۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۲۹
کد خبر: 81749623
T T
۰ نفر

كاهش 2ميليون نفري جمعيت بيسوادان كشور

۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۲۹
کد خبر: 81749623
كاهش 2ميليون نفري جمعيت بيسوادان كشور

قم-ايرنا- معاون وزيرآموزش وپرورش و رييس سازمان نهضت سوادآموزي كشور،گفت:طي 4سال گذشته بيش از 2 ميليون نفر از چرخه بيسوادان كشور خارج شده اند.

به گزارش ايرنا،علي باقر زاده روز يكشنبه در حاشيه گردهمايي مسوولان نهضت سوادآموزي كشور درمجتمع فرهنگي ولايت قم درگفت وگو با خبرنگاران، اظهارداشت: طبق سرشماري نفوس ومسكن سال 90 حدود 3 ميليون و 456 هزار نفر از افراد 10 تا 49 سال خود را بيسواد معرفي كرده اند كه با اقداماتي كه ظرف چهار سال گذشته براي كاهش بيسوادي انجام شده اين آمار به حدود يك ميليون و 380 هزار نفر كاهش پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه شاخص با سوادشدن دركشور داشتن مدرك معادل سوم ابتدايي است، تصريح كرد: طبق اين شاخص از ابتداي پيروزي انقلاب تا سال 90 در حدود 7 ميليون و 200 هزار نفر در گروه سني 10 تا 49 سال با احراز سطح سواد داراي مدرك شده و به عنوان فرد باسواد از سيستم سواد آموزي كشور خارج شدند.
وي با اشاره به راه اندازي سامانه جامع سواد آموزي در كشور، تصريح كرد: براي اينكه تمام مراحل ثبت نام، جذب، آموزش، ارزش يابي پاياني، آموزش مداوم و همچنين ثبت و نگهداري سوابق منابع موجود به سمت جمعيت مورد هدف واقعي سوق داده شود، نيازمند يك سامانه يكپارچه متصل به هم و منسجمي بوديم كه تحت عنوان سامانه جامع سواد آموزي كشور ايجاد شده، و بايد به عنوان يكي از نو آوريها و دستاوردهاي سواد آموزي كشور به كشورهاي ديگر نيز ارايه داده شود.
باقرزاده همچنين با بيان اينكه به منظور ريشه كن نمودن بيسوادي در كشور تجربه بيش از 40 كشور موفق جهان در زمينه مبارزه با بيسوادي مورد مطالعه قرار گرفته است، افزود: وجود اراده قاطع در كشور براي ريشه كني بيسوادي از مهمترين نتايج حاصله از اين مطالعات بوده است.
وي با اذعان به اينكه براي از بين بردن بيسوادي در كشور با كمبود منابع مواجه نيستيم، افزود: براي رفع بيسوادي بايد همه ظرفيت ها كشور كنار يكديگر قرار بگيرند، تا بتوان به صورت تصاعدي نتايج آن را شاهد بود.
معاون وزير آموزش و پرورش همچنين جلوگيري از پيدايش بيسوادان جديد در كشور را از ديگر نتايج حاصل از مطالعات انجام شده از تجربه كشورهاي موفق عنوان كرد، و افزود: بايد همه افراد جامعه تا پايه پنجم ابتدايي تحصيل كنند، تا بيسواد جديدي در كشور بوجود نيايد و همچنين زمينه آموزش مادام العمر هم در كشور فراهم شود.
وي با اشاره به تهيه و طراحي يك پايگاه اطلاع ثبتي با هدف جمع آوري اطلاعات در خصوص وضعيت سواد تمام شهروندان زير 50 سال كشور، تصريح كرد: با راه اندازي اين پايگاه كه در واقع نوعي شناسنامه تحصيلي براي افراد محسوب مي شود، ديگر ضرورتي به سرشماري و خود اظهاري نيست و تعداد دقيق بيسوادان، ويژگي ها و محل زندگي آنها از اين طريق احصا، و برنامه هاي مختلف سواد آموزي نيز مطابق نيازهاي آنها طراحي مي شود.
وي با بيان اينكه سازمان نهضت سواد آموزي كشور طي سال هاي اخير رويكرد ويژه اي نسبت به افراد داراي نيازهاي خاص بويژه اشخاص نابينا، ناشنوا و يا معلولان جسمي حركتي در پيش گرفته است، افزود: اين قبيل افراد كه در طرح هاي نهضت سواد آموزي به حاشيه رانده شده بودند در كانون برنامه ريزي قرار گرفتند.
رييس نهضت سواد آموري كشور با اشاره به برنامه هاي سازمان متبوع خود به منظور آموزش مداوم بيسوادان كشور تصريح كرد: طرح كتابخواني همراه با خانواده، ويژه افراد كم سواد و بيسواد يكي از اين طرح ها است، كه به موجب آن افراد در حال آموزش تعداد 6 تا 9 كتاب را همراه خانواده خود مطالعه، و در مورد آنچه كه از مطالب خوانده شده فهميده اند با دوستان خود به گفت و گو مي پردازند.
وي با اشاره به طرح مراكز يادگيري محلي به عنوان سومين طرح در دستور كار وزارت آموزش و پرورش براي آموزش مستمر سواد آموزان، تصريح كرد: بر طبق يك تجربه جهاني و همچنين تجربه موفقي كه ايران از سال هاي گذشته داشته با يك تغييرات اساسي كار راه اندازي مراكز ياد گيري محلي از مهرماه سال جاري آغاز مي شود، كه براي اين طرح بيش از 500 مركز هدف گذاري شده لذا اميدواريم تا پايان سال تحصيلي 94-95 زمينه تاسيس، راه اندازي و ارايه خدمات آن فراهم شود.
وي با بيان اينكه اين طرح ها از سال تحصيلي جديد اجرايي خواهد شد، افزود: براي هر يك از طرح هاي خواندن با خانواده و حلقه هاي كتاب خواني به ترتيب 100 هزار و همچنين 50 هزار نفر هدف گذاري شده اند.
اين مقام وزارت آموزش و پروش در بخش ديگري از سخنان خود همچنين با بيان اينكه استان قم با توجه به زائر پذيري و همچنين سكونت بيش از 90 درصد از جمعيت آن درون شهر قم داراي ويژگي هاي خاصي است، افزود: حجم بالاي جا به جايي جمعيت و همچنين پديده حاشيه نشيني و اتباع خارجي قم توازن سطح سواد در اين استان را بعضا دچار تغييراتي مي كند.
اين گردهمايي با انجام سلسله جلسه هاي مختلف توجيهي و همچنين نشست هايي با علما و مسوولان حوزوي درقم ادامه پيدا مي كند، و فردا با برگزاري يك نشست تخصصي به كار خود پايان مي دهد.ك/3
7403/ 6133/1352/
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