۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۶
کد خبر: 81659585
T T
۰ نفر
10 توصیه موسویان به ارتش آمریكا؛ پایان خصومت 35 ساله و دستیابی به توافق

تهران - ایرنا - 'حسین موسویان' عضو پیشین تیم مذاكره كننده هسته ای ایران در نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه جنگ آمریكا 10 توصیه به ارتش آمریكا كرد و خواستار تغییر رویكرد گذشته و ختم خصومت 35 ساله و نیز دستیابی به توافق هسته ای حداكثر تا سه هفته بعد از 30 ژوئن شد.

به گزارش ایرنا، موسویان در نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه جنگ آمریكا، ابتدا سه تهدید اول امنیت ملی ایران را آمریكا ، تروریسم تكفیری و منطقه بحران زده با جنگهای نظامی در كشورهای منطقه مثل عراق و سوریه و یمن بیان كرد.

وی سپس چهار اولویت فعلی ایران را شامل امنیت در مرزها، حل بحران هسته ای و رفع تحریمها، رفع مشكلات اقتصادی، رفع تشنج با كشورهای منطقه و جهان غرب دانست.

وی در این نشست 10 توصیه به ارتش آمریكا بشرح زیر ارائه كرد:

1-ختم خصومت 35 ساله و تغییر رویكرد گذشته .

2- حصول توافق هسته ای در زمان تعیین شده(اول جولای)، نهایتا با دوسه هفته تمدید.

3-ادامه مذاكرات دو كشور در مورد حل و فصل بحرانهای منطقه.

4-مبارزه مشترك علیه داعش و تهدید بزرگ منطقه ای و جهانی تروریسم تكفیری.

5-تمركز بر موارد مشترك منافع امنیت ملی ایران و آمریكا مثل ثبات و امنیت در افغانستان و عراق.

6-همكاری در عاری سازی خاورمیانه از سلاحهای كشتارجمعی همراه با خلع سلاح اتمی اسراییل.

7-همكاری در سایر موارد منافع مشترك مثل: مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بازسازی اقتصادی كشورهای جنگ زده منطقه و امنیت انرژی.

8- مذاكره همزمان برای یافتن راه حل صلح آمیز برای موارد اختلافی ایران و آمریكا.

9-همكاری برای شكل دادن سیستم همكاریهای منطقه ای بین ایران و عراق و شش كشور عضو شورای همكاری خلیج فارس برای تامین امنیت منطقه توسسط كشورهای منطقه و كمك به نیروهای نظامی آمریكا برای خروج تدریجی از منطقه.

10- گشودن دربهای روابط مردمی دوكشور همچون روابط علمی و آكادمیك ، گردشگری ، امور انسان دوستانه، گفتگوی اسلام و مسیحیت، امور سلامت و بهداشت و محیط زیست.

به گزارش ایرنا، موسویان در این نشست در پاسخ به این سوال كه چگونه به كشورهای 1+ 5 می توانید اعتماد كنید و توافق را نهایی كنید؟ پاسخ داد:

عدم اعتماد ایران به مساله هسته ای محدود نمی شود و لذا بعد از توافق هسته ای نیاز به گفتگوهای فراگیر ایران و قدرتهای جهانی است.

وی تصریح كرد:‌در مورد هسته ای هم ایران موارد در چارچوب ان. پی. تی را پذیرفته اما زیاده خواهی های فراتر از ان. پی. تی مشكل امروز مذاكرات است. عضو پیشین تیم مذاكره كننده هسته ای ایران افزود: آمریكا دنبال بازرسی هر زمان و هر مكان است كه ایران تحت هیچ شرایطی نخواهد پذیرفت همانطور كه هیچ كشوری نپذیرفته است.

وی خطاب به سوال كننده اضافه كرد: ‌شما نظامی هستید، آیا اجازه بازرسی از پایگهاها و مركز نظامی را به آژانس می دهید؟ نظامیان ایران هم همان حساسیتهای شما را دارند.

یكی دیگر از شركت كنندگان در این نشست از موسویان پرسید: آیا ایران می تواند شعارهای نفی هولوكاست و نابودی اسراییل را متوقف كند و با اسراییل مذاكره كند تا صلح در منطقه برقرار شود؟

موسویان پاسخ داد: موضع اصلی ایران در مورد مساله اسراییل و فلسطین همان است كه رهبری اعلام كردند. ایشان صریحا و رسما پیشنهاد انتخابات آزاد بین مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطین و تعیین سرنوشت توسط خودشان را پیشنهاد كرده اند. سایر مواضع مطروحه را موضع كشور ایران ندانید.

وی اضافه كرد:‌ موضع نتانیاهو در زمان دولتهای احمدی نژاد و روحانی ثابت بوده است. در زمان دولت احمدی نژاد موضوع نفی هولوكاست مطرح شد. در دولت روحانی جنایت هولوكاست محكوم شد و حتی آقای ظریف وزیر خارجه سال نو یهودی ها را تبریك گفت. اما موضع نتانیاهو همچنان خصمانه است. پس برای او فرقی نمی كند كه چه شعاری در ایران داده شود.

معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح كرد: مشكل صلح، خود اسراییل است و نه ایران. نتانیاهو به خواست آمریكا برای تشكیل دو دولت مستقل فلسطینی-اسراییلی جواب منفی داد؛ در حالیكه اكثر اعراب و جهان غرب با این پیشنهاد موافق بودند.

وی افزود: وقتی آمریكا كه متحد اصلی و استراتژیك اسراییل است ،برای صلح حریف اسراییل نمی شود، آیا مذاكره ایران با اسراییل می تواند برای صلح موثر باشد؟

یكی دیگر از شركت كنندگان در نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه جنگ آمریكا از موسویان پرسید: اولویت منطقه ای ایران بویژه در روابط با روسیه چیست؟

وی پاسخ داد: استراتژی ایران روابط حسنه با همه كشورهای همسایه، منطقه و آسیا از جمله روسیه و چین است. روسیه همسایه ایران است.ایران از ایجاد سیستم همكاری مشترك در جنوب با كشورهای منطقه حمایت می كند. قصد توسعه و تقویت سیستم همكاری اكو با حضور تركیه و پاكستان و كشورهای آسیای مركزی را دارد و با حضور فعال سیستم همكاری شانگهای هم دنبال حفظ روابط حسنه با كشورهای عضو ازجمله روسیه و چین را دارد.

یكی دیگر از شركت كنندگان سوال كرد: همكاری ایران با آمریكا به مبارزه با داعش محدود می شود یا می تواند فراتر باشد؟

موسویان پاسخ داد: منطقه خاورمیانه در آستانه سقوط است. اگر همكاری ایران و قدرتهای منطقه ای و جهانی سریع شكل نگیرد، ظرف دوسه سال آینده بحرانهای موجود بقدری گسترش خواهد یافت كه دیگر قابل مدیریت نخواهد بود.

عضو پیشین تیم مذاكره كننده هسته ای ایران گفت: بنابراین اوضاع منطقه ایجاب می كند كه همكاریها گسترده تر باشد. در عین حال در مورد تروریسم تكفیری داعش هم بدانید كه مشكل اساسی مشكل ایدئولوژی وهابیگری است كه عربستان و متحدینش در چند دهه گذشته، دهها میلیارد دلار هزینه و صدها هزار جوان تكفیری تربیت كرده اند كه در قالب گروههای مختلف مثل القاعده، بوكوحرام و داعش ظهور پیدا می كنند؛ بنابراین باید با ریشه مبارزه كرد.

