایی کودکان در زمان تحصیل، به آنها کم هوش، بازیگوش یا بی توجه گفته می شود؛ این در حالی است که اگر میزان شنوایی این کودکان به موقع سنجش و درمان شود، بسیاری از مشکلات تحصیلی و اجتماعی آنها بر طرف می شود. وی در توضیح سیستم شنوایی مرکزی گفت: پردازش شنوایی، جهت یابی صدا، تشخیص صدای هدف در میان سروصدا، درک گفتار و شنیدن سیگنال هایی که از چند نقطه به گوش می رسد، از جمله قابلیت های سیستم شنوایی مرکزی است. فراهانی گفت: به هر گونه اختلالی که در این زمینه ها ایجاد شود اختلال شنوایی مرکزی گفته می شود که برخی از افراد با درمان های دارویی و برخی دیگر با روش هایی مانند تمرین درمانی، سیستم شنوایی آنها بازسازی و در نهایت درمان می شوند. هرچه درسنین پایین تر این اختلال تشخیص داده شود موفقیت درمان بیشترخواهد بود. ** وزوز گوش مدیرگروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد وزوز گوش نیز توضیح داد:براساس آمار جهانی 27 درصد مردان و 15 درصد زنان بالای 45 سال در طول زندگی وز وز گوش را تجربه می کنند. فراهانی با بیان اینکه این آمار نشان می دهد این اختلال در بین مردان بیشتر از زنان است توضیح داد: یکی از دلایل بروز این اختلال قرار گرفتن در معرض صداهای بلند است که احتمال داده می شود مردان به دلیل مشاغل پرسرو صدا بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند. وی ادامه داد: وزوز گوش، درک صوتی است که منبع مولد آن در داخل بدن است و از موارد شایع در جامعه به شمار می رود که مبتلایان به آن از یک صدای ناخواسته در گوش رنج می برند و حتی گزارشاتی از خودکشی ناشی از وزوز در آمار جهانی منتشر می شود. فراهانی وزوز گوش را به دو نوع حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: وزوز حاد از چند روز تا چند هفته طول می کشد و علت آن ممکن است عفونت گوش، در معرض صداهای بلند قرار گرفتن یا تغییر فشار خون در اثر افزایش قند یا چربی خون باشد. به گفته وی، وزوز حاد قابل درمان است و می توان با استفاه از روش های درمانی مختلف آن را به طور کامل درمان و برطرف کرد. فراهانی در مورد وزوز مزمن گوش نیز گفت: وزوز مزمن تا 6 ماه یا بیشتر نیز طول می کشد و به درمان مقاوم است و مبتلایان به آن دچار کاهش شنوایی می شوند و در مورد این افراد باید از روش های توان بخشی شنوایی استفاده شود. وی در مورد علل بروز این عارضه توضیح داد: به طور کلی این عارضه علل مختلفی دارد که از جمله آن می توان به بیماری های ویروسی، مواجهه با صداهای بلند و مصرف آنتی بیوتیک هایی که روی گوش اثر سمیت دارند اشاره کرد. فراهانی در مورد روش های درمان این عارضه نیز گفت:از طریق دارودرمانی، تحریکات الکترولیکی، روش TRT مبتنی بر شیوه های روان شناختی می توان مبتلایان به این عارضه را تاحدی درمان و آن را متقاعد کرد که با این عارضه کنار بیایند. دبیراجرایی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی اظهار کرد: به دلیل اهمیت این موضوع یکی از محورهای مورد بحث و بررسی در این کنگره آشنا کردن شنوایی شناسان با روش های درمان و کمک به مبتلایان به عارضه وزوز و افزایش مهارت آنها در این زمینه اختصاص یافته است. ** سمعک فراهانی در ادامه به موضوع سمعک و اهمیت سطح دانش و مهارت تجویزکننده آن اشاره کرد و گفت: گاهی دیده می شود که برخی افراد غیرکارشناس که هیچ دانش آکادمیکی در زمینه نحوه تجویز، تنظیم و قالب سمعک ندارند اقدام به تجویز سمعک می کنند به طوری که در مواردی به ویژه در مورد کودکان مشاهده شده که تجویز نادرست سبب کاهش بیشتر شنوایی آنها شده است. وی اظهار کرد: در مواردی که روش های درمانی دارویی، جراحی و توان بخشی نمی تواند مشکل شنوایی بیماران را برطرف کند، سمعک به کمک آنها می آید و در این شرایط باید بیماران دقت داشته باشند که به کارشناسان و متخصصان مربوطه در این زمینه مراجعه کنند تا وضعیت شنوایی آنها دچار اختلال بیشتر نشود. فراهانی ادامه داد: در مورد کودکان با تجویز سمعک علاوه بر اصلاح شنوایی، در واقع به آنها در زمینه رشد گفتاری و زبانی و در ادامه مهارت های تحصیلی و اجتماعی کمک می شود چراکه اختلال شنوایی علاوه بر ایجاد مشکلات شنوایی سبب کاهش هوش اجتماعی و کاهش رشد گفتاری می شود و مهارت های شناختی آنها مانند دوست داشتن و درک خوبی و بدی را دچار اختلال می کند. وی افزود: گاهی مشاهده می شود که افرادی در اثر تجویزهای غیرحرفه ای سمعک با صداهای بلند مواجه می شوند که به سیستم شنوایی آنها آسیب وارد می کند و سبب کاهش و افت شنوایی می کند که میزان این آسیب به ویژه در مورد کودکان شدیدتر است. دبیر علمی کنگره شنوایی شناسی به نقش زبان آموزی به عنوان بخش های دیگر این کنگره اشاره کرد و گفت: کودکی که از سمعک استفاده می کند، باید مهارت زبان آموزی را نیز طی کند چراکه در اثر عدم کسب این مهارت ممکن است در اثر کم شنوایی به مشکلات گفتاری نیز مبتلا شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، کارگاهی با عنوان نقش زبان آموزی و همچنین کارگاهی در مورد تنظیم سمعک (فیتینگ) در این کنگره برگزار می شود. ** تعادل فراهانی با بیان اینکه اصلی ترین نشانه تعادل سرگیجه است که می توان علامتی از اختلال در عملکرد سیستم دهلیزی گوش باشد که وظیفه آن حفظ تعادل افراد است. وی افزود: در جامعه افرادی زیادی به ویژه سالمندان که سیستم عصبی و دهلیزی گوش آنها دچار پیرگوشی نیز شده است، از این اختلال رنج می برند؛ در این زمینه علت بروز عدم تعادل باید مورد بررسی قرار گیرد تا اگر مربوط به گوش و قابل درمان باشد به متخصصان مربوطه ارجاع و اگر غیرقابل درمان باشد از طریق اقدامات توان بخشی بتوان به آنها کمک کرد. مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شنوایی شناسی علمی است که به تعادل و شنوایی می پردازد چراکه بخشی از سیستم و مرکز تعادل انسان ها در گوش قرار دارد، بنابراین شنوایی شناسان در معاینه بیماران باید به این دو اصل مهم توجه داشته باشند تا بتوانند تشخیص و درمان درستی ارایه دهند. دکتر حسن عبدالله زاده دبیر اجرایی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربردی شنوایی شناسی نیز در این نشست، افزایش سطح دانش و مهارت شنوایی شناسان کشور را از اهداف مهم این کنگره برشمرد و گفت: در نظام سلامت نیاز داریم که به دانش و مهارت دانشجویان رشته های مختلف پزشکی همزمان با هم توجه شود چراکه اگر در دانشگاه ها تنها دانش افزایی مورد توجه قرار گیرد، به اهداف مهم نظام سلامت دست نخواهیم یافت. وی با بیان اینکه گروه هدف در این کنگره، شنوایی شناسان هستند، افزود: هرچه بتوانیم مهارت علمی این افراد را افزایش دهیم، نتیجه مثبت آن متوجه مردم و نظام سلامت خواهد شد. عبدالله زاده، امتیاز باز آموزی این کنگره را 17 امتیاز عنوان کرد و گفت: این کنگره با همت گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی، مرکز تحقیقات مغز و اعصاب و مرکز تجهیزات شنوایی و سمعک و انجمن شرکت های تجهیزات شنوایی و سمعک از 12 تا 14 آبان ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود. علمی**1834**1085**1440

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال