۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۶
کد خبر: 81693661
T T
۰ نفر
مجید جلالی: فوتبال ما تحت تاثیر شبكه های واسطه ای است

گرگان - ایرنا - مدرس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) و رییس كانون مربیان فوتبال ایران گفت: فوتبال ایران به خصوص در زمینه باشگاه های داخلی، تحت تاثیر شبكه های واسطه ای قرار گرفته است.

مجید جلالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در گرگان اظهارداشت: شبكه های واسطه ای فوتبال ما را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری كه بازیكنان با تیم های باشگاهی قراردادهای یك ساله می بندند و از نیم فصل تمام فكر و ذهن خود را درگیر فصل بعد و نقل و انتقالات می كنند.

وی اضافه كرد: این مساله نه تنها به بازیكنان فوتبال بلكه به تیم های باشگاهی و تیم ملی ضربه وارد می كند و این درحالی است كه باشگاه های اروپایی قراردادهایی طولانی مدت حداقل سه ساله می بندند تا بازیكن به صورت كامل در اختیار تیم و باشگاه باشد و دغدغه ای برای فصل بعد نداشته باشد.

سرمربی تیم فوتبال سایپا البرز ادامه داد: هدف بازیكنانی كه قراردادهای یك ساله می بندند، تنها رسیدن به اوج و پوشیدن پیراهن تیم ملی نیست بلكه می خواهند از این راه پول درآورده و كسب درآمد داشته باشند كه این مساله باعث از بین رفتن تمركز آنان در فوتبال می شود.

جلالی در مورد اینكه برخی از مربیان، نیمی از تیم های حاضر در لیگ را یك بار و یا حداقل یك نیم فصل تجربه كرده اند، گفت: این مساله تا دو سال پیش وجود داشت كه هر سال شاهد ادامه حضور مربیان در تیم های خود و یا سایر تیم ها بودیم اما از دو سال قبل چهره ها و مربیان جوانی همچون گل محمدی، منصوریان، تاتار، ویسی، مرفاوی، مكوندی و چندین مربی دیگر در لیگ برتر حضور دارند كه باعث شده اند لیگ به خصوص در فصل گذشته دچار تحولات اساسی شود.

رییس كانون مربیان فوتبال ایران افزود: حضور مربیان جوان و نیز باتجربه و قدیمی، تقابل و تعامل خوبی ایجاد كرده و این مساله را در رقابت های لیگ چهاردهم شاهد بودیم، به طوری كه پیشرفت خوبی در دیدارهای فصل گذشته به لحاظ كمی و كیفی دیده شد.

وی در پاسخ به این سوال كه برخی بازیكنان جوان در ابتدای اوج فوتبال خود، تیم های ایرانی را به مقصد تیم های خارجی ترك می كنند، گفت: جوان برای ترانفسر شدن زمان خاصی دارد، البته برخی از بازیكنان هستند كه به علت داشتن پول و رابطه ورزشی خانواده های خود به تیم های خارجی می روند.

به گفته وی، بازیكنانی كه در ابتدای اوج اقدام به ترك تیم های داخلی می كنند، با تفكر این كه ره صد ساله را یك شبه طی كنند، دست به چنین اقدامی می زنند اما در طول مسیر دچار مشكل و افت شدید می شوند.

وی در مورد مدیریت در ورزش به خصوص فوتبال نیز گفت: مدیر باید شاخصه های مدیریتی را به خوبی بلد باشد .درست است كه پول از الزامات فوتبال است اما اگر به صورت تخصصی اداره و خرج نشود، به مشكل خواهیم خورد.

جلالی در خصوص واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس با تاكید بر اینكه هیچ وقت این دو تیم خصوصی نخواهند شد، افزود: خصوصی سازی قوانین و مقررات خاص خود را دارد، كسی كه A تومان هزینه می كند، می خواهد به B تومان برسد و فرد سرمایه گذار بدون شك نه تنها در فوتبال بلكه در سایر رشته های ورزشی هم دنبال اهداف و برنامه های خاص خود است.

مدرس فیفا با اشاره به اینكه در فوتبال امروز دنیا 5 راه برای درآمد وجود دارد، اظهار كرد: حق پخش تلویزیونی، حق كپی رایت، بلیط فروشی، تبلیغات و ترانسفر راه های درآمد هستند اما قوانینی در فوتبال ما وجود دارد كه همه این راهكارها بسته و می خواهد فوتبال به دولت وابسته بوده و دولت مدیریت آن را در دست داشته باشد كه به همین دلیل دو تیم استقلال و پرسپولیس هیچ گاه به بخش خصوصی واگذار نخواهند شد.

جلالی تاكید كرد: اگر این قوانین بخواهد همچنان در فوتبال ما وجود داشته باشد، این ورزش رو به نابودی خواهد رفت. ما برای خود قوانین بومی تعریف كرده ایم، در صورتی كه در سطح جهان فوتبال بازی می كنیم و این دو با هم مغایرت دارد و باید كارشناسان خبره در این زمینه راهكارهای اساسی و اصولی ارایه دهند.

سرمربی تیم فوتبال سایپا البرز نظرش را در مورد كلماتی نظیر كفاشیان، فدراسیون فوتبال، تیم ملی و كی روش چنین مطرح كرد: علی كفاشیان یعنی دو و میدانی، فدراسیون فوتبال یعنی فدراسیون سواركاری و در مورد تیم ملی و كی روش نظری ندارم.

وی در مورد امیرقلعه نوعی و علی دایی نیز گفت قلعه نوعی مرد موفق و باهوش و علی دایی مرد دوست داشتنی و دارای ذهن برتر است .

وی در مورد خود و تیم های سایپا و پاس اظهارداشت: مجید جلالی یعنی مورد ظلم، تیم سایپا قهرمان و تیم پاس یعنی تیم رویایی كه حیف شد.

رییس كانون مربیان فوتبال ایران در خصوص برنامه ها و اقدامات امسال این كانون نیز گفت: مالیاتی كه از مربیان گرفته می شد، منصفانه نبود، زیرا ضریب مالیاتی این قشر با درآمدهای آنها همخوانی نداشت كه این مساله را با وزارت ورزش و جوانان و وزارت اقتصاد و دارایی بررسی كردیم تا ضریب مالیاتی 60 درصدی مربیان كاهش یابد و از سوی دیگر با شهرداری تهران در حال رایزنی هستیم تا مكانی در خور شان و جایگاه مربیان برای كانون اختصاص دهد. آنها قول این كار را داده اند البته مكانی نیزمدتی قبل پیشنهاد شد كه در شان مربیان نبود.

جلالی افزود: همچنین بعد از سال ها پیگیری (هشت سال) به عضویت مجمع فدراسیون فوتبال درآمده ایم كه این نقطه قوت و آغاز راهی برای مربیان است.

3014/1648

سرخط اخبار استان‌ها