متخصص آموزش کودکان اوتیسم :

موسیقی درمانی ارتباط با کودکان اوتیسم را تقویت می کند

کاشان-ایرنا- یک متخصص آموزش کودکان اوتیسم از دانشگاه یورک کانادا گفت: موسیقی درمانی، راهکاری برای ارتباط با کودکان اوتیسم است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مریک مانا در همایش 'اوتیسم با شادی' در فرهنگسرای مهر کاشان اظهار داشت: خانواده ها اولین الگوی رفتار فرزندان هستند و نباید نقش خود را در تربیت فرزندانشان فراموش کنند، یا کودک را به مدرسه و معلم واگذار کنند. وی افزود: مهم ترین نقش والدین در تربیت فرزندان، ایجاد محیط آرام همراه با راهنمایی است که در مورد کودکان اوتیسم اهمیت و ضرورت پیدا می کند. وی ادامه داد: خانواده های اوتیسم باید فرزندان خود را باور داشته باشند تا جامعه نیز آنها را باور کند، پس اجازه بدهیم آموزش را در فضای آرامش تمرین کنند. بگفته مانا، باید مهارت های زندگی، مسوولیت پذیری، قانون مندی و برنامه ریزی را به فرزندان خود یاد دهیم که این امر نیازمند صبوری است. وی با اشاره به نقش بازی در تربیت فرزند به ویژه بیماران اوتیسم تصریح کرد: پدر و مادر باید با فرزندان خود همبازی شوند تا هم فضای شادی را برایشان در محیط خانواده ایجاد کنند و هم بچه ها یاد بگیرند به موقع عکس العمل نشان داده و زمان بندی را رعایت کنند. به گفته وی، نقاشی و قصه گویی نیز یکی از روش های موثر تربیت کودکان اوتیسم است و پدران و مادران باید در یک گوشه اتاق نشسته و کتاب های قصه متناسب با سن کودک را با صدای بلند و دلنشین برای علاقه مندی آنان بخوانند. این دانش آموخته دانشگاه یورک کانادا تاکید کرد: کودکان اوتیسم را نباید در خانه حبس کرد، بلکه اعضای خانواده باید ارتباط کودکان اوتیسم را در فضای خانه تقویت و صحنه های زندگی را برای آنان در منزل شبیه سازی کنند تا بتوانند مهارت های زندگی را برای ارتباط و برخورد با دیگران یاد بگیرند. وی گفت: ترس از تغییر، یکی از عواملی است که باعث بی قراری کودکان اوتیسم می شود، پس باید برنامه روزانه او را با هماهنگی و مشارکت خود آنها تنظیم کرد تا بدانند چه کارهایی را باید انجام دهند تا احساس شخصیت در او پرورش یابد. وی موسیقی درمانی را نیز یک راهکار تقویت ارتباط کودکان اوتیسم برشمرد و گفت: موسیقی، حس خوبی را برای کودکان تداعی می کند و منجر به آرامش در آنها می شود، ولی باید موسیقی دلخواه خودش را انتخاب کند و ریتم این موسیقی باعث حس خوب در مغز کودک می شود. وی گفت: باید رفتار وابسته بودن به والدین را در بچه های اوتیسم بشکنیم تا خودشان را باور کنند و به ازای هر کار مثبت، او را به شیوه های متنوع تشویق کنیم، ولی از بچه هایمان قهرمان نسازیم و مجبور نکنیم هر کاری را انجام دهند، بلکه اجازه دهیم کاری را که دوست دارد به بهترین شکل انجام دهد. رییس انجمن اوتیسم کاشان نیز گفت: هدف از برگزاری کارگاه های آموزشی دوره ای، شناخت و طبقه بندی مشکلات و کمک به بهبود سلامت روان خانواده بیماران اوتیسم است. مریم خیامی پور افزود: با توجه به رشد بیماری اوتیسم، آگاهی بخشی جامعه در جهت شناخت این بیماری، توجه به سرمایه گذاری و کاهش رنج خانواده ها از جمله ضرورت هایی است که توجه جدی مسوولان را می طلبد. وی اظهار داشت: نگاه والدین و جامعه به بیماران اوتیسم باید اصلاح شود و این مساله تنها با اطلاع رسانی صحیح، آموزش و پژوهش نیروهای متخصص با یاری مدیران دولتی انجام شدنی است. اوتیسم یک معلولیت رشدی دائمی است که بر نحوه ای که یک نفر با افراد پیرامون خود ارتباط می گیرد یا با آنها وارد رابطه می شود، تاثیر می گذارد، علائم این اختلال در سه سال اول زندگی بروز می کند. در زبان فارسی اوتیسم به معنی 'در خود ماندگی' ترجمه شده، این اختلال یک عارضه رشدی پیچیده است که بر تمامی ویژگی های رشدی کودک اثر می گذارد. تاکنون 50 کودک اوتیسم در کاشان شناسایی شده است. 3009/6021

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال