۴ شهریور ۱۳۹۴، ۲۲:۴۳
کد خبر: 81736241
T T
۰ نفر
جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران بالغ شده است

تهران- ايرنا- دبير پنجمين جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران گفت: تغيير ساخت بازي ها از بزرگ به كوچك نشانگر بلوغ بازي هاي رايانه اي سازندگان ايراني است.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، «متين ايزدي» شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران در سالن اجتماعات برج ميلاد افزود: بازي سازان با بريدن از حمايت دولتي وارد عرصه بازي سازي شده و با ساخت بازي هاي كوچك موبايل و پلت فرم هاي همراه، خوب درخشيدند.
وي افزود: ما مجموعه مشكلات دوره هاي قبل را استخراج كرديم و در حد توان به حل آنها پرداختيم.
ايزدي گفت: تلاش كرديم معضل حلقه مفقوده عدم ارتباط جشنواره با بازار را كشف كنيم و با شبكه هاي داخلي توزيع بازيها و فروشگاه هاي عرضه اينترنتي، به معرفي و فروش بازي ها بپردازيم.
وي افزود: همچنين با استفاده از گروهي از حاميان رسانه اي و برگزاري جلسات منظم، براي نخستين بار كتاب و ابزار جشنواره را در شبكه هاي اجتماعي منتشر كرديم و تا دو ماه بعد از جشنواره نيز اين روند ادامه دارد.
ايزدي به نقاط تاريك داوري در جشنواره ها اشاره كرد و افزود: در اين دوره، داوري را با گسترش بيشتر در يك ظرف شيشه اي قرار داديم به همين منظور نماينده اي از كارگروه صنف بازي سازان به عنوان ناظر در جلسات داوري تعيين شد و از 12 داور خارجي و 13 داور داخلي براي ارزيابي بازي ها استفاده كرديم.
وي گفت: با توجه به جايزه اندك جشنواره در مقابل هزينه هاي 200 تا 300 ميليوني بازي سازان، با همكاري بنياد ملي بازي هاي رايانه اي، بسته هايي شامل تبليغات شهري، رسانه اي و ديجيتالي و اعزام بازي سازان به نمايشگاه هاي مناسب بين المللي جايگزين اين بازيها شد.
وي ادامه داد: گام بعدي، طراحي مراسم اختتاميه بود تا شب ماندگاري براي بازي سازان داخلي تدارك ببينيم.
مسئول كارگروه صنف بازي سازان رايانه اي نيز در اين مراسم گفت: اين جشنواره ميعادگاه جواناني است كه عمر خود را براي ساخت بازي هاي رايانه اي سپري كرده اند.
بابك كرباسي با اشاره به وضعيت بحراني بازار بازي هاي رايانه اي افزود: اين جوانان همه هستي خود را صرف ساخت بازي ها براي مقابله با تهاجم فرهنگي كرده اند، اما قادر به ارائه محصول خود به بازار نيستند.
وي ادامه داد: وجود بازار قاچاق و نبود مكانيزم قوي براي نظارت و عرضه بازي ها، جوانان را خسته كرده است.
كرباسي با بيان اينكه خواسته هاي بسياري داريم اما به آن توجهي نمي شود، افزود: تنها خواسته ما از همه ارگانها كه وعده حل مشكلات را مي دهند اين است كه شرايط نشر، توزيع و تبليغ عادلانه را براي توليدكنندگان بازي هاي رايانه اي مهيا كنند.
نماينده كارگروه سازمان نظام صنفي بازي سازان افزود: در اين جشنواره، شيوه داوري بسيار خوب و عادلانه بود و در اين خصوص از مسئولان برگزاركننده اين جشنواره تقدير مي كنيم.
به گزارش ايرنا، 149 اثر به دبيرخانه جشنواره اين دوره ارسال شده بود كه 129 بازي و 20 بازي نامه را شامل مي شد؛ 93 اثر به بخش نهايي داوري راه پيدا كردند كه در 6 بخش «كژوال 48 اثر، اكشن 15، ورزشي 10، اكشن ماجرايي 6، مديريتي 6 و سكوبازي 2 بازي» را شامل مي شدند.
فراهنگ**1293**1540** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