کد خبر: 81731560 (4833129) | تاریخ خبر: 02/06/1394 | ساعت: 10:29|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

نسخه کارشناسان میزگرد ایرنا برای فاصله گرفتن دولت از رسانه داری

تهران - ایرنا - رسانه های بخش خصوصی به دلیل ماهیت غیر دولتی بودن خود می توانند بهتر مسایل و مشکلات جامعه را بیان کنند و از این رو قاطبه کارشناسان ارتباطات بر این باورند که با کاهش رسانه های دولتی، قدرت مانور و حضور رسانه های غیر دولتی در جامعه بیشتر خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا رسانه های خصوصی هر چند می توانند عمق مشکلات جامعه را مورد کنکاش قرار دهند اما نبود امکانات مالی و سایر حمایت ها از چالش های این بخش محسوب می شود. اصل 44 قانون اساسی بر خصوصی سازی تاکید دارد اما به نظر می رسد هنوز خصوصی سازی در بخش رسانه به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. تاکید بر محدودیت رسانه داری دولت فقط به کارشناسان ارتباطات ختم نمی شود بلکه مسئولان دولتی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آن را از دغدغه های خود می داند. علی جنتی باتاکید بر اینکه دولت باید از رسانه داری بپرهیزد، افزود: دولت باید از رسانه داری اجتناب کند، امروز شاهد نشریاتی هستیم که توسط دولت اداره می شود که باید به تدریج به بخش خصوصی تحویل داده شود و دولت از آنها حمایت کند. خوشبختانه توجه به بخش خصوصی و بالندگی آنها در حال اعمال است و این مساله ادامه خواهد داشت. وی اظهار کرد توجه به خصوصی سازی مطبوعات در اصل 44 قانون اساسی آمده است و به همین منظور تلاش می کنیم تا صدور مجوز بخش دولتی را قطع کنیم. ** میهمانان میزگرد ایرنا چه گفتند حسن محرابی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد علی وکیلی رییس انجمن روزنامه های غیردولتی در میزگرد ایرنا باعنوان چالش های رسانه داری دولت گفتند رسانه داری دولت از آسیب های رشد مطبوعات و روزنامه نگاری در کشور است و از این رو باید بخش خصوصی در این زمینه بیشتر فعال شود. آنان ضمن تاکید بر حمایت دولت از رسانه های بخش خصوصی تصریح کردند که در کشورهای دیگر دولت برای خود یک خبرگزاری و یک روزنامه دارد و از این رو در کشورما نیز لازم است که دولت برای بیان عملکردهای خود چنین رسانه هایی در اختیار داشته باشد. ** دولت بجای رسانه داری به حجم انبوه کارها می پردازد مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در این میزگرد به حجم انبوه کارهای دولت دراین دوره اشاره کرد و گفت: با توجه به مشغله فراوان دولت یازدهم دیگر فرصتی برای رسانه داری برای دولت باقی نمی ماند. حسن محرابی با بیان اینکه کثرت و فراوانی رسانه های دولتی خیلی مناسب نیست، گفت: توجیه آنان از درخواست برای دریافت مجوز رسانه دولتی این است که درصددند اخبار و اطلاعات مجموعه خود را از طریق نشریه خودشان منتشر کنند که این هم برای همه دستگاه های موجود عملی نخواهد بود. وی گفت: بر این باوریم که رسانه برای انتشار عمومی باید استقلال عمل داشته باشد لذا رسانه ای که در اختیار یکدستگاه باشد دیگر استقلال و آزادی عمل به ویژه در انتشار اخبار و اطلاعات ندارد و باید براساس مصلحت اندیشی دستگاه مربوطه اقدام به انعکاس اخبار و اطلاعات دستگاه خود کنند. ** شمار نشریات دولتی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد،در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان اینکه بیش از هفت هزار و 575 نشریه مجوز فعالیت دارند گفت: یک سوم این نشریات دولتی و یا از بودجه عمومی استفاده می کنند. محرابی اضافه کرد که با مجموعه اقدامات در نظر گرفته شده در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور مجوزها به کمترین زمان ممکن در صف انتظار رسیده است. وی از در نوبت بودن یکهزار و 256 درخواست نشریه خبر داد و پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری این تعداد به 9 هزار نشریه افزایش یابد. به گفته وی بر اساس آمار موجود هم اکنون 66 روزنامه به صورت روزانه و عموما به صورت سراسری منتشر می شود که از این تعداد 18 روزنامه دولتی و یا عموما از بودجه عمومی استفاده می کنند. مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در ادامه با بیان اینکه دستگاه اطلاع رسانی دولتی باید روابط عمومی ها باشند و با ابزاری اطلاعات و اخبار را در اختیار عموم قرار دهند، گفت: آنها می توانند علاوه بر این، از طریق سایر رسانه ها اقدام به اطلاع رسانی کنند. به گفته وی، در قانون نیز پیش بینی شده اگر دستگاه دولتی در صدد انتشار اطلاعات خود است؛ باید از طریق بولتن داخلی اقدام به این عمل کند که این نیز (انتشار بولتن داخلی) باید با لحاظ انتشار عمومی نداشته باشد، 48 صفحه باشد، قیمت گذاری نشود و رنگی هم نباشد منتشر شود. پ مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های وزارت ارشاد تصریح کرد: هدف از این اقدام ها این است که هزینه اضافی به دولت تحمیل نشود و یا امور از طریق بخش غیردولتی و خصوصی انجام شود. ** درگذشته نشریات دولتی کمتر داشتیم محرابی به سابقه چاپ نشریات در گذشته هم اشاره کرد و گفت: در گذشته نشریات دولتی کمتر داشتیم و اکثر نشریات خصوصی اداره می شدند؛ از این رو تعداد نشریات دولتی فعلی قابل مقایسه با گذشته نیست. وی در ادامه به بودجه های در نظر گرفته شده توسط دولت برای اینگونه نشریات اشاره کرد و گفت: هم اکنون دولت خود یک بودجه از طریق کمک یارانه در نظر می گیرد و بودجه ای نیز توسط ذیحساب های برخی دستگاه های دولتی برای نشریات در نظر گرفته می شود لذا میزان بودجه تخصیص داده شده مشخص نیست. مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در ادامه به برخی چالش های رسانه داری توسط دولت اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم انبوه کارهای دولت و مشغله فراوان دولت یازدهم، فرصتی برای رسانه داری برای دولت باقی نمی ماند. **توجیه درخواست مجوز برای رسانه های دولتی محرابی با بیان اینکه کثرت و فراوانی رسانه های دولتی خیلی مناسب نیست، گفت: توجیه برخی از درخواست کنندگان دریافت مجوز رسانه و نشریه دولتی این است که آنها درصددند اخبار و اطلاعات مجموعه خود را از طریق رسانه شان منتشر کنند که این هم برای همه دستگاه های موجود عملی نخواهد بود. وی گفت: براین این باوریم که رسانه برای انتشار عمومی باید استقلال عمل داشته باشد لذا رسانه ای که در اختیار یک دستگاه باشد دیگر استقلال و آزادی عمل به ویژه در انتشار اخبار و اطلاعات ندارد و باید براساس مصلحت اندیشی دستگاه مربوطه اقدام به انعکاس اخبار و اطلاعات دستگاه خود کند. به گفته وی، چنانچه روابط عمومی ها فعال باشند و ارتباط خود را با رسانه ها حفظ نمایند و به تقویت این ارتباط فکر کنند، به طور یقین اخبار و اطلاعات خیلی سریع تر در اختیار عموم قرار می گیرد و در این صورت نیازی به نشریه و رسانه مستقل وجود نخواهد داشت. به گفته محرابی، خیلی ها علت درخواست خود را برای راه اندازی نشریه حمایت و کمک مالی دولتی عنوان کرده و یا بعضا علت درخواست خود را برای راه اندازی نشریات دولتی دریافت یارانه بیشتر و تضمین دار شدن فروش و توزیع نشریه خود عنوان می کنند. **آسیب استفاده نکردن از نیروهای توانمند این استاد دانشگاه، استفاده نکردن از کادر و نیروهای متخصص، توانمند و آموزش دیده در این گونه نشریات را از دیگر آسیب ها برشمرد و گفت: به عنوان مثال در نشریات متعلق به وزارتخانه ها عموما کادر رسانه ای آن نشریه را کارکنان خود دستگاه مربوطه به جای کادر حرفه ای و متخصص تشکیل می دهند از این رو حداقل استفاده از اینگونه نشریات می شود و مخاطب خود را رفته رفته از دست می دهند و به ناچار آنها نشریه خود را در داخل مجموعه و یا در جاهای خاص و دستگاه های مختلف توزیع می کنند که فقط نامی از نشریه وجود داشته باشد. به گفته محرابی، خیلی از نشریات امروز فقط نامی از آنها هست و وجود خارجی و فیزیکی بر روی کیوسک های روزنامه فروشی از آنها دیده نمی شود. این استاد دانشگاه عدم استفاده از کادر و نیروهای متخصص و توانمند و آموزش دیده در نشریات داخلی وزارتخانه ها را از دیگر آسیب ها برشمرد و گفت: به عنوان مثال در نشریات متعلق به وزارتخانه عموما کادر رسانه ای آن نشریه را کارکنان خود دستگاه مربوطه بجای کادر حرفه ای و متخصص تشکیل می دهد از این رو حداقل استفاده از اینگونه نشریات می شود و مخاطب خود را رفته رفته از دست می دهند و به ناچار در داخل خود مجموعه و یا در جاهای خاص و دستگاه های مختلف توزیع می کنند که فقط نامی از نشریه وجود داشته باشد. به گفته محرابی متاسفانه خیلی از نشریات امروز فقط نامی از آنها هست و وجود خارجی و فیزیکی بر روی کیوسک های روزنامه فروشی از آنها دیده نمی شود. ** راه اندازی سایت به جای نشریه مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل منظم کمیسیون انتشارات دولتی هم اشاره و یادآور شد عموم درخواست نشریات به این کمیسیون آمده و مورد بررسی قرار می گیرد که به بیشتر آنها توصیه می شود بجای راه اندازی نشریه سایت و پایگاههای خبری و اطلاع رسانی ایجاد کرده و از طریق فضای مجازی اقدام به انتشار اخبار و اطلاعات مجموعه های خود کنند. وی به راه اندازی و دریافت مجوز توسط خیلی از خبرگزاری ها در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون خبرگزاری هایی هستند که مجوز را بنا به دلایلی در گذشته برای انتشار اخبار دریافت کرده اند ولی تحت هیچ شرایطی حاضر به فروش اخبار و عکس نیستند و این جای سوال دارد که خبرگزاری که محصولات خود را نمی فروشد چگونه می تواند رعایت هزینه و درآمد را داشته باشد و به بقای خود ادامه دهد. محرابی در ادامه به برخی آسیب های نحوه انتشار نشریات دولتی و آن دسته از رسانه هایی که از بودجه عمومی تغذیه می شوند هم اشاره کرد و گفت: در خیلی از آنها ثبات وجود ندارد و صرفا در زمانی خاص و برای فعالیتی خاص مجوز دریافت کرده اند لذا طبق قانون مطبوعات نشریاتی که بطور مستمر فعالیت نکنند مجوز آنها باطل می شود. به گفته محرابی متاسفانه خیلی از نشریات امروز فقط نامی از آنها هست و وجود خارجی و فیزیکی بر روی کیوسک های روزنامه فروشی از آنها دیده نمی شود. مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به قانون مطبوعات و تشکل جلسات مستمر هیات نظارت بر مطبوعات هم اشاره کرد و گفت: براساس بند 16 قانون مطبوعات، نشریاتی که به صورت مستمر منتشر نشوند مجوز آنها باطل خواهد شد. محرابی به نحوه صدور مجوزها توسط این هیات هم اشاره کرد و گفت: باید رویه ای شود که به نشریات حوزه های خاص و تخصصی مجوز دولتی داده شود و در حوزه های عمومی به هیچ وجه مجوزی صادر نشود تا از کثرت بی رویه اینگونه نشریات جلوگیری شود. مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین پیشنهاد کرد بجای صدور مجوز نشریه و رسانه می توان مجوز موسسه داد تا از این طریق دست موسسه برای فعالیت های دیگر فرهنگی، هنری و رسانه ای و ... باز باشد. ** اشکال کار او گفت: اشکالی که الان وجود دارد اینکه افراد دولتی هم می توانند درخواست راه اندازی رسانه ای کنند در حالی که کسی که فعالیت دولتی می کنند دیگر نباید نشریه هم داشته باشد. محرابی همچنین با بیان اینکه دستگاه های اجرایی می توانند اطلاع رسانی اخبار و اطلاعات خود را از طریق روابط عمومی ها انجام دهند، اظهار داشت: همچنین دستگاه ها می توانند انتشار و اطلاع رسانی اخبار خود از طریق سایر رسانه ها اقدام کنند. وی در عین حال گفت: امروز با بروز و ظهور شبکه های ارتباطی و به ویژه شبکه های اجتماعی، افراد نیاز خبری و دسترسی به اطلاعات را از این طریق بدست می آورند و لذا رفته رفته نقش نشریات در کشور کم رنگ تر می شود و در نتیجه کثرت نشریات فقط هزینه تراشی است. مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه برگزاری این جلسه را ایده و مقدمه خوبی برای آسیب شناسی بیشتر بررسی چالش های رسانه داری دولت برشمرد و ابراز امیدواری کرد با یک پژوهش، تحقیق به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یابیم. ** خبرگزاری غیردولتی نداریم محمدعلی وکیلی رییس انجمن روزنامه های غیر دولتی هم در این میزگرد از انحصار خبرگزاری ها سخن گفت و افزود: در کشور ما خبرگزاری غیردولتی وجود ندارد و خبرگزاری ها در انحصار بخش های حاکمیتی هستند درحالی که نقش خبرگزاری به عنوان منبع خبر باید باشد و حد فاصلی میان خبر، منبع خبر و مصرف کننده یعنی روزنامه ها باشد ولی این فاجعه است که شکافی ایجاد شده و اخبار و اطلاعات مطبوعات خصوصی در یک دایره بسته منتشر می شود. به گفته وکیلی این موضوع به فرهنگ ذائقه مدیریتی کشور مربوط می شود و ارتباطی به اصولگرایی و یا اصلاح طلبی هم ندارد. وی افزود: همه بخش های حاکمیتی نگاهی بولتنی به رسانه دارند و با رسانه بخش خصوصی ارضاء نمی شوند و لذا به جای این که با رسانه های خصوصی صحبت کنند، ترجیح می دهند تا حرف خود را به شکل دستوری و در قالب یک وظیفه تشکیلاتی در یک رسانه با هویت سازمان خود انجام دهند. رییس انجمن روزنامه نگاران غیردولتی این کار را بر خلاف اصل توسعه رسانه و بر خلاف اصل 44 قانون اساسی دانست و گفت: ما رسانه را شاخص و شرط توسعه می دانیم و رسانه ای که شرط توسعه محسوب می شود، باید برآیند افکار عمومی و حرف ملت و نه پژواک سخنان رسمی دولت باشد، به ویژه این که رسانه ملی به صورت انحصاری است و به صورت یکطرفه عمل می کند. * فقط یک خبرگزاری و روزنامه دولتی وی تاکید کرد: در همه کشورها یک خبرگزاری دولتی و یک روزنامه دولتی وجود دارد و در کشور ما نیز ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی نظام و روزنامه ایران به عنوان روزنامه دولت این نقش را ایفاء می کند و به نظر بنده حتی یک رسانه مکتوب دولتی و 10 رسانه بخش خصوصی در کشور وجود داشته باشد، باز هم آن رسانه دولتی توازن نیروی انسانی و توازن منابع را برهم می زند. وکیلی با اشاره به تفاوت امتیازهای رسانه های بخش خصوصی و بخش دولتی گفت: رسانه دولتی منابع بی شماری دارد و لذا امکان رقابت یکسان نیروی انسانی میان رسانه های دولتی و بخش خصوصی بوجود نمی آید، چه رسد به این که یک سوم رسانه های مکتوب ما دولتی هستند. وی افزود: روزنامه های بخش خصوصی نیروها و افراد را جذب می کند تا پس از کسب تجربه به قدرت می رسند و آنگاه این افراد بدون رعایت گرایش های سیاسی، ترجیح می دهند تا در روزنامه های دولتی کار کنند و لذا هر روز شاهد نحیف تر شدن بدنه روزنامه های بخش خصوصی و فربه تر شدن روزنامه های بخش دولت هستیم. این کارشناس حوزه رسانه پیش بینی کرد: چرخه بسته اطلاع رسانی خبرگزاری ها به مرور زمان قدرت مانور بخش خصوصی را تضعیف خواهد کرد و انگیزه سرمایه گذاری در بخش خصوصی را کاهش خواهد داد. وی از ریسک امنیتی در رسانه های بخش خصوصی به عنوان یکی دیگر از تفاوت های رسانه های دولتی با این رسانه ها یاد کرد و گفت: خطانمایی و یا خطای واقعی در رسانه خصوصی غیرقابل اغماض است ولی در رسانه دولتی و شبه دولتی با اتکا به تجارب مختلف و موارد بسیار، کاملا قابل اغماض است. وکیلی با بیان این که تبعیض فقط در منابع نیست بلکه در ضریب امنیت شغلی نیز تاثیرگذار است، افزود: میزان کارایی قلم را آستانه آرامش شغلی خبرنگاران تعیین می کند و کار قلم نیز تابع مجموعه تغییرهاست که یکی از آنها شرایط روحی روانی صاحبان قلم یعنی خبرنگاران است و لذا میزان سطوح برخوردها با بخش خصوصی قابل مقایسه با بخش دولتی نیست. وی از علی جنتی نه به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا اگر ذره ای حس مسوولیت نسبت به آینده رسانه دارد، عدم توازن موجود میان رسانه های بخش خصوصی و بخش دولتی را که به تبعیض منتهی شده، برهم زند. * رسانه، پژواک اظهارات مسوولان است مدیر مسوول روزنامه ابتکار معدل رسانه ای کشور را نسبت به سایر کشورها چه در شمارگان و چه در کارکرد حوزه های مجازی پایین دانست و گفت: متاسفانه ما رسانه را به عنوان آینه افکار عمومی تلقی نمی کنیم و رسانه در کشور ما پژواک اظهارات مسوولان است. وی با طرح این سوال که چند درصد روزنامه ها را نقل قول مقامات عالی کشور تشکیل می دهد، گفت: در روزنامه ها بیش از هرچیز می بینیم که فلان وزیر وعده داده و فلان مقام آمار ارائه کرده است و فقط ستونی را به حرف های مردم به صورت مختصر آورده ایم. * امید به دولت تدبیر و امید برای حمایت از رسانه وکیلی چنین وضعی را مطلوب رسانه ها ندانست و گفت: هیچ دولتی مانند دولت یازدهم که شعارهای آن تقویت بخش خصوصی و کوچک کردن دولت است، نمی تواند این وضعیت را تغییر دهد و اگر دولت حجت الاسلام روحانی کاری انجام نداد و به سخنان تریبونی اکتفاء کرد، باید فاتحه رسانه را بخوانیم. وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا که رفع موانع قانونی می تواند به رفع این مشکل منجر شود، گفت: مشکل ما مشکل قانون نیست و قانون مطبوعات نیز ناظر به بخش خصوصی است و حتی در بخش حمایت ها از یارانه سخن گفته است. رییس انجمن روزنامه نگاران غیردولتی تاکید کرد: فلسفه یارانه در قانون مطبوعات کمک به رسانه های ضعیف است و دولت نباید به دولت یارانه دهد و لذا معتقدم نگاه قانونگذار به بخش خصوصی بوده است. وی همچنین گفت: رسانه بخش خصوصی نمی تواند در یک دولت اقتصادسالار رشد کند و اگرچه اراده قانون، تقویت بخش خصوصی است ولی عملکردها طبق قانون نیست و لذا گاهی می بینیم که برای یک رسانه دولتی به اندازه تمام یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حداقل تیراژ و کمترین تاثیرگذاری فرهنگی هزینه می شود. وکیلی اضافه کرد: مشکل ما در طول سال ها فهم فرهنگی از کارکرد رسانه بوده است. چون ما فهم بولتنی از رسانه داریم و ظرفیت انتقادپذیری هم نداریم. **دولت برای تقویت رسانه های بخش خصوصی اهتمام ورزد رییس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه غیردولتی گفت: دولت با توجه به شعارهای انتحاباتی خود نسبت به حمایت از رسانه های بخش خصوصی اهتمام ورزد. محمدعلی وکیلی روز یکشنبه به همراه مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری وزارت ارشاد در میزگرد چالش های رسانه داری دولت با بیان اینکه وقتی دولت اعلام می کند که سیاست این دولت بنگاه داری و رسانه داری نیست اولین سوال اینگونه مطرح می شود که پس در این صورت دولت باید ابتدا زیرمجموعه های خود را کنترل کند. وی در پاسخ به این پرسش که راه حل چالش های پیشروی دولت در بحث رسانه داری چیست، گفت: اولین راه حل این است که دولت تکلیف رسانه های دولت ساخته را روشن کند. حداقل برای جلوگیری از هدر دادن منابع دولتی تکلیف رسانه های دولتی باید هرچه زودتر معلوم شود. وی افزود: این نیاز به قانون ندارد نیاز به اراده مدیریت دارد. اگر دولت در رویکردهایش توسعه رسانه های دولتی نیست خود این وضع کنونی که نابهنجاری است را برطرف کرده و به وضعیت به هنجار بازگرداند. **رسانه های فرادولتی وکیلی اظهارداشت: در مقابل برخی رسانه ها در اختیار دولت نیستند ولی حتی پاسخگوی دولت هم نیستند. رسانه هایی داریم که خود را فرادولتی می دانند و به نظارت دولت هم وقعی نمی گذارند. آنجا توقع نیست که دولت تکلیف آنان را روشن کند و باید دولت منابع در اختیار را به سمت رسانه های بخش خصوصی هدایت کند. وی تصریح کرد: منابع محدود در اختیار دولت نباید برای رسانه هایی که سیاست دولت را رعایت نمی کنند ، هدایت شود . **یارانه و منابع دولتی به بخش خصوصی اختصاص یابد رییس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه های غیردولتی راه حل دوم خروج رسانه داری دولت ، اظهارداشت: منابع در اختیار دولت با اولویت به رسانه های بخش خصوصی اختصاص پیدا کند. البته یک کارهایی از سوی دولت برای این دسته رسانه ها شده و در این راستا یارانه های مستقیم رسانه های دولتی را حذف کرده اند. وی افزود: اما متاسفانه دولت برای جبران این منظور به شکل دیگر از رسانه های دولتی حمایت کرده که چند برابر یارانه حذف شده آنان برای این رسانه ها سودآور است. از جمله بیمه خبرنگاری و طرح اشتراک آگهی های دولتی که با توجه به درآمدهای بالای آن مشاهده می شود که این سیاست دولت نسبت به حذف مستقیم یارانه رسانه های دولتی چندان کارساز نبوده است. وکیلی ادامه داد: بنابراین دومین راهکار در برطرف کردن چالش های پیشرو در زمینه رسانه داری دولت این است که منابع در اختیار دولت به بخش غیردولتی واگذار شود ، چرا که واگذاری منابع به بخش دولتی طبق قانون مطبوعات اصولا خلاف است. **دولت کنونی جاپای دولت گذشته نگذارد وکیلی راهکار سوم برای برطرف کردن چالش پیش روی رسانه داری دولت گفت: دولت نباید جاپای دولت پیشین بگذارد. وی اظهارداشت: در دولت گذشته در بخش مطبوعات یک غلط فاحش صورت گرفت که این انحصار نانوشته را نوشته کرد و انحصار منابع و آگهی های دولتی را به مدت دوسال در اختیار روزنامه ایران قرارداد و رسانه ها طی این مدت جنگیدند تا این خط رسمی که از سوی دولت نهم و دهم ترسیم شده بود ، برداشته شود. وی اظهارداشت: در دولتی که 80 درصد کنش های آن اقتصادی است وقتی بخشنامه شود کل آگهی های حاصل از بخش دولتی باید برود برای روزنامه ایران ، مشاهده می شود که چه فاجعه ای درست می شود یعنی 80 درصد سبد آگهی کشور به یک روزنامه دولتی تعلق گیرد. **انتظار از دولت روحانی رییس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه های غیردولتی گفت: از دولت آقای روحانی انتظار است که در این زمینه جاپای دولت گذشته نگذارد و این خطا را تکرار نکند، در مواردی متاسفانه این خطا تکرار شده و شبهه بخشنامه ای مشابه آن بخشنامه دولت گذشته صادر شده که زیبنده دولت و شعار دولت یازدهم نیست. وکیلی توضیح داد،: دولتی که به دنبال کوچک شدن و خارج کردن انحصار از بخش های دولتی است و معتقد به واسپاری کارها به بخش خصوصی است ، این کارها به هیچ وجه صحیح نیست و باید به دنبال تقویت بخش خصوصی باشد. ** انحصار سازی مطبوعات و رسانه متوقف شود وی گفت: سومین راهکار پیش روی دولت در این زمینه این است که این نوع کارهای انحصارساز از طریق دولت انجام نگیرد و دولت در این که انحصار را بردارد و به نوعی بشکند ، در این مسیر پیشقدم شود. چراکه این کارها نشان می دهد ما اراده ای بر تقویت رسانه نداریم ، بلکه در مقابل اراده بر تضعیف حوزه رسانه است. ** آخرین راهکار برای خروج از چالش رسانه داری دولت وکیلی افزود: آخرین راهکار دولت دراین خصوص این است که بالاخره شورای هیات نظارت بر مطبوعات کارش نظارت بر مجوزها نیز است و می تواند در صدور مجوزها تجدید نظر کند و دوم اینکه این هیات می تواند جلوی صدور مجوزها را با نظارتی های قوی و دقیق خود حتی وجود رگه های رانت رسانه ای بگیرد. رییس انجمن صنفی مدیران مسوول روزنامه های غیردولتی در پاسخ به این پرسش که اگر یک رسانه دولتی از تحت پوشش دولت خارج شود چه وضعیتی برای آن رسانه پیش خواهد آمد ، گفت: طبیعی است این دسته رسانه ها به سمت فرمول بخش خصوصی حرکت خواهند کرد و خود به خود یک رقابت سالم در بین این حوزه اتفاق خواهد افتاد. وکیلی گفت: در این رابطه اگر رسانه هایی که از بخش دولتی جدا شده و به سمت بخش خصوصی گام بردارند از مزایای این بخش نیز بهره مند خواهند شد . فراهنگ 1355** 1003** 1417** 1569

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال