گزارش روزنامه نگار کویتی؛

جماران؛ قبله گاه سیاحان خارجی

تهران - ایرنا - خبرنگار روزنامه الرای کویت که برای شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به ایران آمده بود، با انتشار گزارشی از چشم اندازهای دیدنی طبیعت و جاذبه های سیاحتی و مذهبی ایران نوشت: حسینیه جماران امروزه به قبله گاه سیاحان خارجی و شهروندان ایرانی تبدیل شده است.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، سفر به ایران امروز، برای گردشگران خارجی همواره جذابیت هایی خاص خود را داشته و از آنجا که در عصر ارتباطات و پیدایش وسایل ارتباط جمعی، مردم جهان بیش از پیش تحت بمباران رسانه ای قرار گرفته اند، بخشی از این جذابیت ها، درست ارایه نشده است. عمر العلاس خبرنگار روزنامه الرای کویت یکی از همین افراد است که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به تماشای بدون پیش زمینه در ایران پرداخته و ضمن شرکت در مراسم سوگواری رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در قالب برنامه های ستاد بزرگداشت ارتحال امام (ره)، از مراکز فرهنگی تهران، مشهد و اصفهان دیدن کرد که پس از بازگشت به کویت، گزارشی مصور یک صفحه ای به رشته تحریر در آورد. وی در گزارش سفر خود به ایران می نویسد: در هشت روز اقامت اعضای هیات فرهنگی در ایران، از موزه دفاع مقدس بازدید کردیم؛ موزه ای که در آن صحنه هایی از سیمای مقاومت و ایثارگری ملت ایران در مقابل اشغالگران بعثی دیدیم، سپس در دانشگاه صنعتی شریف از دستاوردهای شگفت انگیز علمی و دانشگاهی این کشور مطلع شدیم و شاهد تحولات علمی و پیشرفت های صنعتی ایران بودیم. العلاس می افزاید: پس از بازدید از کاخ های سلطنتی و مشاهده حیف و میل های رژیم منفور پهلوی، راهی خانه امام خمینی (ره) شدیم تا از نزدیک ساده زیستی و تواضع بی مانند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را ببینیم؛ حسینیه ای که امروزه به قبله گاه سیاحان خارجی و شهروندان ایرانی تبدیل شده است. خبرنگار الرای کویت در گزارش خود به جاذبه های توریستی تهران نیز اشاره می کند و می نویسد: در تهران می توانید مهمترین باغ های وحش جهان، یکی از بلندترین برج های دنیا و زیباترین منظره های کوهستانی را ببینید. وی ادامه می دهد: در باغ وحش کرج در فاصله 20 کیلومتری تهران از منطقه حفاظت شده محیط زیست بازدید کردیم و از برج میلاد ششمین برج مخابراتی جهان شاهد زیبایی شهر تهران بودیم و از موزه های هنرمندانه داخل برج که روایتگر تاریخ تمدن هزار ساله امپراتوری ایران است، دیدن کردیم. العلاس اضافه می کند: کاخ گلستان از دیگر جاذبه های باستانی تهران است که پیوند گذشته با تاریخ معاصر را به تصویر می کشد؛ پس از آن، راهی مشهد یکی از بزرگترین شهرهای مذهبی ایران شدیم، شهری با دهها محل باستانی، زیارتگاه و مرکز فرهنگی که شاخص ترین آن بارگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است. خبرنگار کویتی در سفرنامه خود به اماکن سیاحتی فرح بخش و دل انگیز شاندیز، آبشار اخلمند و کوه سنگی مشهد اشاره می کند و می نویسد: مشهد، پایتخت مذهبی ایران است که پس از مشاهده آثار فرهنگی و مذهبی این شهر به پایتخت هنری و فرهنگی این کشور باستانی، اصفهان سفر کردیم. العلاس می افزاید: اصفهان، نصف جهان، شهری اسطوره ای با ترکیبی از تمدن های کهن جهان است؛ در این شهر بیش از 50 مکان باستانی و 37 مرکز گردش گر پذیر وجود دارد. وی در بخش پایانی گزارش خود می نویسد: در این راستا، از مسجد امام خمینی (ره)، مسجد شیخ لطف الله، مسجد جامع، کلیسای وانک، کاخ هشت بهشت و آتشگاه در اصفهان دیدن کردیم؛ اصفهان، شهری با طبیعت سحرآمیز و فرهنگی کهن است که همه شیفتگان ادبیات و هنر را به خود جذب می کند. فراهنگ**7537**1027