با نگاهی به تاریخچه پرسش روسای جمهوری از دانش آموزان

پرسش مهر 16 ساله شد

تهران - ایرنا - پرسش مهر طرحی است که بنابر سنت هرسال کشورمان از 16 سال پیش، رییس جمهوری وقت سوالاتی از دانش آموزان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در روز اول مهر می پرسد و بهترین پاسخ ها از سوی دانش آموزان مورد تقدیر قرار می گیرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، پرسش مهر براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور برای دانش آموزان و معلمان سراسر کشور اجرا می شود که در آن رییس جمهوری وقت متناسب با مطالعات و پژوهش های دفتر ریاست جمهوری یکی از مهم ترین مسایل کشور و یا تعلیم و تربیت را به عنوان پرسش مهر مطرح می کند. این طرح اهدافی همچون تقویت روحیه مسوولیت پذیری در بین دانش آموزان و مشارکت آنان و فرهنگیان، تقویت اعتماد به نفس در نسل جوان و نوجوان و تقویت هویت دینی و ملی در نسل نوجوان را دنبال می کند. کلید اولیه اجرای طرح پرسش مهر همزمان با آغاز سال تحصیلی 77 -1376 و در مراسم بازگشایی مدارس توسط رییس جمهوری وقت روشن شد و وی با حضور در یکی از مدارس زلزله زده استان اردبیل خطاب به دانش آموزان، جوانان و نوجوانان کشور اسلامی و دعوت از آنان برای مشارکت فعال و گسترده و ارایه راه حل های عملی برای حل مشکل جامعه، سنت حسنه ای را در عرصه فرهنگی پایه گذاری کرد. وی ضمن ترغیب دانش آموزان به تفکر و تامل بیشتر در موضوعات مهم و اساسی کشور و انقلاب، از آنان خواست راه حل های اساسی خود را به مسوولان ارایه دهند. پرسش های مطرح شده پیرامون قانونمندی و احترام به قانون و راهکارهای استقرار امنیت و راه حل های عملی برای بیرون راندن بیگانگان از منطقه با هدف پرورش و روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و تحقیق و پرسش گری و ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری در جوانان و نوجوانان و حضور پر نشاط و جدی در عرصه فعالیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بیان شد. اولین پرسش مهر در قالب طرح بنمار و در تمام رشته های فرهنگی و هنری مطرح شد و در مجموع پنج میلیون و 53 هزار و 767 دانش آموز در آن شرکت و برگزیدگان دانش آموزی جوایز خود را از رییس جمهور دریافت کردند. دومین پرسش مهر در سال 80 - 1379 با دو پرسش دین و آزادی در قانون اساسی که روح ملت و اساس وحدت ملی است، چه جایگاهی دارد؟ و با گفت و گوی تمدن ها چگونه می توانیم جهانی زیباتر و انسانی تر بسازیم؟ مطرح شد. در این طرح نیز در نهایت شش میلیون و 400 هزار و 167 دانش آموز دوره های مختلف شرکت کردند که 300 نفر برگزیده کشوری شناخته شدند. سومین پرسش مهر در سال تحصیلی 82 - 1381 با طرح سه سوال شامل راز و رمز انحطاط تمدن بزرگ ایران اسلامی و طرز تلقی منفی جهان نسبت به آن چیست؟، انقلاب اسلامی در گشودن راه رهایی از این نگون ساری چه نقشی داشته است؟ و برای رساندن کشور و ارتقای ملت به جایگاه شایسته و واقعی خود در جهان امروز و تاریخ چه باید کرد؟ برگزار شد که در مجموع 2 میلیون و 597 هزار و 933 دانش آموز در پاسخ به این سوالات مشارکت کردند و 365 نفر نیز برگزیده کشوری شدند. در چهارمین پرسش مهر، رییس جمهوری وقت دو سوال شامل در جهان به هم پیوسته امروز چگونه می توانیم با پرهیز از تنش های جهانی و دستیابی به پیشرفت همه جانبه و پایدار، هویت دینی و ملی خود را حفظ کرد و موانع مهرورزی و عوامل خشونت اعم از ترور و جنگ در عرصه جهانی چیست و مبارزه با آنها و حرکت به سوی صلح مبتنی بر عدالت چگونه میسر است؟ مطرح کرد. در این مسابقه نیز یک میلیون و 783 هزار و 697 دانش آموز و فرهنگی شرکت کردند که شش هزار اثر در قالب های مختلف فرهنگی و هنری به مرحله کشوری راه یافت و 400اثر برگزیده کشوری شدند. پرسش مهر پنجم در سال 84 - 1383 در مدرسه الغدیر شهر تهران برگزار شد و رییس جمهوری آن سال ها چهار سوال مطرح کرد که شامل نسبت رشد عقلانی، آزادی، برابری و اخلاق در نظام داد بنیاد مهدوی مورد انتظار ما چگونه است و آگاهی و اراده آدمی در رسیدن به این نظام چه نقشی دارد؟، مهدویت در ادیان الهی بویژه یهودیت، مسیحیت و زرتشت چگونه است؟، از نهضت مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت و انمقلاب بزرگ اسلامی ایران چه درس هایی می آموزیم؟ ملت رشید ایران چه می خواست و به چه رسید؟ و اصلاحات در 150 سال اخیر در کشور تاکنون چه نقشی داشته است؟ موانع و دستاوردهای آن چگونه بوده است؟، بود. در این طرح نیز یک میلیون و 853 هزار و 91 دانش آموز و فرهنگی شرکت کردند و 500 نفر نیز برگزیده کشوری شدند. در پرسش مهر ششم همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید رییس جمهوری نیز این سوال ها را مطرح کرد که چرا عدالت زیباست و رابطه عدالت با پیشرفت کشور چیست؟، رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم چگونه است؟، موانع گسترش عدالت در کشور چیست و چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟ و مصادیق و زمینه های عدالت در حوزه آموزش و پرورش کدام است و در تعلیم و تربیت چه راهکارهایی پیشنهاد می دهید؟ در طرح پرسش مهر هفتم نیز رییس جمهوری دولت هشتم همزمان با آغاز سال تحصیلی به سنت هر سال ذهن دانش آموزان را درگیر این سوال ها کرد که نقش مهرورزی در پیشرفت و تعالی جامعه، برپایی عدالت، ایجاد وحدت اتحاد بین امت و ایجاد جامعه پیشرفته و نمونه چیست؟ و چگونه همدیگر را دوست داشته باشیم، موانع محبت و مهرورزی چیست و چه کسانی نمی خواهند دوست، یار و عاشق یکدیگر باشند؟ اما در طرح پرسش مهر هشتم در آغاز سال تحصیلی جدید سوال رییس جمهوری دولت نهم از دانش آموزان این بود عواملی که ما را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می دهد چیست؟، عوامل پیشرفت، راه های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟ و موانع پیشرفت کدامند و چه کنیم تا با سرعت به سمت قله ها حرکت کنیم؟ رییس جمهوری همچنین در طرح پرسش مهر 9 نیز چند سوال برای دانش آموزان مطرح کرد که شامل این سوال ها بود: چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم . راه های خدمتگزاری چیست ؟ چگونه باید خدمت کرد؟ چه عواملی دست به دست هم بدهند که روحیه خدمتگزاری درجامعه گسترش پیدا بکند؟ فواید و نتایج خدمتگزاری چیست؟ تاثیر خدمتگزاری روی فرد خدمتگزار چگونه است؟ تاثیرخدمتگزاری روی محیط اجتماعی، روی منافع و مصالح یک ملت و در بسط فرهنگ مهرورزی و خدمتگزاری چیست؟ وظیفه آموزش و پرورش در این رابطه چیست؟ وظیفه دولت و مسوولان ، وظیفه رسانه ها و اصحاب فرهنگ و تبلیغات در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست ؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری در بین آحاد مردم، یک کشور و یک ملت می تواند به قله های سعادت برسد ؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری، مشکلات جامعه برطرف می شود ؟ آیا بدون روحیه خدمتگزاری فاصله ها و تبعیض ها و محرومیت ها برطرف خواهد شد ؟ سوال این است که چگونه خدمتگزار خوبی برای جامعه باشیم ؟ دانش آموزان چه می توانند بکنند ، چگونه می توانند به کشور، ملت و خانواده شان خدمت کنند ؟ جامعه فرهنگی ما چه می تواند بکند و همین طور بقیه اقشار؟ رییس جمهوری وقت همچنین پرسش مهر 10 را به موضوعاتی چون رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا می توان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟ پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسان ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟، اختصاص داد. اما در پرسش مهر 11و 12 سوال رییس جمهوری از دانش آموزان این بود که تصویری که از آینده ایران در ذهن شماست، چیست و دوست دارید ایران به کجا برسد؟ و اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامه ایی دارید؟ در ادامه طرح پرسش مهر از سوی رییس جمهوری در دوره های مختلف، دکتر حسن روحانی در اولین سال ریاست جمهوری خود در سال تحصیلی 92 - 91 در قالب پرسش مهر 13 از دانش آموزان پرسید که عزیزان من و دانش آموزان سراسر کشور اگر پدر شما رییس جمهوری باشد چه اقدامی را به او توصیه می کنید که بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی جامعه ایران بگستراند؟ در طرح پرسش مهر 14 همزمان با آغاز سال تحصیلی 93- 92، دکتر روحانی خطاب به دانش آموزان این سوال را مطرح کرد که اگر پدر شما رییس جمهوری باشد چه اقدامی به او توصیه می کنید تا بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی بگستراند؟ همزمان با اعلام فراخوان پرسش مهر 14 در مجموع 8 میلیون و 500 هزار دانش آموز آثار خود را به کنگره ارسال کردند. این دانش آموزان شامل سه میلیون نفر در دوره ابتدایی، یک میلیون و 700 هزار نفر در دوره متوسطه اول و سه میلیون و 800 هزار نفر در دوره متوسطه دوم بودند. دانش آموزان و فرهنگیان در حوزه های رسانه و فضای مجازی، ادبی ـ پژوهشی، هنرهای آوایی، نمایشی، فیلم کوتاه، هنرهای دستی و تجسمی آثار خود را در سطح مدارس استان ها به داوری گذاشتند که در نهایت برگزیدگان دوره متوسطه دوم شامل یک هزار و 870 نفر به جشنواره های کشوری اصفهان و نیشابور راه یافتند و در نهایت 220 نفر به عنوان برگزیده کشوری این کنگره انتخاب شدند. دکتر روحانی در آغاز سال تحصیلی 94 - 93 نیز موضوع آب را محور اصلی طرح پرسش مهر 15 قرار داد و با توجه به هشدارهای کم آبی و بحران آب این سوال را برای دانش آموزان مطرح کرد که عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبروست. هر کدام از ما چگونه از آب های ایران می توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟ پس از جمع بندی پاسخ این سوال رییس جمهوری، بنابر اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش حدود سه میلیون و 189 هزار دانش آموز و فرهنگی در طول سال تحصیلی 94 - 93 به سوال رییس جمهوری در قالب طرح پرسش مهر 15 با موضوع آب پاسخ دادند. با بررسی های انجام شده در نهایت 2 هزار و 581 فیلم کوتاه، 2 هزار و 451 سرود، 12 هزار و 211 شعر، 318 هزار و 639 نقاشی، 47 هزار و 854 کاریکاتور، یک هزار و 451 نمایش نامه، 42 هزار و 272 عکس، چهار هزار و 95 مقاله پژوهشی، 9 هزار و 949 پوستر، 14 هزار و 773 داستان و 11 هزار و 952 وبلاگ به دبیرخانه ارسال شد. داوران پس از ارزیابی آثار ، در نهایت 113 دانش آموز، 130 فرهنگی و پنج خانواده را برگزیده کشوری معرفی کردند که این برگزیدگان در کنگره پرسش مهر 15 تقدیر شدند. اما در شانزدهمین سال ارایه پرسش مهر از سوی رییس جمهوری و همزمان با آغاز سال تحصیلی 95 - 94، دکتر روحانی این سوال را مطرح کرد که به نظر شما دانش آموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور ما هستید چه فرصت های جدیدی از لحاظ علمی، فناوری، دانش، اقتصادی و روابط ما با همسایگان و همچنین با دنیا به وجود آمده است؟ پس از پایان تحریم و ماه های آینده فرصت پیش روی ما چیست و چگونه باید به بهترین وجه از این فرصت استفاده کنیم؟. روند اجرای طرح پرسش مهر در طول سالیان گذشته و ارایه سوالات از سوی روسای جمهوری وقت کشور نشان دهنده اهمیت امر تعلیم و تربیت و درگیر کردن ذهن دانش آموزان در موضوعات مهم کشور است تا در کنار فرآیند آموزش، در عرصه های مختلف بتوانند اظهار نظر کرده و در واقع نوعی زندگی اجتماعی را بیاموزند. فراهنگ ** 1883**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال