۳ مهر ۱۳۹۴، ۲۱:۴۷
کد خبر: 81772886
T T
۰ نفر
روحانی: مشكلات ایران و آمریكا با دست دادن حل نمی شود/نگرش ها و عملكردها باید عوض شوند

نیویورك- ایرنا- رئیس جمهوری كشورمان صبح جمعه به وقت محلی در نیویورك، در دیدار مدیران و مجریان ارشد رسانه های آمریكایی و بین المللی با تشریح و تبیین مواضع منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، به پرسش های آنان پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای این نشست به موضوع توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 اشاره كرد و گفت: سال گذشته بحث بر سر این بود كه آیا این مذاكرات به نتیجه می رسد یا خیر؟ اما اكنون سئوال این است كه آیا این توافق بخوبی اجرایی خواهد شد و آیا می تواند زمینه ای برای توافقات بهتر و حل اختلافات در خصوص مسایل دیگر باشد؟
رئیس جمهوری سپس به تشریح تغییرات و تحولات رخ داده در منطقه پرداخت و گفت: اوضاع عراق امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده هر چند كه برای موفقیت ارتش و مردم عراق در مقابل گروه های تروریستی هنوز قدم های مهمی باقیمانده است؛ درخصوص سوریه نیز بحث آوارگان سوری ابعاد جدیدی از مسائل منطقه ای و بین المللی را پدید آورده است.
روحانی با تاكید بر اینكه «آوارگان سوری مردمی هستند كه پیش از این با آرامی در سوریه و با مدیریت همین حكوت زندگی می كردند و تروریست ها و جنگ افروزان دلیل اصلی آوارگی آنان هستند»، ادامه داد: وضعیت در یمن امسال در مقایسه با سال گذشته بدتر شده است. مردم با مداخله نظامی و حملات برخی كشورهای منطقه بویژه عربستان در وضعیت غیرقابل تحملی بسر می برند و باید برای نجات مردم فكر عاجلی كرد.

** رسانه ها اجازه ندهند دشمنی و بدبینی ها میان ملتها گسترش یابد
رئیس جمهوری افزود: از رسانه های همگانی انتظار می رود كه به سیاستمداران برای هموارتر كردن مسیری كه به نفع مردم منطقه باشد، كمك كنند و اجازه ندهند دشمنی ها و بدبینی های غیرواقعی میان ملت های منطقه گسترش یابد.
روحانی در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسشی درباره امكان مبادله زندانیان آمریكایی و ایرانی و از جمله خبرنگار واشنگتن پست، گفت: برخی از این افراد از نظر ما ایرانی هستند زیرا طبق قوانین ایران، ما دو تابعیتی را نمی پذیریم و البته از سوی دیگر، عده ای ایرانی نیز در آمریكا زندانی یا بی دلیل تحت تعقیب هستند.
رئیس جمهوری افزود: من با كلمه مبادله و تبادل موافق نیستم و معتقدم باید هر دو دولت بر مبنای قانون به تسریع در امور قضایی، تسهیل در امور كنسولی و درنهایت آزادی سریعتر آنها كمك كنند. البته موضوع زندانیان در ایران در اختیار قوه قضاییه است و قویه مجریه دخالت مستقیمی در این زمینه نمی تواند انجام دهد. در عین حال رئیس جمهوری به عنوان مجری قانون اساسی می تواند موضوع را پیگیری كند و اگر لازم بود تذاكرات لازم را بدهد. برای من مهم است كه این افراد اگر راهی وجود دارد زودتر آزاد شوند.

** ایران طرح خود درباره سوریه را با كشورهای علاقه مند به مشورت گذاشته است
در ادامه از رئیس جمهوری سئوال شد كه ایران با رژیم اسد پیوند دارد، آیا میان ایران و آمریكا در ارتباط با سوریه هماهنگی صورت گرفته است و به طور نمونه آیا وزیران خارجه دو كشور صحبت و هماهنگی داشته اند؟ ، روحانی پاسخ داد: ایران با حكومت سوریه روابط داشته و خواهد داشت. آنچه در سوریه اتفاق افتاده این بوده كه گروهی در داخل به حكومت معترض بودند اما در فاصله كمی فعالیت های گروه های تروریستی در آن كشور چنان تشدید شد كه آن گروه معترض عملا به سایه رفتند و درگیری كنونی به درگیری گروه های تروریستی و ارتش سوریه تبدیل شده است.
روحانی افزود: البته معتقدیم باید فضایی ایجاد شود كه معترضان نیز نظرات خود را اعلام كنند و در فرایندی، تغییرات لازم در قانون اساسی نیز ایجاد شود.
وی تصریح كرد: اما امروز نگرانی اصلی آوارگی مردم سوریه، تخریب آن كشور توسط گروه های تروریستی و كشته شدن مردم بیگناه این كشور به دست تروریستهاست. مبارزه با تروریسم بی تردید اولویت اول سوریه است. ثبات بدون دموكراسی ممكن نیست و از طرف دیگر نمی توان وسط میدان تروریسم و جنگ از دموكراسی گفت و صندوق رای گذاشت.
رئیس جمهوری افزود: ایران نیز برای سوریه طرحی دارد و آن را با دوستان و كشورهای علاقه مند به مشورت گذاشته است؛ امیدواریم راه حلی جمعی برای سوریه پیدا شود كه پایان آن، پایان تروریسم، بازگشت آوارگان به كشورشان و فرایند گفت وگو میان گروه های سوری برای آینده باشد و ما در حال گفت وگو با كشورهای مختلف در این عرصه هستیم.
روحانی همچنین در جواب پرسشی درباره مخالفت آمریكا با حضور ایران در مذاكرات مربوط به سوریه و اینكه به نظر می رسد اكنون در این موضع خود تجدیدنظر كرده اند، گفت: آمریكایی ها اگر قبلا با حضور ایران مخالف بودند خطا و اشتباه بوده است. چه كسی بخواهد و چه نخواهد، ایران به عنوان كشور قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه حضور تعیین كننده دارد و این واقعیت است.

** اجرای كامل توافق هسته ای یك آزمایش بزرگ برای آمریكاست
رئیس جمهوری افزود: همه كشورهایی كه می توانند نقش مثبتی در زمینه سوریه ایفا كنند باید به صحنه بیایند اما اینكه آیا ایران و آمریكا در این زمینه مذاكره می كنند و یا نه، قبلا گفته شده كه عمل كامل به توافق هسته ای یك آزمایش بزرگ برای اعتماد است. توافق در آمریكا به مرحله اجرا نزدیك شده و در ایران هم همینطور، تحریم ها باید به طور كامل برداشته شوند تا مردم ایران احساس كنند كه مذاكره ثمربخش است. بعد از آن ممكن است بتوان راجع به موضوعات دیگر هم دو كشور وارد گفت و گو شوند.
در ادامه این دیدار، خبرنگاری از رئیس جمهوری پرسید: كاخ سفید گفته است باراك اوباما تمایل دارد بحثی با شما داشته باشد اما ایرانی ها تمایلی نشان نداده اند. بعد از این توافق هسته ای، چرا شما حاضر نیستید با رئیس جمهوری آمریكا حتی دست هم بدهید؟، خبرنگار دیگری نیز بلافاصله پرسید «آماده هستید اگر اتفاقی اوباما را در راهروهای سازمان ملل ببیند با او دست بدهید؟» كه روحانی پاسخ داد: ممكن است برخی فكر كنند اكنون راه روابط ایران و آمریكا هموار شده و برخی نیز فكر كنند این دو كشور نمی توانند هرگز با هم رابطه داشته باشند یا برخی فكر كنند اگر دو نفر با هم دست دهند دیگرهمه چیز تمام می شود.
وی افزود: خوشبینی و بدبینی صرف نفعی ندارد؛ البته باید واقع بین بود و به منافع مشترك و آینده نگاه كرد. بین ایران و آمریكا اختلافات و خصومت های زیادی بوده و مردم ایران از سیاست های دولت آمریكا در قبال خود و منطقه ناراحتند.
رئیس جمهوری افزود: باید قبل از هر چیز شناخت نسبت به واقعیت های دو طرف ایجاد شود و رسانه ها نقش مهمی در این خصوص برعهده دارند.
روحانی اظهارداشت: در جریان انتخابات نیز گفتم كه هدف دولت من كاستن از خصومت ها و سطح تنشهاست و در این زمینه همه باید تلاش كنیم.

** مشكلات ایران و آمریكا یك شبه حل نمی شود
رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره شعار مرگ برآمریكا در ایران گفت: مردم ایران با مردم آمریكا دشمن نیستند. مردم ایران از سیاست های آمریكا ناراضی اند و این شعار مخالفت با سیاست های آمریكا بویژه در خاورمیانه است. باید این فضا عوض شود. ادامه حركت در مسیر تخاصم بی نتیجه است.
روحانی درخصوص تكرار سئوال ملاقات احتمالی با اوباما گفت: به جای ملاقات و دست دادن، باید بیشتر دنبال این باشیم كه چگونه مسایل را برای آینده حل و فصل كنیم و راه حل بیابیم. بین بنده و اوباما گاهی نامه رد و بدل می شود و این انتقال پیام ها عادی است اما مساله مهمتر این است كه باید به آینده بیاندیشیم و ببینیم چگونه باید موانع را برداریم. قطعا این كار یك شبه حل نمی شود و نیازمند زمان و تدبیر و اقدامات سازنده هستیم.
رئیس جمهوری افزود: البته روزی تصور نمی شد كه وزیران خارجه ایران و آمریكا دور یك میز بنشینند و حرف بزنند اما اینكه گفته شود چه روزی می توانیم بگوییم كه اختلافات اصلی و ریشه دار میان ایران و آمریكا حل و فصل می شود، پیش بینی اش سخت است. ما فكر می كنیم در این دو سال قدم هایی به جلو برداشته ایم اما هنوز فاصله ها زیاد است.
روحانی گفت: مشكلات ایران و آمریكا با دست دادن حل نمی شود؛ نگرش ها و عملكردها باید عوض شود. مهم است كه بتوانیم در افكار عمومی دو طرف این مساله را مردم قبول كنند كه منافع مشترك چگونه حاصل می شود. آیا فاصله داشتن یا كوتاه كردن فاصله ها به نفع دو طرف است؟
روحانی درباره فعالیت های نظامی روسیه در سوریه نیز گفت: روس ها با سوریه روابط نزدیكی داشته و دارند. اخیرا پوتین به من گفت كه روسیه می خواهد در زمینه مبارزه با داعش در سوریه و منطقه فعالتر باشد و گفت كه با اوباما هم در این زمینه صحبت كرده است، بنابراین روس ها اعلام كردند كه می خواهند نقش موثرتری در مبارزه با گروه های تروریستی و از جمله داعش داشته باشند. روابط ما با روسیه نزدیك است و رایزنی داریم اما ائتلافی نداریم. ما در عین حال مشورت و تبادل اطلاعات داریم و نسبت به آینده سوریه نیز در سطوح مختلف با هم مذاكره می كنیم.

