۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۷:۱۳
کد خبر: 81803261
T T
۰ نفر
سفیر چین در پاكستان: ایران می تواند نقش موثر در روند صلح افغانستان ایفا كند

اسلام آباد - ایرنا - سفیر چین در پاكستان كه كشورش سخت در تلاش برای كمك به تحقق مذاكرات صلح افغانستان و به نتیجه رسیدن آن است، معتقد است كه همه كشورهای منطقه از جمله ایران می توانند نقشی موثر در این روند ایفا كنند.

'سان ویدونگ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: كشورهای مختلف منطقه به ویژه ایران پیش از این با شركت و حضور در مكانیسم های مختلف از جمله سمینارهایی پیرامون طرح همكاری های منطقه ای معروف به 'پروسه استانبول' با محوریت مسایل افغانستان، نشان داده اند كه می توانند در كمك به تحقق صلح در افغانستان موثر و مفید واقع شوند.
وی با بیان اینكه پكن همچنان در تلاش و همكاری با پاكستان برای بازگرداندن طالبان افغانستان و دولت كابل به پای میز مذاكرات صلح است، گفت: روند مذاكرات صلح افغانستان باید از سر گرفته شود و امیدواریم كه این كشور در آینده نزدیك شاهد صلح و ثبات باشد.
سان ویدونگ در پاسخ به این سوال كه به نظر می رسد پكن در این میان، به دلیل نیاز به فضایی امن جهت احداث طرح بزرگ راهروی اقتصادی چین-پاكستان، بیش از سایر كشورهای منطقه به از سرگرفته شدن روند مذاكرات صلح طالبان افغانستان و دولت كابل نیاز دارد، گفت: انجام این مذاكرات برای صلح و ثبات تمام منطقه مفید خواهد بود و آثار مطلوب آن بسیار فراتر از صرفا ایجاد فضای امن برای راهروی اقتصادی چین – پاكستان است.
حدود سه ماه پیش نخستین دور مذاكرات صلح طالبان افغانستان و دولت كابل با میانجی گری و میزبانی پاكستان در اسلام آباد برگزار شد كه در این مذاكرات، نمایندگانی از دولت چین و البته نمایندگانی از دولت آمریكا هم حضور داشتند.
اما به دلیل اعلام خبر مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان افغانستان تنها دو روز قبل از برگزاری دور دوم این مذاكرات، همه چیز ناگهان متوقف شد و طی حدود سه ماه گذشته، فاصله ها میان دولت كابل و طالبان افغانستان بار دیگر زیاد شده است.
دولت پاكستان اگر چه در سه ماه اخیر تنش های زیادی با افغانستان پیدا كرده است، با وجود این و به كمك چین همچنان در تلاش است تا این مذاكرات را بار دیگر احیا كند زیرا این اعتقاد وجود دارد كه امنیت و ثبات افغانستان، موجب تقویت امنیت و ثبات در پاكستان خواهد شد.
آساق**1723

سرخط اخبار جهان