۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۵۹
کد خبر: 81757497
T T
۰ نفر
گاز كلر 100 شهروند قلعه چنعان خوزستان را روانه بیمارستان كرد

اهواز-ایرنا-حدود 100 نفر از اهالی روستای قلعه چنعان از توابع شهرستان كارون به دلیل استنشاق گاز كلر منتشر شده ازكپسول گاز دچار مسمومیت شده و روانه بیمارستان شدند.

میثم معزی مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشكی اهواز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:شامگاه گذشته حدود ساعت 21 تا 21:20 دقیقه یك كپسول گاز از سوی یكی از كارگران یا همسایه های یكی از كارگاه های اطراف روستای قلعه چنعان باز شده و مردم دچار تنگی نفس و مسمومیت تنفسی خفیف تا متوسط شدند.
وی افزود:مسموم شدگان به فاصله یك ساعت به بیمارستان سینا در اهواز مراجعه كرده و بلافاصله كادر پزشكی، تخصصی و پرستاران برای ارائه هر گونه خدمات بسیج شدند.
معزی ادامه داد:یك دستگاه اتوبوس آمبولانس و پنج دستگاه آمبولانس برای انتقال بین بیمارستانی مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی خوزستان نیز به حالت آماده باش در آمد.
این متخصص طب اورژانس گفت:از افراد مسموم شده، 65 نفر با حال عمومی خوب از اورژانس ترخیص شده و 15 نفر نیز به حالت بستری در آمدند.
وی تصریح كرد: 20 نفر نیز به بیمارستان های گلستان، امام خمینی (ره) و رازی اهواز منتقل شدند كه تا ساعت 3 صبح با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شدند.
دكتر معزی اظهار كرد:ساعت 24 شب گذشته نیز در بیمارستان سینا همه چیز به حالت عادی برگشت.
مدیر امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز خاطرنشان كرد:پس از وقوع حادثه، ماموران نیروی انتظامی در جریان قرار داده شدند و در محل مستقر شدند و در حال بررسی علت حادثه هستند.
***
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اهواز نیز علت مسمومیت شهروندان روستای قلعه چنعان را انتشار گاز كلر از یك كپسول عنوان كرد.
مقصود حق شناس یكشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: شب گذشته در ساعت 20 و 55 دقیقه ساكنان روستای قلعه چنعان با تماس با سامانه 125 آتش نشانی از بوی نامطبوع و مشكوك در هوا و ایجاد مشكل تنفسی برای برخی ساكنان خبر دادند.
وی با بیان اعزام تیم اطفای حریق و امداد و نجات اضافه كرد: تیم عملیاتی آتش نشانی انتشار گاز كلر را تایید كرد.
حق شناس اظهار كرد:منبع انتشار گاز كلر یك سیلندر بوده كه در منطقه قلعه چنعان پیدا شد و را انتشار آن بعد از شناسایی مسدود شد.
به گفته وی، برای برخی از ساكنان مشكل تنفسی ایجاد شده بود كه به اورژانس بیمارستان منتقل شدند.
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اهواز همچنین شایعه انتشار گاز كلر از یكی از مخازن كارخانه صنایع فولاد را تكذیب كرد.
وی در ادامه از عامل یا عاملان انتشار این گاز اظهار بی اطلاعی كرد.
گاز كلر زرد مایل به سبز است، دو و نیم مرتبه از هوا سنگین تر، دارای بوی بسیار بد و خفه كننده و بسیار سمی است.
امروزه مسمومیت با گاز كلر بیشتر به صورت مسمومیت های تصادفی و صنعتی مشاهده می ‌شود.
نشت این گاز كلر از لوله ها و مخازن‌ حاوی این ماده یكی از علل بروز مسمومیت های تصادفی و شغلی در صنایع است. گاز كلر در غلظت های بالا (مانند آنچه كه در حوادث صنعتی اتفاق می افتد) ممكن است سبب تخریب بافت های مخاطی راه های تنفسی شود.
7151/3004/6125

سرخط اخبار استان‌ها