۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81724167
T T
۰ نفر
افزایش 12 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1394

تهران- ایرنا- مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینكه در چهار ماه نخست سال 1394 بیش از 6 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 3.6 میلیارد دلار صادر شد، گفت: میزان صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت از نظر حجم 12 درصد و از نظر ارزش 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی محمد بساق زاده روز سه شنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: همچنین در طی این مدت بیش از 4 میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 86 هزار میلیارد ریال در داخل كشور به فروش رسید.
مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینكه در حال حاضر حجم صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا، اندك است، افزود: با توجه به پشرفت مذاكرات هسته ای و رفع تحریم ها در ماه های آینده تلاش می كنیم میزان صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا را افزایش دهیم.
بساق زاده با اشاره به صادرات به عراق، اضافه كرد: بین صادركنندگان ایرانی و ترك محصولات پتروشیمی به عراق رقابت است و شركت های ایرانی، برای حفظ بازار در عراق باید به كیفیت و قیمت محصولات تولیدی توجه ویژه داشته باشند.
وی در خصوص صادرات ریفرمیت تولید پتروشیمی های نوری و بندر امام نیز گفت: ریفرمیت تولیدی پس از تبدیل به آروماتیك به خارج از كشور صادر می شود و در حال حاضر صادرات مستقیم ریفرمیت نداریم.
مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان كرد: از سال 1393 و پس از ابلاغ وزیر نفت، هیج ریفرمیتی توسط پتروشیمی ها به پالایشگاه ها تحویل نشده است.
بساق زاده درباره واردات محصولات پتروشیمی خارجی به بازار ایران نیز گفت: انواع خاصی از محصولات كه در ایران تولید نمی شود و یا قیمت آن پایین تر باشد به كشور وارد می شود.
وی با اشاره به واردات محصولات پتروشیمی از عربستان و امارات به ایران، افزود: عربستان به خوراك محصولات پتروشیمی صادراتی، تخفیف ارایه می كند كه این امر باعث كاهش قیمت آن می شود.
مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی اضافه كرد: واحدهای پتروشیمی عربستان، دولتی هستند بنابراین این كشور می تواند بهتر از شركت های پتروشیمی خود حمایت كند.
بساق زاده با تاكید بر لزوم نظارت بر تولید، صادرات و واردات محصولات پتروشیمی، اظهار داشت: باید تلاش شود تا پس از رفع تحریم ها، موازنه ای بین این زنجیره ایجاد شود تا تولید كشور تحت الشعاع قرار نگیرد.
وی با اشاره به وارد كردن برخی محصولات پتروشیمی صادراتی كشور، گفت: تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله ای مشكلاتی را در این خصوص ایجاد كرده و بنابراین پیشنهاد داده ایم كه ارز مبادله ای برای وارد كردن آن دسته از محصولات پتروشیمی كه در حال حاضر به خارج از كشور صادر می شوند، تعلق نگیرد.
مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به برگزاری كنفرانس لندن در ماه های آینده، افزود: در این كنفرانس كه برای رونمایی از پروژه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار می شود، تعدادی از طرح های پتروشیمی نیز معرفی خواهند شد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به برنامه ریزی برای احیای سوآپ كود اوره در كشور، اظهار داشت: این محصول از كشورهای شمالی وارد و در استان‌های شمالی توزیع شده و در مقابل كود تولید شده از جنوب كشور صادر می شود.
بساق زاده با اشاره به ظرفیت 200 هزار تنی سوآپ كود اوره در كشور، گفت: در گذشته، سوآپ كود اوره صورت می‌گرفت كه به دلیل خصوصی سازی شركت بازرگانی پتروشیمی این عملیات متوقف شد، اما قرار است كه در آینده از سر گرفته شود.
وی درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس نیز، خاطرنشان كرد: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس معیاری برای صادرات محصولات مشخص كرده است، ضمن آنكه با آزادسازی قیمت ارز در بورس، دلال‌ها از این بخش خارج شده‌اند.
مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینكه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس برای تناژ بالا مناسب است اما در تناژ محدود، شركت‌های كوچك دچار مشكل می‌شوند، اضافه كرد: برای حضور در بورس باید به تشكیل تعاونی و یا اتحادیه اقدام كرده یا با واسطه ها كار كنند.
بساق زاده با اشاره به افزایش تولید اتان پس از راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، گفت: امیدوار هستیم كه در سال جاری بتوانیم یك میلیون تن اتان بیشتر از پارس جنوبی دریافت كنیم.
وی در خصوص میزان تولید واحدهای پتروشیمی نیز اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان 18 مرداد ماه، 18 میلیون تن تولید انواع محصولات پتروشیمی تولید شده كه نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است.
مدیر كنترل تولید شركت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینكه مجتمع های پتروشیمی مهر، لاله، شیراز، خراسان، پردیس، شازند، كرمانشاه، خارك و پلیمر كرمانشاه در چهارماه نخست سال بیش از٩٠درصد ظرفیت خود تولید داشته اند، افزود: میزان تولید واحدهای پتروشیمی اصفهان، غدیر، ایلام، كارون، فارابی، رازی، ارومیه نوری، آریا ساسول و تبریز نسبت به مدت مشابه سال گذشته١٠ درصد رشد داشته است.
اقتصام(3)2022**1558
۰ نفر