به گزارش ایرنا، یكی دیگر از شركت كنندگان در نشست پرسش و پاسخ دانشگاه جنگ آمریكا پرسید: چرا ایران بجای غنی سازی، سوخت هسته ای وارد نمی كند كه مشكل حل شود؟

موسویان پاسخ داد: آمریكا بعد از انقلاب اسلامی ایران همه پروژه های جاه طلبانه هسته ای شاه مخلوع را متوقف كرد. استراتژی ایران هم واردات سوخت بوشهر و راكتور تهران از آمریكا و فرانسه بود. آمریكا مانع تكمیل پروژه نیروگاه بوشهر شد، سوخت راكتور تهران را نداد و فرانسه هم همكاری برای تولید سوخت در فرانسه برای بوشهر را متوقف كرد.

عضو پیشین تیم مذاكره كننده هسته ای ایران افزود: آمریكا درهای ورود سوخت را بست و ایران را مجبور به تولید داخل كرد. من خودم از نیمه دهه 80 تا 90 صدبار به اروپایی ها گفتم كه اگر بوشهر را تكمیل كنید و سوخت بدهید، ایران دنبال تولید سوخت داخل نخواهد رفت كه بخاطر فشار آمریكا موافقت نكردند.

موسویان اظهار داشت: حالا دیگر دیر شده و ایران قادر به تولید سوخت است. توان تولید سوخت هسته ای هم برای ایران صدها میلیارد دلار هزینه داشته است. وی افزود: تحریم های سازمان ملل و اروپا و آمریكا به همین خاطر بوده و تحریمها هزینه های چند صد میلیاردی برای ایران داشته است. چه كسی حاضر است هزینه صدها میلیارد دلاری ملت ایران را پس بدهد؟ لذا مقصر آمریكاست و نه ایران.

به گزارش ایرنا، یكی دیگر از حضار در نشست دانشگاه جنگ آمریكا از موسویان پرسید: آمریكا دو دشمن ایران یعنی صدام و طالبان را در عراق و افغانستان حذف كرد. نظر ایرانی ها در این مورد چیست؟

موسویان پاسخ داد: البته ایرانی ها از سقوط صدام در عراق و سقوط طالبان در افغانستان خوشحال شدند.

فرد دیگری سوال كرد: مطالبی كه شما امروز برای ما گفتید، تازگی داشت. آمریكایی ها از این حقایق بی خبرند. سوال من این است كه دولت ایران برای روشنگری افكار عمومی آمریكا چه كار كرده است؟

موسویان پاسخ داد: متاسفانه باید بگویم كه هیچ یا نزدیك به زیر صفر. این خلایی است كه در زمان همه دولتهای بعد از انقلاب وجود داشته است. متاسفانه همه دولتهای بعد از انقلاب اهمیت روشنگری در افكار عمومی دنیا را دستكم گرفته اند.

به گزارش ایرنا، فرد دیگری سوال كرد: برای مقابله با جنگ قومی چه ابتكاری برای همكاری با كشورهای منطقه دارید؟

موسویان پاسخ داد: من در كتاب ایران و آمریكای خود یك داستانی را شرح داده ام. به محض ورودم به آلمان بعنوان سفیر ایران، با گنشر دیدار كردم و او مساله ایران و كشورهای همسایه عرب متحد آمریكا را پیش كشید. به او گفتم ایران برای ایجاد یك سیستم همكاری منطقه ای در خلیج فارس برای رفع همه شبهات و اختلافات و ایجاد همكاری مشترك آماده است، باور نكرد.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران تصریح كرد: با او به دیدار آقای هاشمی رییس جمهور وقت رفتیم.آقای هاشمی صریحا از این طرح حمایت كرد. گنشر شوكه شده بود. آقای ولایتی وزیر خارجه وقت این آمادگی را به اطلاع سران كشورهای خلیج فارس رساند، استقبال نكردند. گنشر هم به واشینگتن رفت و جواب منفی گرفت.

وی تصریح كرد: موضع ایران تغییر نكرده اما گمانم این است كه موضع آمریكا تغییر كرده است و می بیند كه بحرانهای جاری، منطقه را به ورطه سقوط می كشاند.

اروپام **1572

سرخط اخبار سیاست خارجی