۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۲۶
کد خبر: 81729760
T T
۰ نفر
موسویان: رد توافق هسته ای در كنگره اشتباهی تاریخی خواهد بود

تهران- ایرنا- سید حسین موسویان مذاكره كننده هسته ای پیشین ایران با بیان اینكه توافق هسته ای موجب پدیدار شدن افق های تازه در روابط ایران و آمریكاست، تأكید كرد كه اقدام احتمالی كنگره در رد این توافق یك اشتباه تاریخی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی هافینگنون پست، در مقاله موسویان آمده است: توافق هسته ای جامع بین ایران و گروه 1+5 یك دستاورد مهم و تاریخی برای صلح و امنیت جهانی است؛ حل و فصل دیپلماتیك از این نوع در مورد مناقشه های دیرپا بین قدرت های رقیب، به ندرت در تاریخ روی داده است؛ با حصول این توافق تاریخی، طلوع یك عصر جدید روابط بین ایران و آمریكا در افق دید قرار دارد.
موسویان افزود: خیلی وقت از آن زمان نگذشته كه تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران به اوج رسیده بود و شبح جنگ پدیدار شده بود. اوضاع به قدری وخیم شده بود كه فعالیت های هسته ای ایران به یكی از تهدیدهای امنیتی در آمریكا و یكی از برنامه های فوری در دستور كار قدرت های بزرگ دیگر تبدیل شده بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ایران را به عنوان یكی از نگرانی های اصلی خود در موضوع اشاعه هسته ای معرفی می كرد. در ایران نیز بحران هسته ای به بزرگترین چالش امنیتی كشور از زمان حمله عراق در سال 1980 تبدیل شده بود.
وی تأكید كرد: تبدیل مناقشه هسته ای ایران به یك نبرد با حاصل جمع صفر كه در آن جنگ اجتناب ناپذیر به نظر می رسید، بعلاوه احتیاط و دوراندیشی در رهبری ایران و آمریكا كه این واقعیت را درك كردند، منجر به یك رویكرد دیپلماتیك شد كه در نهایت به این توافق منتهی شد. این توافق كه با دقت تدوین و نگاشته شده است نه تنها از یك جنگ فاجعه بار دیگر در ناآرام ترین منطقه جهان جلوگیری می كند بلكه همچنین معیارهای جدیدی در زمینه منع اشاعه هسته ای تعریف می كند كه می تواند در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.
مذاكره كننده هسته ای پیشین ایران خاطرنشان كرد: این توافق همچنین می تواند زمینه را برای همكاری های گسترده تر بین ایران و آمریكا فراهم سازد؛ ایران می تواند مؤثرترین شریك آمریكا در مبارزه با گروههای تروریستی در منطقه باشد؛ البته موانع متعددی بر سر راه تحقق چنین رابطه ای وجود دارد اما ایران و آمریكا هر دو بر اساس منافع ملی خود عمل می كنند و واقع گرایی سیاسی ایجاب می كند كه این دو كشور برای رسیدن به هدف های مشترك همكاری كنند.
مترجمام**1078**1504

سرخط اخبار جهان