** عربستان باید در مدیریت حج بازنگری كند
روحانی درباره روابط ایران و عربستان نیز گفت: دیروز متاسفانه عده ای زیاد در مراسم دینی و مذهبی حج در عربستان كشته شده اند كه 140 ایرانی نیز در جمع كشته شدگان بود و البته این عدد ممكن افزایش یابد. چندی پیش هم در مسجدالحرام عده ای كشته و مجروح شدند.
رئیس جمهوری در این زمینه افزود: شرایط حج امسال متفاوت از گذشته شده و این حوادث بسیار بزرگ و غیرمنتظره بوده است. انتظار این است كه حكومت جدید عربستان با توجه به تجربیات گذشته فرایند مدیریت حج را بازنگری كند و نسبت به تامین امنیت و سلامت همه حجاج پایبند باشد.
روحانی اظهارداشت: ایران با دخالت نظامی و حملات عربستان به مردم یمن كاملا مخالف است زیرا موضوع یمن موضوعی داخلی است.
رئیس جمهوری گفت: در عین حال اگر در شرایطی بیینیم كه می توانیم با عربستان گفت وگوی مفید داشته باشیم، مانع نخواهیم شد. در سطوحی مذاكراتی داشته ایم و سفیر و روابط دیپلماتیك هم داریم. حل این مسایل به نفع منطقه و دو كشور خواهد بود.

** مانعی برای حضور سرمایه گذاران آمریكایی در ایران نیست
روحانی در پاسخ به پرسشی درباره اقتصاد ایران و حضور سرمایه گذاران خارجی گفت: بعد از توافق شرایط برای حضور سرمایه گذاران مناسبت تر شده است. امروز شركت های مختلف اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری به ایران می آیند و از طرف ایران مانعی هم برای صاحبان سرمایه و فناوری و شركت های آمریكایی نیست كه در اقتصاد ایران حضور رقابتی و شفاف داشته باشند.
روحانی در جواب پرسشی درباره بمباران مردم سوریه توسط دولت اسد نیز گفت: نمی دانم اطلاعات شما از كجاست؟ آن بمب ها علیه تروریست ها استفاده می شود. در عین حال بمب های آمریكا مخربتر هستند. مهم هدف است. مگر مردم عراق بخاطر استفاده آمریكا از تسلیحات ممنوعه كشته نشدند و یا در خصوص استفاده از اورانیوم ضعیف شده صحبت از بیماری هایی نظیر سرطان در عراق نیست. در سوریه تروریست ها سر مردم را می برند و جنایات بزرگی مرتكب می شوند. مهم است كه اطلاعات دقیق و تعبیرات درستی داشته باشیم.

** برجام را می توان سریعتر اجرایی كرد
رئیس جمهوری همچنین در جواب پرسشی درباره انتظار ایران از برجام نیز گفت: مخالفت ها و موافقت ها در ایران و آمریكا طبیعی است. در ایران اكثریت بزرگی از مردم موافقند و اقلیتی مخالف. مهم این است كه برجام باید تا پیش از سال 2015 اجرایی شود و از نظر ما حتی می شود در نوامبر نیز اجرایی شود. تا آن زمان خیلی فاصله نداریم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: به نظرم همه برای موفقیت برجام تلاش و نقش خود را تاكنون به خوبی ایفا كردند. به نظر من اجرای این توافق اگر به خوبی انجام شود حتما زمینه را برای گفت وگوهای دیگر آماده می كند.
روحانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نفوذ ایران در عراق نیز گفت: اگر در عراق كمك های ایران نبود حتما بغداد سقوط می كرد و داعش بر بغداد مسلط می شد. ایران به سرعت هم به كردها و هم به درخواست دولت مركزی پاسخ مثبت داد و یاری رساند. اگر كمك های ایران نبود اربیل نیز سقوط می كرد و سلیمانیه نیز در خطر قرار می گرفت. ایران به درخواست دولت مركزی عراق، كمك فوری كرد.
رئیس جمهوری افزود: هر دولتی در منطقه كه برای مبارزه با تروریسم از ایران كمك بخواهد، آماده همكاری هستیم.
شبد**1953 ** 2023

سرخط اخبار جهان