۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۰۹
کد خبر: 81752451
T T
۰ نفر

حجتی: در واردات روغن رانت وجود دارد

۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۰۹
کد خبر: 81752451
حجتی: در واردات روغن رانت وجود دارد

تهران - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام خبر داد و گفت: عده ای می‌خواهند روغن را كه در همه دنیا ارزان شده به مردم گران‌ بفروشند و تهدید می كنند كه دانه‌های روغنی تولید داخل را نخواهند خرید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی روز سه شنبه در سومین گردهمایی سراسری مدیران جهاد كشاورزی برای آغاز سال زراعی 95 - 94 در مراسم رونمایی از گواهی ثبت مواد كودی، افزود: صنایع روغن هر روز تهدید می كنند كه دانه روغنی سویا را نمی خریم یا پول تولیدكنندگان كلزا را نمی دهیم، بی خود كردید كه نمی‌خرید مگر كشور بی صاحب است.
وی با بیان اینكه چهار میلیارد دلار واردات انجام شده است، اظهار داشت: تمام این پول از سرمایه های بین نسلی ما یعنی نفت است كه ارزان به فروش رسیده و به جای آن دانه های روغنی وارد كشور شده تا بخوریم.
وی تصریح كرد: به این حرف ها و تهدیدها گوش نمی دهیم و تولید كلزا در تناوب كشت با گندم، تقویت خاك، تامین نیاز كشور و حمایت از زنجیره تولید باید توسعه یابد.
وی علت افت قیمت روغن خام در جهان را كاهش قیمت نفت و سر ریزدانه های روغنی در بازار مصرف مستقیم غذایی به جای سوخت های بیودیزل دانست.
حجتی از كاهش قیمت نهاده ها نسبت به گذشته خبر داد و افزود: طی دو سال گذشته ذرت با نرخ ارز 1226 با قیمت 2900 تومان وارد می شد اما علیرغم تمام مشكلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز 2900 تومانی امروز قیمت ذرت كاهش یافته است.
وی با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری در ماه مبارك رمضان درخصوص 'مراقب واردات باشید' گفت: به دلیل رانت مشكلاتی را در واردات داریم كه باید مراقب باشیم زیرا اگر مراقب نباشیم تولید داخل روی دستمان می ماند.
وی در مراسم رونمایی از گواهی ثبت مواد كودی اضافه كرد: استانداردسازی تولید، واردات و مصرف انواع كود و سم در كشور به عنوان دو عنصر موثر در تولید محصولات كشاورزی سالم است كه در گذشته مغفول باقیمانده بود و در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت.
وی گفت: نتایج حاصل آن افزایش تولید محصولات كشاورزی به ویژه محصولات راهبردی بوده است.
وزیر جهادكشاورزی اظهار داشت: درآمدهای مالی دولت وضعیت خوبی ندارد، چرا كه درآمدها یا از مالیات تامین می شوند یا از نفت؛ در زمینه نفت كه دو سال گذشته 2.5 میلیون بشكه نفت 100 دلاری صادر می كردیم، امروز یك میلیون بشكه نفت 40 دلاری صادر می كنیم.
وی اضافه كرد: البته همه این منابع هم در اختیار دولت قرار نمی گیرد؛ بنابراین میزان درآمدهای دولت نسبت به سال های گذشته بسیار كاهش یافته است.
حجتی ادامه داد: امیدواریم در یك دوره زمانی منطقی مشكلاتی كه وجود دارد را پشت سر بگذاریم و بتوانیم زمینه منابعی را از خارج تامین كنیم و از طریق قانون خروج از ركود مجلس شورای اسلامی به این مهم برسیم.
به گفته وی، در زمینه تورم نیز امیدواریم بتوانیم آن را تك رقمی كنیم و با حل این مشكلات، بهره وری را افزایش دهیم و با افزایش تقاضا بتوانیم رونق را با كشور بازگردانیم.
اقتصام(3)9186**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد