۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲
کد خبر: 81792511
T T
۰ نفر
سینه ستبر ایران نیازمند عزم جدی مسئولان

كرمانشاه - ایرنا - چهار سال از سفر رهبر معظم انقلاب به 'سینه ستبر و چهره زیبای ایران' گذشته اما یاد آن روزها هنوز برای كرمانشاهی‌ها شیرین است.

استقبال از امام امت آنقدر پرشور و گسترده بود كه محافل ضد ایرانی ترجیح دادند سكوت كنند و در باره ادعای 'بی‌میلی مردم به حضور در مراسم پیشواز' كه چندین هفته در بوق و كرنا كرده بودند، حرفی نزنند.
این سفر روحی تازه در كالبد كرمانشاه دمید و روی انقلابی و ولایی مردم مرزدار استان كرمانشاه را برای تنگ نظران شفاف كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای كه برای دومین بار در دوران رهبری‌ شان میهمان مردم كرمانشاه شده بودند، این استان را 'سینه ستبر و چهره زیبای ایران در عرصه های علمی، هنری، فرهنگی و ادبی' خواندند و با اشاره به روحیه پهلوانی و تلاش تحسین برانگیز انقلابی در استان افزودند: همه ویژگیهای لازم و خصائل نیكو در این استان نخبه پرور جمع شده است.
در كنار شور و شوق محسوسی كه بر استان سایه افكنده بود، تلاش های زیادی شد كه جلسات كارشناسی چندین ماهه در قالب مصوبات راهگشا، دست كم بخشی از مشكلات مردم استان را حل كند.
با توجه به طولانی شدن اجرای مصوبات، به فراخور و الزام شرایط، تعداد، ماهیت و بودجه آنها با هماهنگی دفتر رهبر معظم انقلاب برخی از آنها دچار تغییراتی شده است.
در طول چهار سال گذشته تلاش های زیادی برای اجرای این مصوبات شده و بخش زیادی از آنها به ثمر نشسته است اما به نظر می رسد برخی مصوبات طبق زمانبندی جلو نرفته و تكمیل آنها نیازمند توجه و پیگیری جدی تر مسئولان اجرایی استان است.
طهمورث الیاسی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا آخرین وضعیت پروژه های مهم سفر رهبر انقلاب را تشریح كرد.
وی گفت: سفر پرخیر و بركت مقام معظم رهبری به استان علاوه بر دستاوردهای معنوی، دستاوردهای عمرانی مهمی هم به همراه داشت.
الیاسی افزود: با توجه به پایین بودن اكثر شاخص های توسعه استان نسبت به میانگین كشوری، مصوبات این سفر در راستای حل مشكلات، جبران عقب ماندگی، رفع محرومیت و شتاب بخشیدن به توسعه كرمانشاه برای اجرا طی سه سال (90 تا 92) تصویب شد كه با توجه به تاكید معظم له طرح ها و پروژه های مصوب انجام شده و یا در حال انجام است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه در باره وضعیت اعتبارات مصوب سفر رهبر انقلاب به كرمانشاه اظهار داشت: مجموع اعتبارات برای یك هزار و 193 پروژه مصوب، 82 هزار و 142 میلیارد ریال بود كه قرار شد از محل تسهیلات، بودجه ملی، استانی، ردیف سفر و دفتر رهبر انقلاب تامین شود.
به گفته وی كل اعتبار دریافتی تا پایان سال گذشته 23 هزار و 168 میلیارد ریال بوده است كه به وسیله آن 791 پروژه تا پایان 93 تكمیل شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه عنوان كرد: در سال 94 هم چهار هزار و 147 میلیارد ریال برای تكمیل 209 پروژه تامین شده است كه 202 پروژه آن تا پایان سال به سرانجام خواهد رسید.
این آمارها نه تنها ماهیت و ارزش پروژه ها را روشن نمی كند بلكه تصویر شفافی هم از وضعیت اجرای آنها بدست نمی دهد به همین دلیل جزییات مصوبات مهم و وضعیت تامین اعتبار آنها را از الیاسی جویا شدیم.

*مصوبات بانكی
اختصاص مبلغ هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی از محل خط اعتباری بانك مركزی به بانك های عامل از جمله مصوبات سفر رهبر انقلاب بوده كه به گفته الیاسی محقق شده است.
وی در باره دیگر مصوبه بانكی این سفر افزود: اختصاص مبلغ پنج میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی پس از طی مراحل قانونی برای اجرای تامین منابع ارزی مورد نیاز اجرای طرح های تولیدی و اقتصادی استان كرمانشاه مصوبه دیگری است كه در صورت وجود متقاضی صندوق توسعه ملی ممانعت و محدودیتی برای پرداخت ندارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه گفت: مصوبه دیگر اختصاص مبلغ چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی از محل منابع بانك های ملی، صادرات، تجارت، ملت و سپه برای كمك به اجرای طرح های تولیدی و اقتصادی مورد تایید كارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان طی سال های 90 تا 92 است كه در حال پیگیری و تحقق هزار میلیارد ریال كمك فنی و اعتباری برای توجیه اقتصادی و رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری است.
به گفته وی اختصاص مبلغ 250 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان با معرفی استانداری هم محقق شده است.

* سازمان مدیریت و برنامه ریزی
بخش دیگر مصوبات سفر رهبر انقلاب مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی است كه بنابر اظهارات الیاسی تعدادی از آنها به علت محدودیت منابع اعتباری دولت در سال های گذشته و امسال تامین اعتبار نشده و در حال پیگیری اعتبار است.
'اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال برای كمك به احداث مصلای كرمانشاه از مصوباتی است كه محقق شده است.'
الیاسی افزود: ایجاد ردیف مستقل به نام بنیاد شهید و امور ایثارگران به مبلغ 300 میلیارد ریال برای كمك به جانبازان و خانواده معظم شهدا و سایر هزینه های ضروری كه در حال پیگیری تامین اعتبار است.
وی اظهار داشت: اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال برای احداث 20 واحد خانه عالم در سطح استان هم محقق شده و مبلغ 66 میلیارد ریال برای احداث و خرید خانه های عالم در روستاها و شهرها اختصاص یافته است.
به گفته الیاسی برای اجرای مصوبه احداث جاده های منتهی به ارتفاعات شاهو و دالاهو مبلغ 100 میلیارد ریال و علاوه بر آن 200 میلیارد ریال دیگر هم اختصاص یافته است.
اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای كمك به حسینیه ها و فعالیت های مذهبی مساجد سطح استان، اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای بازسازی پادگان ابوذر، تعریض گردنه پاطاق تا مبلغ 900 میلیارد ریال برای تكمیل بزرگراه كربلا حد فاصل اسلام آباد غرب تا قصرشیرین و اختصاص مبلغ 100 میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های بازارچه مرزی سومار از دیگر مصوباتی است كه طبق اعلام الیاسی محقق شده است.
وی افزود: همچنین ایجاد ردیف اعتباری در لایحه بودجه سال 91 و 92 به میزان سالانه 300 میلیارد ریال برای تسریع در پاكسازی میادین مین استان مصوبه دیگر سفر رهبری است كه تاكنون 200 میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.
الیاسی اظهار داشت: پیش بینی اعتبار مورد نیاز برای تكمیل و بهره برداری از راه آهن ملایر – كرمانشاه هم در حال اجراست و این طرح تا سال 95 به بهره برداری می رسد؛ همچنین اختصاص مبلغ یك هزار و 800 میلیارد ریال برای مطالعه و اجرای مهار و انتقال منابع آبی استان در طول برنامه پنجم توسعه كه از محل صندوق توسعه ملی محقق شده و در حال اجراست.

* نفت و گاز
تسریع در احداث پالایشگاه آناهیتا كه عملیات اجرایی آن در شهریور ماه سال 94 شروع شده از جمله مصوبات نفتی سفر رهبر معظم انقلاب به كرمانشاه است.
به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه تسریع در گازرسانی به 500 روستای استان كرمانشاه هم از محل منابع داخلی شركت گاز استان در حال اجراست و پیشرفت فیزیكی مناسبی دارد؛ 50 روستا به اتمام رسیده و 232 روستا در دست اجرا و 218 روستا در حال عقد قرارداد است كه برای این طرح ها تاكنون بیش از 700 میلیارد ریال از محل منابع داخلی شركت گاز هزینه شده است.

* نیرو
مصوبات حوزه انرژی هم قابل توجه است؛ به گفته الیاسی اختصاص مبلغ 550 میلیارد برای اجرا و تكمیل تأسیسات فاضلاب شهرهای استان كه در پیوست قانون بودجه هرساله اعتبار مناسبی به آن اختصاص می یابد و تاكنون در مجموع حدود 650 میلیارد ریال به آن اختصاص یافته است.
'تامین اعتبار برای اجرای سدهای هواسان و كل كش و شبكه آبیاری و زهكشی گرمسیری غرب كشور هم از محل صندوق توسعه ملی محقق شده و در حال اجراست.'
تامین اعتبار برای اجرای طرح ساماندهی رودخانه آبشوران شهر كرمانشاه كه هر ساله اعتبار مناسبی به آن اختصاص می یابد، اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال برای توسعه روشنایی معابر شهرها و روستاهای فاقد روشنایی، اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای اصلاح شبكه و انشعابات برق روستاها، اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای تكمیل فاضلاب خیابان شریعتی كرمانشاه و اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال برای برق رسانی و آب رسانی به یادمان بازی دراز از دیگر طرح هایی است كه به گفته الیاسی محقق شده است.
وی همچنین گفت: اختصاص مبلغ 240 میلیارد ریال برای آب رسانی به 447 روستا محقق شده كه در این راستا هزینه 600 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به 485 روستا انجام شده یا در حال انجام است.

* راه و شهرسازی
اختصاص مبلغ 400 میلیارد ریال برای توانمندسازی حاشیه های شهر كرمانشاه و سایر شهرهای استان، تعریض گردنه پاطاق در كنار راه فعلی و افزایش اعتبار ردیف این پروژه، مبلغ 130 میلیارد ریال برای بهسازی و آسفالت راههای روستایی شهرستانهای گیلانغرب، پاوه، كنگاور و ثلاث باباجانی، 41 میلیارد ریال برای نوسازی ماشین آلات راهداری و نگهداری زمستانی راه ها و 400 میلیارد ریال برای بهسازی و آسفالت راه های روستایی استان از جمله طرح های حوزه راه و شهرسازی كرمانشاه است كه بنابر اعلام الیاسی محقق شده است.
وی افزود: اختصاص هفت هزار و 260 میلیارد ریال اعتبار برای تكمیل و بهره برداری از راه آهن ملایر- كرمانشاه تا پایان سال مالی 91 و احداث 330 كیلومتر راه آهن كرمانشاه به خسروی با سرعت 160 كیلومتر (با ترك تشریفات مناقصه و واگذاری آن به قرارگاه خاتم الانبیاء) از دیگر مصوبات این سفر بوده است كه تا خرداد 92 پروژه راه آهن ملایر- كرمانشاه از نظر زیرساخت 95 درصد و پروژه راه آهن كرمانشاه - خسروی 25 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

* صنعت، معدن و تجارت
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه در باره مصوبات سفر رهبر انقلاب در حوزه صنعت، معدن و تجارت هم گفت: عملیات ایجاد كارخانه تولید خودرو سمند در 2 فاز 50 هزار دستگاهی (100 هزار دستگاه) با اشتغالزایی 2 هزار نفر توسط شركت ایران خودرو با اعتبار 500 میلیارد ریال تسهیلات بانكی با پیشرفت فیزیكی 25 درصدی در حال انجام است.
به گفته وی اجرا و راه اندازی طرح بیوایمپلنت (ساخت اجزای بدن انسان) با پیشرفت فیزیكی 32 درصد در حال انجام است؛ مطالعه و ایجاد خوشه صنعتی صنایع پایین دستی پتروشیمی و پلی اتیلن كرمانشاه هم در حال اجراست و احداث شهرك صنعتی مرزی با كشور عراق پیشرفت فیزیكی 85 درصدی دارد كه تاكنون بیش از 100 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمانشاه نیز به ایرنا گفت: رهبر معظم انقلاب در سفر به كرمانشاه به مسئولان تاكید كردند كه وعده هایی به مردم بدهید كه قابل اجرا و عمل باشد اما در حالی كه در این سفر هزار میلیارد ریال كمك فنی - اعتباری به بخش صنعت استان تصویب شد هنوز از یك ریال آن هم خبری نیست
رضا رحیمی با اشاره به اینكه جا داشت این اعتبار در قالب یك ردیف در بودجه گنجانده شود، تصریح كرد: این كمك فنی – اعتباری باید با منابع بانكی تلفیق شود تا با پایین آوردن حدود 10 درصدی نرخ بهره، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در استان تشویق كند.

* امور اقتصادی و دارایی (گمرك)
الیاسی در باره تنها مصوبه گمركی این سفر هم گفت: یك دستگاه ایكس‌ ری برای نصب در گمرك پرویزخان خریداری و مقرر شده است كه تا پایان سال 94 نصب شود.

* ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) – بنیاد بركت
وی افزود: همچنین اجرای طرح های اشتغال‌زا در مناطق محروم استان كرمانشاه با سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد ریال و احداث 9 مدرسه ابتدایی و راهنمایی با 32 كلاس در مناطق محروم با اعتبار حدود 13 میلیارد ریال محقق شده است.

* جهاد كشاورزی
اختصاص مبلغ یك هزار و 500 میلیارد ریال برای اجرای عملیات آب و خاك شامل توسعه روش های نوین آبیاری و تجهیز و نوسازی اراضی تحت پوشش سدها و شبكه های آبیاری، مبلغ 120 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت از محل طرح كمك های فنی و اعتباری برای افزایش تولید محصولات باغی زراعی و گلخانه ای، مبلغ 30 میلیارد ریال برای مرمت و نگهداری راههای عشایری و احداث ابنیه فنی سطح استان، مبلغ پنج میلیارد ریال برای احداث باغهای مثمر، مبلغ 16 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش تولید آبزیان، مبلغ 300 میلیارد ریال تسهیلات بانكی (سرمایه در گردش) برای پرواربندی، مبلغ پنج میلیارد ریال برای تامین واكسن و توسعه خدمات بهداشتی دام در مناطق عشایری و روستایی و 300 میلیارد ریال برای مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری استان از جمله مصوبات كشاورزی سفر رهبر انقلاب است كه به گفته الیاسی تخصیص یافته است.
وی افزود: همچنین اجرای پروژه های كانون اسكان عشایری سكر شهرستان دالاهو با اعتبار 34 میلیارد ریال و تامین آب كشاورزی عشایر پشته حاجیان گیلانغرب با هزینه پنج میلیارد ریال در حال پیگیری است.

* بهداشت و درمان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه در ادامه به پروژه های بهداشت و درمان مصوب سفر رهبر انقلاب به استان اشاره و عنوان كرد: احداث ساختمان مركز سوختگی در بیمارستان امام رضا (ع) كرمانشاه با اعتبار 80 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی 47 درصدی برخوردار است و تا پایان سال 94 به بهره برداری می رسد؛ تاكنون بیش از 150 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.
وی گفت: احداث و تجهیز كلینیك تخصصی جامع در دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با اعتبار 40 میلیارد ریال كه از پیشرفت فیزیكی 67 درصد برخوردار است و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
الیاسی افزود: تامین تجهیزات بیمارستانی استان كرمانشاه با اعتبار 60 میلیارد ریال، اختصاص مبلغ 35 میلیارد ریال برای بازسازی اورژانس های بیمارستان های سطح استان، 60میلیارد ریال برای تامین تجهیزات پیشرفته پزشكی در دانشگاه علوم پزشكی، 20 میلیارد ریال برای احداث مركز بهداشتی و درمانی دولت آباد كرمانشاه و اختصاص مبلغ 24.5 میلیارد ریال برای احداث پنج مركز بهداشتی و درمانی در اسلام آباد غرب (سه واحد)، پاوه (یك واحد) و هرسین (یك واحد) هم از دیگر مصوباتی اجرا شده است.

*صدا و سیما
آنچنان كه الیاسی گفت: مبلغ 200 میلیارد ریال هم برای احداث سایت جدید تولید و پخش مركز صدا و سیمای كرمانشاه تخصیص یافته كه در حال اجراست.
الیاسی افزود: اختصاص مبلغ 100 میلیارد ریال برای راه اندازی فرستنده دیجیتال تلویزیونی در ایستگاههای پرقدرت كوح نوح و قلعه غازی و فرستنده متوسط قدرت دیجیتال در فرمانداریها و بخش های مهم استان و 150 میلیارد ریال برای تكمیل پوشش تلویزیونی از 80 درصد به 98 درصد هم محقق شده است.

* فرهنگ و ارشاد اسلامی
عمده مصوبات سفر رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ و ارشاد معطوف به ایجاد كتابخانه و مجتمع های فرهنگی است.
آنچنان كه الیاسی می گوید: 90 میلیارد ریال اعتبار برای مطالعه، احداث و تجهیز نگارخانه و سالن همایش های كرمانشاه اختصاص یافته كه در حال اجرا و از پیشرفت فیزیكی 20 درصد برخوردار است.
'احداث چهار باب مجتمع فرهنگی و هنری در بخش بیستون، شهرك دانش كرمانشاه، گواور گیلانغرب و سرپل ذهاب هم در حال اجرا و از پیشرفت فیزیكی 40 درصدی برخوردار است كه تا پایان سال 94 به بهره برداری می رسد.'
احداث كتابخانه در اسلام آباد غرب با اعتبار 10 میلیارد ریال، اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای احداث 10 كتابخانه روستایی و اختصاص 2 میلیارد ریال برای تجهیز 100 كانون فرهنگی و هنری مساجد سطح استان و تخصیص هشت میلیارد ریال جهت احداث كتابخانه عمومی جعفرآباد كرمانشاه از دیگر مصوباتی است كه بنابر گفته الیاسی محقق شده است.
وی افزود: اختصاص 5.7 میلیارد ریال با هدف احداث مجتمع فرهنگی شهرك شهدای سنقر، فرهنگسرای كوی طالقانی هرسین و تجهیز كتابخانه مشاركتی تازه آباد هرسین مصوبه دیگر است كه تاكنون مبلغ یك میلیارد ریال برای تجهیز كتابخانه های عمومی هرسین اختصاص یافته و مابقی عملیاتی نشده است.

* ورزش و جوانان
احداث 74 سالن ورزشی و زمین روباز از مهمترین مصوبات ورزشی سفر رهبر انقلاب است كه برخی از آنان تكمیل و برخی هم در حال ساخت است.
به گفته الیاسی احداث سالن 6 هزار نفری ولایت در كرمانشاه با اعتبار 150 میلیارد ریال 36 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و تاكنون 110 میلیارد ریال به آن اختصاص یافته است.
وی گفت: همچنین اختصاص 25 میلیارد ریال برای احداث 50 زمین روباز ورزشی در سطح استان، تخصیص 63 میلیارد ریال برای احداث یك سالن ورزشی سقف بلند، اختصاص 15 میلیارد ریال برای احداث سالن ورزشی دولت آباد كرمانشاه و 6.5 میلیارد ریال برای احداث 2 سالن ورزشی در پاوه و یك مجموعه ورزشی در شرف آباد اسلام آبادغرب محقق شده است.

*وزارت كشور
سه مصوبه هم در حوزه وزارت كشور به تصویب رسید كه به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه شامل اختصاص مبلغ 130 میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی مربوط به پاسگاه ها و كلانتریهای استان و كمك به عمران شهری شهرداریهای سطح استان با اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال محقق شده است اما تاكنون كمك 100 میلیارد ریالی به قطار شهری كرمانشاه طی سال های 90 و 91 اختصاص نیافته و در حال پیگیری برای تامین اعتبار است.

* علوم، تحقیقات و فناوری
مصوبات بخش وزارت علوم معطوف به توسعه زیرساخت های دانشگاهی از جمله در حوزه پژوهش است.
الیاسی در این باره گفت: مصوبه احداث ساختمان مركزی و دانشكده انرژی دانشگاه صنعتی كرمانشاه با اعتبار 100 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی 67 درصد برخوردار است و تا سال 95 بهره برداری می رسد.
وی اظهار داشت: مصوبه اختصاص 35 میلیارد ریال برای احداث آزمایشگاه مركزی دانشگاه رازی هم محقق شده و از پیشرفت فیزیكی 27 درصد برخوردار است؛ همچنین احداث خوابگاه 300 نفره دختران این دانشگاه محقق شده و پیشرفت فیزیكی 77 درصدی دارد.
'احداث مجتمع كلاسی و آموزشی پردیس طاقبستان، اختصاص مبلغ 7.5 میلیارد ریال برای خرید و تامین تجهیزات آزمایشگاهی و كارگاهی دانشگاه صنعتی كرمانشاه، اختصاص مبلغ 80 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های واحدهای پیام نور و اختصاص مبلغ 100 میلیارد ریال برای تامین تجهیزات مراكز آموزشی دانشگاههای رازی، صنعتی، پیام نور و علوم پزشكی از دیگر مصوبات محقق شده است.'

*بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس
طرح هایی كه برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و ارزش های دفاع مقدس در سفر رهبر معظم انقلاب به كرمانشاه به تصویب رسید، بیشتر شامل تاسیس یا توسعه یادمان های جنگ است.
الیاسی در این باره گفت: اجرای طرح یادمان شهدا و دفاع مقدس پادگان ابوذر سرپل ذهاب با مبلغ 20 میلیارد ریال از محل منابع بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس محقق شده است.
وی اظهار داشت: اجرای طرح یادمان شهدا و دفاع مقدس سومار قصرشیرین با مبلغ 15 میلیارد ریال از محل منابع بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و احیا و گویاسازی 10 نقطه از مناطق عملیاتی استان كرمانشاه با مبلغ 40 میلیارد ریال محقق شده و اجرای طرح یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس مرصاد كرمانشاه با مبلغ 110 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی 57 درصدی برخوردار است.
به گفته الیاسی آبرسانی و برق رسانی به محل یادمان بازی دراز سرپل ذهاب با مبلغ 10 میلیارد ریال، اجرای طرح یادمان شهدا و دفاع مقدس بازی دراز سرپل ذهاب با مبلغ 25 میلیارد ریال، اختصاص مبلغ 30 درصد از 10 درصد الزام اختصاص اعتبارات میراث فرهنگی برای اردوهای راهیان نور استان كرمانشاه و اجرای طرح یادمان شهدا و مركز فرهنگی گیلانغرب با مبلغ 90 میلیارد ریال از دیگر مصوباتی است كه محقق شده است.

* بنیاد مسكن
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه در ادامه مصاحبه با ایرنا به مصوبات حوزه بنیاد مسكن اشاره كرد و گفت: مشكل تسهیلات احداث 500 واحد مسكونی محرومین شهری در استان كرمانشاه با اعطای تسهیلات بانكی برای ساخت توسط بنیاد مسكن انقلاب اسلامی مرتفع شده و از پیشرفت فیزیكی مناسبی برخوردار هستند.
وی افزود: اختصاص مبلغ 15 میلیارد ریال بلاعوض از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری و مبلغ 15 میلیارد ریال بلاعوض از منابع حساب 100 امام توسط بنیاد مسكن برای كمك به ساخت یك هزار و 500 واحد مسكن روستایی هم محقق شده است؛ همچنین 300 میلیارد ریال برای اجرای طرح های هادی روستاهای اولویت دار تخصیص یافته است.

*بنیاد شهید و امور ایثارگران
به گفته الیاسی اختصاص مبلغ 35 میلیارد ریال برای تامین 500 واحد مسكونی برای خانواده های معظم شاهد و تكمیل مركز توانبخشی و فرهنگی ایثارگران كرمانشاه با اختصاص مبلغ 40 میلیارد ریال محقق شده و ایجاد ردیف مستقل به نام بنیاد شهید استان به مبلغ 300 میلیارد ریال هم در حال پیگیری است.

* جمعیت هلال احمر
در سفر رهبر انقلاب طرح هایی هم در حوزه هلال احمر استان به تصویب رسید كه الیاسی در باره وضعیت تخصیص بودجه آنها گفت: احداث و تجهیز مراكز امدادی هلال احمر در شهرستان های پاوه٬ اسلام آباد٬ سنقر و كنگاور با اختصاص مبلغ 26 میلیارد ریال و احداث و تجهیز مركز امدادی هلال احمر در كرمانشاه با اختصاص مبلغ 14 میلیارد ریال و نیز خرید خودروهای امدادی هلال احمر برای استان با اختصاص مبلغ 45 میلیارد ریال محقق شده است.

* بهزیستی و كمیته امداد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه در ادامه اظهار داشت: مبلغ 50 میلیارد ریال برای تهیه جهیزیه پنج هزار مددجوی بهزیستی و كمیته امداد تخصیص یافته و اختصاص مبلغ 12 میلیارد ریال برای تامین چهار هزار مورد لوازم منزل محرومین این 2 نهاد محقق شده است.
وی همچنین از اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال برای تعمیر سه هزار واحد مسكونی و احداث سرویس بهداشتی و حمام محرومین و معلولین و تخصیص مبلغ 6 میلیارد ریال برای گازكشی 2 هزار منزل محرومین بهزیستی و كمیته امداد خبر داد.
'اختصاص 2 میلیارد ریال برای تامین وسایل كمك توانبخشی معلولین، 20 میلیارد ریال برای كمك به تخریب و بازسازی شیرخوارگاه معتضدی، 20 میلیارد ریال برای كمك های موردی به مددجویان، 70 میلیارد ریال برای خرید یا احداث هزار واحد مسكن شهری محرومین، اعطای تسهیلات بانكی به مراكز خدمات تحت پوشش بهزیستی و كمیته امداد، 20 میلیارد ریال برای احداث یا خرید 2 مركز نگهداری كودكان بی سرپرست، 30.6 میلیارد ریال برای تامین یك ماه مستمری برای افراد تحت پوشش بهزیستی و كمیته امداد، تخصیص 35 میلیارد ریال برای احداث و تجهیز مركز فرهنگی و رفاهی مدد جویان بهزیستی، اختصاص مبلغ هفت میلیارد ریال جهت احداث خوابگاه دانش آموزان تحت حمایت كمیته امداد و تخصیص 10 میلیارد ریال جهت احداث 2 واحد مركز آموزش خودكفایی خانواده كمیته امداد از دیگر مصوبات این سفر بوده كه محقق شده است.'

*شركت شهرك های صنعتی
الیاسی در ادامه گفت: مطالعه و ایجاد شهرك فناوری كرمانشاه، مطالعه و ایجاد خوشه صنعتی پایین دستی پتروشیمی و پلی اتیلن كرمانشاه، مطالعه و اجرای تصفیه خانه های شهرك های بیستون٬ سنقر و كنگاور، اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای احداث شهرك صنعتی مرزی با عراق و اختصاص 50 میلیارد ریال برای كمك به ایجاد و تكمیل زیرساخت های لازم برای نواحی صنعتی با اولویت مناطق محروم از دیگر مصوبات محقق شده است.

* ستاد كل نیروهای مسلح
آنچنان كه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه خبر داد، در حوزه نظامی هم اقدامات مناسبی صورت گرفته است از جمله 'اختصاص 62 میلیارد ریال برای تعمیر و نوسازی پادگان ها، پاسگاه های مرزی و كلانتری و منازل سازمانی و خرید میدل باس برای نیروهای نظامی و انتظامی سطح استان و ایجاد ردیف اعتباری در لایحه بودجه سال 91 و 92 به میزان سالانه 300 میلیارد ریال برای تسریع در پاكسازی میادین مین.'
وی افزود: همچنین اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای بازسازی پادگان ابوذر، 260 میلیارد ریال برای اجرای طرح های كلانتری ها و پاسگاههای مرزی، 100 میلیارد ریال برای احداث جاده های منتهی به ارتفاعات شاهو و دالاهو و 77.2 میلیارد ریال برای تعمیر و نوسازی پادگانها و منازل سازمانی نیروهای نظامی محقق شده است.

* تعاون، كار و رفاه اجتماعی
در بخش تعاون، كار و رفاه اجتماعی هم چند مصوبه وجود دارد كه منابع مالی آن اختصاص پیدا كرده است.
الیاسی در این باره گفت: اختصاص مبلغ 100 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای هزار مورد وام خود اشتغالی جهت كمك به اجرای طرحهای افراد تحت پوشش كمیته امداد، مبلغ 30 میلیارد ریال برای تعمیر و بازسازی مراكز آموزش فنی و حرفه ای استان، مبلغ 90 میلیارد ریال برای احداث سه دهكده مهارتی در سه شهرستان استان محقق شده است.
وی گفت: برای تامین تجهیزات مركز تربیت مربیان فنی و حرفه ای فناوری برتر كرمانشاه هم مبلغ 60 میلیارد ریال اختصاص یافته و طرح در حال اجرا است.

* وضعیت تخصیص بودجه سایر مصوبات
در حوزه قضایی هم كمك به آزادی 305 زندانی (جرائم غیرعمد) بی بضاعت، احداث 9 باب مسجد در زندانهای استان و ساخت كارگاه آموزشی اردوگاه ماهیدشت كرمانشاه از جمله مصوباتی است كه الیاسی از تحقق آنها خبر داد.
'احداث مركز تحقیقات سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی با اعتبار 40 میلیارد ریال، اختصاص مبلغ 80 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های واحدهای دانشگاه پیام نور استان و اختصاص مبلغ 47.1 میلیارد ریال تسهیلات ضروری برای سه هزار و 140 نفر از بازنشستگان و موظفین استان بخشی دیگر از مصوبات محقق شده سفر رهبر انقلاب به استان كرمانشاه است.'
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه همچنین گفت: مبلغ 400 میلیارد ریال از منابع دفتر مقام معظم رهبری برای اجرای فضاهای آموزشی٬ مساجد٬ مسكن محرومین٬ حوزه های علمیه و حمایت از زندانیان چك و دیه و مبلغ هزار و 550 میلیارد ریال از ردیف سفرهای مقام معظم رهبری برای اجرای فضاهای آموزشی و بهداشتی٬ آب و فاضلاب٬ بیمارستانی٬ تبلیغات اسلامی و... اختصاص پیدا كرده كه البته تاكنون بیش از چند برابر مصوبه مذكور به عنوان اعتبار مازاد بر مصوب به پروژه ها برای تعهدات تامین اعتبار نشده وزارتخانه ها اختصاص یافته است.
آنچنان كه الیاسی گفت احداث٬ تعمیر و تكمیل مساجد سطح استان با اختصاص مبلغ 60 میلیارد ریال، اجرای طرح توسعه حرم حضرت احمد بن اسحاق (ع) با اختصاص مبلغ 45 میلیارد ریال، اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال برای كمك به حسینیه ها و فعالیت های مذهبی مساجد سطح استان و اختصاص مبلغ هشت میلیارد ریال برای اجرای پروژه های مساجد از مصوبات حوزه اوقاف و امور خیریه است كه محقق شده.
وی عنوان كرد: اختصاص مبلغ 4.5 میلیارد ریال بابت اهدایی مقام معظم رهبری به طلاب، روحانیان و ائمه جماعات اهل سنت هم كاملا محقق شده ضمن اینكه مبلغ 6.3 میلیارد ریال برای اجرای طرح ها و برنامه های عمرانی، تبلیغی و فرهنگی هم تخصیص یافته است.
الیاسی گفت: اختصاص مبلغ 700 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به صندوق مهر امام رضا(ع) برای كمك به اجرای طرح های اشتغالزا محقق شده است.
سفر رهبر انقلاب به كرمانشاه چند مصوبه هم برای حوزه های علمیه استان داشت كه به گفته الیاسی اختصاص 6 میلیارد ریال برای كمك به صندوق قرض الحسنه طلاب حوزه های علمیه استان، مبلغ 63.6 میلیارد ریال برای احداث و تكمیل حوزه های علمیه هرسین، قصرشیرین، اسلام آباد غرب، آیت الله بروجردی كرمانشاه، سنقر، صحنه، كنگاور و سرپل ذهاب و مبلغ 19.6 میلیارد ریال برای احداث و تكمیل استادسرا حوزه های علمیه اسلام آبادغرب، آیت الله بروجردی كرمانشاه، گیلانغرب، صحنه، كنگاور و شهبازخان كرمانشاه محقق شده است.
وی در باره مصوبات حوزه وزارت آموزش و پرورش هم اظهار داشت: مبلغ 224.35 میلیارد ریال برای احداث و تجهیز مدارس و پروژه های آموزش و پرورش و پروژه های ورزشی تخصیص یافته و مبلغ 10 میلیارد ریال برای احداث كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در شهرك امام خمینی (ره) كرمانشاه و مبلغ 25 میلیارد ریال با هدف احداث مجتمع فرهنگی و هنری كانون پرورش فكری كودكان شهر كرمانشاه اختصاص پیدا كرده كه همگی محقق شده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 20 مهرماه 90 وارد كرمانشاه شدند و در سفر 9 روزه خودشان علاوه بر سخنرانی در جمع مردم كرمانشاه در شهرهای پاوه، گیلانغرب و كنگاور نیز حضور یافتند و برای مردم این شهرستانها سخنرانی كردند
7444/8066

سرخط اخبار استان‌ها