۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲
کد خبر: 81767511
T T
۰ نفر
هفت میلیارد ته سیگار در جهان و آلودگی یك میلیارد متر مكعب آب شیرین

تهران-ایرنا-ته سیگارها زباله های كوچك اما خطرناكی هستند كه به یكی از معضل های جهانی تبدیل شده است؛وجود سالانه هفت میلیارد ته سیگار در مناطق شهری و طبیعت سبب آلوده شدن یك میلیارد متر مكعب آبهای شیرین و قابل شرب می شود كه این منبع می تواند آب شهر بزرگی مانند تهران را تامین كند.

زباله و پساب های خانگی و صنعتی یكی از اصلی ترین معضلات زندگی امروزی است، تا چند سال گذشته تولید زباله فقط در شهرها مفهوم داشت اما امروزه به روستاها نیز كشیده شده و آنها نیز به دسته تولید كنندگان زباله پیوسته اند.
آمارها نشان می دهد،میزان تولید زباله در مناطق روستایی كشور، روزانه حدود 10 هزار و 500 تن است كه 52 درصد از این زباله ها، پسماندهای فساد پذیر هستند كه قابلیت تبدیل به كمپوست را دارند.
همچنین بر اساس اعلام كارشناسان، سالانه حدود 16 میلیون تن زباله در كشور تولید می شود كه این میزان منجر به تولید 50 هزار تن گاز گلخانه ای و 10 میلیون متر مكعب شیرابه می شود.
متخصصان محیط زیستی معتقدند، تولید زباله در كشور بسیار زیاد است و این میزان علاوه بر تولید گازهای گلخانه ای و شیرابه موجب از بین رفتن 1000 هكتار زمین برای دفن آن می شود.
براساس محاسبات انجام شده، فقط هشت درصد زباله ها در كشور بازیافت و بقیه به آلاینده ها تبدیل می شوند؛ در حالی كه این میزان پسماند در صورت بازیافت، قابلیت تبدیل به سه تا چهار میلیون تن كود و قابلیت بازگشت به مواد اولیه را دارد.
همچنین با بازیافت 1.5میلیون تن ظروف یكبار مصرف می توان آن را به سوخت برای كارخانه های سیمان تبدیل كرد كه دراین صورت 1.5 میلیارد متر مكعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود.
این وضعیت در دنیا چه در دریاها، اقیانوس ها و دشت ها به چشم می خورد از این رو یك كمپین محیط زیستی با نام Clean Up the world كه متشكل از انجمن های مختلف در گوشه و كنار جهان است برای پاكسازی، رفع مشكلات و حفظ محیط زیست شكل گرفت كه از سال 1993 در قالب یك انجمن مورد تایید و حمایت برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP) قرار گرفت.
این انجمن سالانه حدود 35 میلیون داوطلب از 130 كشور جهان را به صورت یكی از بزرگترین گردهمایی محیط زیستی جهان تشكیل می دهد كه طیف وسیعی از اصناف، گروه ها و NGO های مختلف، مدرسه ها، دولت ها و شركت های خصوصی را جهت بهبود شرایط محیطی دور هم جمع می آورد.
از اولین كمپین پاكسازی جهان در سال 1993 تاكنون با تلاش میلیون ها داوطلب پیشرفت های شگفت آوری به وجود آمده است.
بازیافت و بازیابی منابع، كاشت درخت، كمپین های آموزشی، حفظ منابع آبی و استفاده مجدد از آبهای مصرفی، رقابت هایی به منظور حفظ محیط زیست، برگزاری نمایشگاه و پروژه های ترمیم محیط زیست بخشی از فعالیت های این كمپین است.
بر این اساس مراسم پاكسازی جهان، هر ساله در آخر هفته سوم ماه سپتامبر (اواخر شهریور ماه) در تمامی كشورهای جهان برگزار می شود كه در ایران نیز در برخی شهرها این اتفاق می افتد و دوستداران محیط زیست در این روز اقدام به پاكسازی یك منطقه حفاظت شده می كنند.
محمد درویش مدیر كل دفتر آموزش های مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یكی از مهمترین مشكلاتی كه در طبیعت با آن مواجه هستیم حجم فزاینده زباله است كه توسط انسان در طبیعت رها می شود كه متاسفانه هنوز نتوانسته ایم این مشكل را به صورت ریشه ای رفع كنیم.
وی افزود:هفت نقطه از كره زمین در اقیانوس ها با انبوه زباله های حاوی یونیلیت، پلاستیك و مشتقات آنها روبرو است كه عمر متوسط این زباله ها بین 200 تا 500 سال است، در طول نیم قرن گذشته حجم بسیار زیادی از زباله ها در خشكی ها و رودخانه های منتهی به دریاها و اقیانوس ها رها شده اند كه در نهایت به پهنه های آبی رسیدند.
وی ادامه داد:حاصل این اقدام مرگ 1.5 میلیون آبزی و پرندگانی كه از آبزیان تغذیه می شدند، شد، همچنین 300 گونه مهم از این آبزیان و پرندگان نیز در معرض انقراض قرار گرفته اند.
درویش اظهار كرد: یكی از مهمترین این حجم عظیم زباله وجود لكه 3.5 میلیون كیلومتر مربعی در اقیانوس آرام و در بالادست جزیره هاوایی در غرب آمریكا است كه بیش از 2 برابر مساحت ایران وسعت دارد كه از آن به عنوان قاره هفتم یا قاره كثیف نام می برند.
وی افزود: زباله های این قاره به تدریج جدا می شوند و حیوانات به خیال اینكه غذا هستند آنها را می خورند كه این مساله مرگ سالانه یك میلیون آبزی را به همراه دارد، البته این زباله ها به تدریج وارد چرخه غذایی انسان ها نیز می شود زیرا از ماهیان این دریاها و اقیانوس ها استفاده می كنیم.
درویش در ادامه به وجود ته سیگار در طبیعت و مناطق شهری اشاره كرد و گفت: وجود سالانه هفت میلیارد ته سیگار در مناطق شهری و طبیعت موجب آلوده كردن یك میلیارد متر مكعب آبهای شیرین و قابل شرب می شود كه این منبع می تواند آب شهر بزرگی مانند تهران را تامین كند.
وی ادامه داد: همچنین وجود زباله هایی مانند باتری ها و پساب های آب شیرین كن ها نیز از دیگر معضلاتی است كه بشر با آن مواجه است و هنوز راه حلی برای آنها نیافته است.
درویش اظهار كرد: اتفاق خطرناك تر دیگری نیز در زیر زمین در حال وقوع است و آن آلوده شدن منابع آبی زیر زمینی و خاك است كه این آلودگی به مرور وارد چرخه غذایی بشر می شود و انواع بیماری ها را به دنبال دارد.
وی تاكید كرد: امروزه نیترات وارد برخی منابع آبی شهری شده است كه این مساله حاصل سهل انگاری حداقل 50 ساله است كه نیترات توانست از خاك عبور كند و به آبهای زیر زمینی راه یابد، استفاده از این آبها بیماری های زیادی از جمله سرطان را به همراه دارد كه هزینه 10 هزار میلیارد تومان سالانه برای خرید داروهای ضد سرطان یكی از این پیامدهای شوم است.
درویش تاكید كرد: اگر قرار است گام های موثری برای پاكسازی برداریم باید زباله كمتری تولید كنیم، باید از وسایلی كه عمر ماندگاری كمتری در طبیعت دارند استفاده كنیم، باید از وسایلی كه آثار زیانبار كمتری به طبیعت وارد می كنند استفاده كنیم.
وی گفت : یكی دیگر از راه ها حركت به سمت كاهش مصرف كودهای شیمیایی، رفتن به سمت مقابله بیولوژیك با آفات است تا در نهایت كره زمینی پاك داشته باشیم.
مراسم روز پاكسازی جهان در كشورهای مختلف به روش های متفاوت و چند روز متناوب انجام می شود.
از:كیمیا عبدالله پور
علمی 9014**1440
۰ نفر